بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که سوء تغذیه مادر در دوران بارداری اثری طولانی مدت بر سلامت و رشد جنین دارد و در همین راستا پارسال ۴۰۰ مادر کم بضاعت در قزوین تحت حمایت دستگاه های دولتی قرار گرفته اند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: داشتن رژیم غذایی متعادل در طول زندگی به خصوص در دوران بارداری امر بسیار مهمی است به طور کلی رشد و نمو جنین رابطه مستقیمی با نوع تغذیه و دریافت مواد مغذی و ویتامین ها از طریق مادر دارد.

برخورداری از تغذیه سالم و مناسب مادران در دوران بارداری، انتخاب غذاهایی با کیفیت تغذیه ای بالا و سرشار از آنتی‌اکسیدان ها و جلوگیری از مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری سبب تولد نوزاد سالم و با وزن ایده ال می شود.

تغذیه نامناسب در این دوران باعث ضعف بهداشتی مادر شده و عوارض آن می تواند شامل تاخیر در رشد داخل رحمی، سقط جنین، زایمان زودرس و در نهایت ابتلا به بیماری هایی از جمله دیابت بارداری، بیماری های کلیوی، پر فشاری خون و سایر بیماری های وابسته به قلب و عروق می باشد بنابراین زنان باردار برای تأمین افزایش نیاز به مواد مغذی در این دوران، لازم است از ۴ الی ۵ گروه اصلی غذایی با رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی استفاده نمایند.

با تمام توصیه هایی که در خصوص تغذیه مناسب به مادران می شود به گفته پیمان نامدار رییس داشنگاه علوم پزشکی قزوین، نزدیک به هزار زن باردار در حاشیه شهر وجود دارند که به معضلی به نام سوء تغذیه مبتلا هستند و به عبارت دیگر در چند ماه آینده شهر دارای هزاران کودکی است که به لحاظ نداشتن تغذیه مناسب در حین تکامل به لحاظ ضریب هوشی و جسمی دچار مشکلاتی هستند.

اگر بخواهیم تمام این توصیه ها را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که تغذیه مادر در سلامت جسمی و روانی جنین تاثیر به سزایی دارد و اگر بخواهیم با دیدی کلی تر به این معقوله نگاه کنیم، سلامت جامعه در گرو سلامت شهروندان است از این رو وظیفه ای جهت حمایت بر دوش برخی دستگاه های دولتی نهادینه می شود.

محدثه فاضل یک متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : بر اساس نظرات کارشناسی شده در خصوص تغذیه، بسیاری از بیماری های مزمن که از زمان کودکی تا بزرگسالی بروز پیدا می کند، رابطه مستقیمی با تغذیه مادر در دوران بارداری دارد و مادری که تغذیه مناسبی در این دوران نداشته باشد؛ مطمئنا نمی تواند سلامت فرزند خود را در آینده تضمین کند.

نقش تغذیه بر سلامت جنین

وی ادامه داد: سوء تغذیه مادران باردار که بر اساس آخرین آمارهای صورت گرفته ۳۰ درصد از مادران باردار را تحت شعاع خود قرار داده ممکن است یا در دوران بارداری سلامت جنین را به خطر بیاندازد و یا در دوران تولد و بزرگسالی منجر به بروز مشکلات متعددی شود.

فاضل با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از آسیب های جسمی و مغزی ناشی از نداشتن  تغذیه مناسب است، تصریح کرد: جنین در ۹ ماه جایگزینی خود در رحم مادر، در دوران حیاتی قرار دارد و بی شک، مادرانی که در این دوران از تغذیه مناسبی برخوردار هستند، کودکانی توانمند با ضریب هوشی بالا به دنیا می آورند.

