به گزارش ایرنا، فریدون همتی عصر پنجشنبه در نشست پیگیری مصوبه های سفر رئیس جمهوری به قزوین در بخش کشاورزی،افزود: از 28 بهمن ماه که نشست قبلی پیگیری مصوبه ها بود تا امروز تنها کار مطالعه اجرای روش های نوین ابیاری در رابطه با 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان به انجام رسیده است که اصلا رضایت بخش نیست.
وی اظهار کرد: با این روند باید به اطلاع مردم برسانیم که کارکنان و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی در استان در این رابطه عملکرد ضعیف و غیرقابل قبولی داشته اند.
استاندار قزوین اضافه کرد: از اوایل آذرماه امسال تاکنون 753 هکتار به اراضی دارای روش های آبیاری تحت فشار استان افزوده شده و این کندی در اجرای طرح به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید به وزیر و رئیس جمهوری نیز اعلام شود.
همتی با بیان اینکه هفت ماه است به شدت و با جدیت کامل به دنبال اجرای 20 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان هستیم، افزود: با این وجود گویا سازمان جهاد کشاورزی قزوین قصد ندارد تا این مصوبه مهم دولت به طور کامل اجرایی و محقق شود.
وی با بیان اینکه هیچ کمبود اعتباری در زمینه آبیاری تحت فشار در کشور وجود ندارد،افزود: استان هایی که دارای مدیران توانا و در خدمت مردم باشد، تمامی اعتبارات لازم را در این زمینه جذب می کنند اما متاسفانه در استان ما در این زمینه کوتاهی و کم کاری شده است.
استاندار قزوین ادامه داد: کم کاری در این زمینه را که با روح اقتصاد مقاومتی مخالف است باید به اطلاع مردم برسانیم.
استاندار قزوین در ادامه با انتقاد از قفل شدن پرونده های مطالعه شده برای تجهیز اراضی کشاورزی به روش های آبیاری تحت فشار در سازمان جهاد کشاورزی استان،گفت:بهانه ها و تحلیل های این سازمان برای کمبود اعتبار و پرداخت نشدن مبالغ بانکی هیچ کدام پذیرفتنی نیست و تکیه بر شیوه نامه ها و دستورالعمل های غلط موجب شده است، پیشرفتی در این طرح مشاهده نشود.
وی با بیان اینکه در زمینه اجرای طرح آبیاری تحت فشار در کشور رتبه سیزدهم را داریم،افزود: استان هایی مانند آذربایجان غربی،قم،کرمان و لرستان در زمینه اجرای این طرح از قزوین بسیار جلوتر بوده اند چون مسئولان جهاد کشاورزی آنها فعال تر بوده و باید سوال کرد چرا قزوین که یکی از بزرگترین و مهم ترین دشت های حاصلخیز کشور را دارد در این زمینه پیشرو نیست؟
همتی همچنین با انتقاد از وجود بوروکراسی در دستگاه های اجرائی استان،گفت:در شورای حفاظت از منابع آب تصویب کردیم اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در ابتدای کار به استعلام از شرکت های آب و برق نیاز ندارد ولی متاسفانه با همه این امتیازها باز پیشرفتی در اجرای طرح مشاهده نمی شود.

**عملکرد اداره کل منابع طبیعی استان در کنترل بیابان زایی مناسب نبوده است
استاندار قزوین در ادامه این نشست با اشاره به تخصیص 40 میلیارد ریال در سفر رئیس جمهوری به قزوین برای کنترل بیابان زایی در استان گفت:متاسفانه در این خصوص اقدام جدی ای از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان صورت نگرفته و اکنون تازه در مرحله مناقصه برای انتخاب پیمانکار این طرح هستند.
وی افزود:متاسفانه هر کجا که به صورت جدی با برگزاری نشست های مستمر و پیگیری های مکرر وارد عمل نشده ایم کارها به شدت عقب مانده است.
همتی در پایان با بیان اینکه مدیر بودن تنها به دریافت حکم و ابلاغ نیست، اظهار کرد: یک مدیر توانمند باید بتواند در پست سازمانی خود گره ای از مشکلات مردم را بگشاید در غیر این صورت او در حد یک کارشناس هم نیست و نباید از او به عنوان مدیر یاد کرد.
در سفر رئیس جمهور به استان قزوین در مهرماه امسال اجرای روش های نوین آبیاری در 20 هزار هکتار از اراضی استان قزوین به تصویب رسید که این طرح هم اکنون 50 درصد پیشرفت داشته است.
استان قزوین دارای 489 هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت است که از ابتدا تاکنون 35 هزار هکتار از آنها به روش های نوین آبیاری مجهز شده اند.
با تجهیز 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به روش های نوین آبیاری از سوی دولت تدبیر و امید به میزان چند برابر یک دهه اخیر ظرف یک سال شاهد پیاده سازی سیستم های آبیاری تحت فشار در اراضی استان خواهیم بود که ثمره آن صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب و افزایش تولید محصولات است.
6101/ 3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده:رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.