به گزارش شامگاه سه شنبه ایرنا، غلامرضا تجدد در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت فرا رسیدن شصت و چهارمین سالروز استقلال کانون های وکلای دادگستری برگزار شد، افزود:اعتبار هزینه شده برای احداث این ساختمان تاکنون 25 میلیارد ریال بوده است و برای تکمیل آن به 40میلیارد ریال دیگر نیاز می باشد.
این وکیل دادگستری در ادامه به نقش وکلا در جامعه اشاره کرد و گفت:نقش ملی و اجتماعی وکلا بسیار مهم است بنابراین این قشر باید از حالت انفعال خارج شده و در تصمیم گیری های مهم جامعه به ایفای نقش بپردازند.
وی در ادامه از برگزاری مراسم بزرگداشت سالروز استقلال کانون های وکلای دادگستری با حضور مشاور دادگاه لاهه و وکیل دادگستری فرانسه به نام جان ماری سشیونر ظرف روزهای آینده در قزوین خبر داد و گفت:برگزاری چنین مراسم هایی به افزایش تعامل با مجامع بین المللی قضایی کمک می کند.
تجدد، تجدید میثاق با شهدا و حضور وکلای قزوین در گلزار شهدا،نشست با مسئولان قضایی،انتظامی و زندان های استان را نیز از دیگر برنامه های هفته استقلال کانون های وکلای دادگستری اعلام کرد.
وی ادامه داد:تلاش ما همواره بزرگ کردن نقش اجتماعی کانون های وکلا بوده تا این قشر برای احقاق حق خود فقط به تکلیف اکتفا نکنند و به معنای واقعی از حق و حقیقت دفاع کنند چراکه بدون حق و عدالت اساس حکومت نیز از بین می رود.
تجدد در ادامه با اشاره به عملکرد 2 سال گذشته این کانون گفت:در این مدت برای ارتقای سطح علمی وکلای خود همایش ها و نشست های علمی مختلفی برگزار کردیم چرا که مجهز نبودن وکیل به دانش روز،شان وکالت را زیر سوال می برد و جایگاه این نهاد را تضعیف می کند.
وی در ادامه با بیان اینکه حفظ جایگاه و استقلال وکلا موجب تحقق حقوق شهروندی و تقویت اعتبار نظام و آرای قضایی در مجامع بین المللی می شود،گفت:یکی از این حقوق مهم شهروندی حق دفاع است در غیر این صورت با مستقل نبودن وکیل عدالت از بین خواهد رفت.
تجدد همچنین با اشاره به هجمه های مطرح شده علیه ظرفیت پذیرش کانون های وکلا نیز گفت:هم اکنون در این زمینه کمپینی تشکیل شده که نه از روی دلسوزی بلکه توسط کسانی است که به هرقیمتی به دنبال صدمه به نهاد کانون هستند.
وی با تاکید بر لزوم فعالیت جدی و خروج وکلا از حالت انفعالی، خاطرنشان کرد:کانون های وکلا باید با تعامل با نهادهای دیگر در برنامه های اجتماعی مشارکت فعالانه داشته باشند.
نایب رییس کانون وکلای دادگستری استان قزوین نیز در ادامه این نشست گفت:اعتلای کانون های وکلای دادگستری و نهاد وکالت به حرف و سخنرانی نیست بلکه با عمل جامع و کامل مسئولان نهاد وکالت به وظایف مصرح قانونی و اهتمام به حل مشکلات عمومی وکلا و تعامل مثبت با نهادها و مراجع ذیربط و پرهیز از هرگونه اسراف و اتلاف وقت و پرداختن به امور غیر مرتبط و تمرکز بر خدمت رسانی به عموم جامعه امکان پذیر می باشد.
حسین اردکانی با تقدیر از مسئولان قضایی قزوین در راستای تعامل و همکاری با وکلای استان گفت:از آنجا که وکیل در مقام دفاع و دادرسی از تامین های شغل قضا برخوردار است و این نص صریح قانون نیز می باشد، متاسفانه گاهی مشاهده می شود برخی محاکم بدون توجه به این موضوع شان وکالت را رعایت نمی کنند.
وی با بیان اینکه این موضوع مبتلابه جامعه وکالت در کشور است،ادامه داد:پیشنهاد می شود قوه قضاییه با صدور شیوه نامه ای مناسب در شان هر دو جامعه دادگستری و وکالت تهیه کند تا وکلا بتوانند با آرامش بیشتری در امر دادرسی عادلانه موثر باشند.
این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان قزوین با بیان اینکه شاهد هجمه هایی علیه ظرفیت پذیرش کانون های وکلا هستیم،گفت: این موضوع را در راستای تضعیف نهاد وکالت و بر خلاف قانون می دانیم و باید یادآور شد که ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت و نحوه آن در قانون کیفیت اخذ پروانه به صراحت بیان شده است.
اردکانی با تاکید بر بازنگری در تدوین قوانین مناسب برای نهاد وکالت با رعایت حفظ استقلال آن، خاطرنشان کرد:معتقدم حفظ حقوق شهروندی با حضور وکیل مستقل امکان پذیر است.
وی ادامه داد:تعامل بین جامعه وکالت و دادگستری باید بیش از پیش مدنظر مسئولان هر دو نهاد باشد.
رییس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری استان قزوین نیز در ادامه این نشست از معرفی 403وکیل معاضدتی در سال جاری خبر داد و گفت:2نوع وکیل معاضدتی در پرونده های حقوقی و تسخیری در پرونده های کیفری وجود دارند که با معرفی مراجع ذیصلاح و ارایه گواهی به کانون، پرونده آنها در اداره معاضدت کانون پیگیری و برای آنها وکیل معرفی می شود.
محمد نسخه چی افزود:همچنین بیش از پنج هزار نفر در سال جاری با مراجعه به کانون وکلای دادگستری از مشاوره رایگان حقوقی بهره مند شده اند.
وی افزود:در قانون جدید آیین دادرسی کیفری تمام پرونده ها باید با حضور وکیل باشد وگرنه دادگاه بی اعتبار خواهد بود.
در حال حاضر بیش از 700وکیل پایه یک و 84کارآموز در کانون وکلای دادگستری قزوین فعالیت می کنند که یک سوم آنان را بانوان تشکیل می دهند.
7388/ 3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشاردهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.