وی با بیان اینکه، استفاده از غذاهای متنوع، استفاده از غذاهای دارای کالری استاندارد و استفاده از مواد مغذی مانند آهن، اسید فولیک و انواع ویتامین ها اصول یک تغذیه مناسب در بارداری است؛ افزود: توصیه می شود تمام مادران باردار حتما مورد غربالگری تغذیه در مراکز  جامع سلامت شوند و همچنین نسبت به مصرف تمام وعده های غذایی خود آگاهی لازم را داشته باشند.

حمایت از مادران باردار در اولویت باشد

وی با تاکید بر اینکه برخی از زنان به خصوص در جنوب شهر و حاشیه شهر ها دچار سوء تغذیه جدی در بارداری هستند، اظهار داشت: بسیاری از زنان باردار که در معرض سوء تغذیه هستند؛ در حواشی شهر سکونت دارند و از این رو باید مورد حمایت دستگاه های دولتی و انجمن های مردم نهاد قرار گیرند.

فاضل با بیان اینکه حمایت از مادران باردار حمایت از آینده اجتماعی شهر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه سوء تغذیه دربرگیرنده بسیاری از مشکلات روانی و عصبی است، بنابراین رفع این معضل باعث می شود، جامعه دارای فرزندانی با سلامت کامل جسمی، روحی و روانی داشته باشد.

ابتلای بیش از هزار زن باردار به سو تغذیه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اهمیت مراقبت از مادران باردار گفت: مراکز دانشگاه علوم پزشکی به صورت رایگان در سه دوره پیش، حین و پس از زایمان از مادران باردار قزوینی مراقبت می کنند به طوری که در سال گذشته بالغ بر ۱۶  هزار مادر باردار تحت مراقبت دانشگاه علوم پزشکی این استان قرار گرفتند.

دکتر جلال رحمانی با بیان اینکه یک چهارم از مادران باردار در حاشیه شهرها و یک چهارم نیز در روستاها سکونت دارند، افزود: این مادران اغلب برای داشتن یک تغذیه سالم و با انرژی کافی، بضاعت مالی ندارند و در کنار تهدید ویروس کرونا، در معرض خطر انواع بیماری های غیر واگیر مانند دیابت بارداری، فشار خون و... هستند.

وی افزود: در شاخص های توسعه پایدار در کشور و همچنین اهداف سازمان جهانی بهداشت، سلامت مادر باردار و تغذیه نوزادان و کودکان در هزار روز اول زندگی از زمان جنینی تا ۲ سالگی کودک دیده شده است.

رحمانی ادامه داد: سلامت جنین در گرو سلامت مادر و  سلامت مادر در گرو سلامت جنین و نوزاد است و داشتن تغذیه مناسب رابطه مستقیمی با فاکتورهای سلامتی دارد. تحقیقات نشان داده است بسیاری از بیماری های غیر واگیر نظیر دیابت، فشارخون، بیماری های قلبی و عروقی با نداشتن تغذیه سالم در دوران بارداری در ارتباط است.

غربالگری تغذیه، امری مهم در دوران بارداری 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، گفت : به دلیل بالا بودن اهمیت تغذیه در دوران بارداری، در تمام مراکز جامع سلامت این استان، در کنار مراقبت های بارداری و پس از زایمان، غربالگری تغذیه نیز صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در غربالگری تغذیه، علاوه بر بررسی وضعیت تغذیه مادران، الگوی غذایی مناسب در دوران بارداری توسط کارشناس تغذیه به مادران توصیه می شود.

رحمانی اظهار داشت: باتوجه به ثبت اطلاعات مادران در سامانه سیب، چند مشکل رایج در ماردان باردار قزوینی دیده شده است که کم خونی و وزن گیری نامطلوب در دوران بارداری شایع ترین آن ها است.

وی ادامه داد: سوء تغذیه علاوه بر اینکه منجر به بروز کم خونی و کم وزنی می شود، گاهی در غالب وزن گیری بیش از اندازه نیز نمایان می شود.

