بهمن نقیبی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: دام های استان در معرض ابتلا به بیماری تب برفکی بوده و برای واکسیناسیون دام های سنگین همکاری های دامداران لازم و ضروری است.
وی به خسارت سنگین ناشی از بیماری تب برفکی در دام ها اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: بروز این بیماری در سطح دام های علاوه بر تلفات خسارت های سنگینی را به دنبال خواهد داشت.
به گفته وی، تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده است که به عنوان طاعون برای صنعت دامدارای محسوب می شود و کنترل این بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت های ویژه در زمینه نقل و انتقال دام ها و اعمال محدودیت در خرید و فروش است .
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین اظهارکرد: در حال حاضر واکسیناسیون تب برفکی گوسفند و بز نیز باجدیت در حال پیگیری است و بیشتر دام های این استان علیه این بیماری واکسینه شده و تا پوشش کامل واکسیناسیون این عملیات ادامه خواهد داشت.
نقیبی با اشاره به اینکه تب برفکی یک بیماری ویروسی در دام است، افزود: تب شدید، ایجاد تاول هایی در دهان، پستان و سم ها از جمله علائم این بیماری است وکاهش اشتهای دام ، لاغری ، کاهش شیر و و لنگش نیز از جمله علائم بالینی این بیماری می باشد.
وی یادآور شد: بهترین راه درمان، پیشگیری از بروز بیماری واکسینه کردن دامهای سالم است.
نقیبی در پایان از دامداران خواست به منظور جلوگیری از بروز بیماری تب برفکی در استان نهایت همکاری را با گروه های واکسیناسیون اعزامی اداره کل دامپزشکی برای پوشش هر چه بیشتر داشته باشند.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390/6128
خبرنگار : گیتی سیمیاری / انتشار دهنده:وحید مقدم سلیمی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.