رحمانی با اشاره به  اینکه ۲۰ درصد از مادران باردار قزوینی در دوران بارداری خود، وزن گیری مطلوب ندارند؛ تصریح کرد: وزن گیری نامطلوب ۲ جنبه دارد، مادری که خوب وزن گیری ندارد و مادری که بیش از اندازه استاندارد وزن گیری دارد.

وی افزود: ۷ درصد از مادران قزوینی قبل از بارداری کم وزن بوده  و با وزن کم باردار می شوند و ۵ درصد نیز دچار کم خونی هستند.

رحمانی اظهار داشت: هم اکنون یک چهارم مادران باردار و شیرده واقع در حاشیه شهرها و یک چهارم نیز در مناطق روستایی استان قزوین به علت محرومیت و بضاعت های مالی در معرض سوء تغذیه قرار دارند و بیشترین مشکل سوء تغذیه ای در مادران باردار در مناطق حاشیه های شهر هستند.

وی ادامه داد: مناطق حاشیه نشین شهر، علاوه بر مشکلاتی نظیر سوء تغذیه دچار سایر مشکلات بهداشتی در تمام حوزه ها هستند و نیاز به مراقبت و حمایت های بیشتری دارند.

رحمانی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت با مشارکت بنیاد علوی، در راستای حمایت از مادران باردار، قدم های مثمرالثمری در راستای حمایت از تغذیه مادران باردار برداشته است؛ تصریح کرد: مادرانی که دچار سوء تغدیه هستند و از نظر مالی در تنگنا هستند، توسط سازمان بنیاد علوی به صورت ماهیانه سبد غذایی دریافت می کنند و این سبد غذایی تا حدی نیازهای تغذیه ای مادر را بر طرف می کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اظهار داشت: تعداد مادران تحت پوشش کمیته امداد این استان ۴۰۰ مادر باردار است و دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز به صورت خود جوش بودجه ای به صورت سالیانه برای این امر یعنی رسیدگی به تغذیه مادران باردار و هزینه های پاراکلینیک آنها در نظر گرفته است.

سبدهای حمایت غذایی، یاریگر مادران باردار کم بضاعت

محمد صیادی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان قزوین نیز  در گفت و گو با خبر نگار ایرنا گفت : این نهاد ، از ۴۰۰ مادر باردار که  دچار سوء تغذیه هستند؛ حمایت می کند.

وی ادامه داد: مساعدت های کمیته امداد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت می گیرد و سالانه سهمیه ای در این خصوص به کمیته امداد استان ها تخصیص داده می شود که ۲ سال پیاپی سهمیه استان قزوین حمایت از ۴۰۰ مادر باردار است

صیادی با اشاره به اینکه، حمایت های این نهاد شامل مادران بارداری می شود که از سوی دانشگاه علوم پزشکی معرفی می شوند، تصریح کرد: مادرانی که سن بارداری آن ها بیش از ۴ ماه است تا ۶ ماهگی تولد نوزاد خود می توانند از حمایت های ماهیانه کمیته امداد استان قزوین بهره مند باشند.

وی افزود: یک کارت اعتباری به مادران باردار مشمول این طرح، داده شده است و مبلغی بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان به صورت ماهیانه برای مادران واریز می شود.

صیادی با بیان اینکه برخی فروشگاه‌های بزرگ استان قزوین نیز برای توزیع اقلام سبد حمایت غذایی، با کمیته امداد طرف قرارداد هستند، تصریح کرد: مادران باردار با مراجعه به مراکز طرف قرارداد می توانند اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

به گفته وی معمولا برنج، روغن، گوشت قرمز و سفید، لبنیات، حبوبات و ماکارونی اقلام سبد غذایی درمان سوء تغذیه را تشکیل می‌دهند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان قزوین با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰۰ مادر باردار در این استان نیازمند حمایت های تغذیه ای هستند، افزود: با توجه به اینکه حمایت از مادران باردار یک تفاهم نامه کشوری است؛ متاسفانه سهیمه استان قزوین، برای حمایت از مادران باردار بسیار کم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.