مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: دندان انسان‌های نئاندرتال یا اولیه که در کاوش‌های باستان شناسی غار قلعه کرد آوج کشف شده و قدیمی ترین عضو کشف شدن از یک انسان در ایران است، به زودی در قزوین به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: دندان انسان های اولیه کشف شده در این غار به ۲ آزمایشگاه در کشورهای فرانسه و آمریکا ارسال شده و نتایج آزمایشات سن سنجی به وسیله رادیو کربن انجام شده روی آن نشان می دهد قدیمی ترین تمدن گونه انسانی نئاندرتال شناخته شده در سرزمین ایران با فاصله زمانی زیاد و بیش از ۵۰ هزار سال متعلق به غار قلعه کرد آوج بوده است.

به گزارش جماران، علیرضا خزائلی افزود: دندان انسان های اولیه کشف شده در غار قلعه کرد در آینده نزدیک در موزه شهر قزوین رونمایی و به نمایش گذاشته می شود.

این مسئول یادآور شد: پیش از این در مناطقی از کشور دندان انسان های اولیه کشف شده بود اما قدمت آنها در آزمایشات انجام شده کمتر از ۵۰ هزار سال تحمین و برآورد شده بود.

وی با اشاره به اینکه فصل جدید کاوش های باستان شناسی در غار قلعه کرد آوج به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم امکان حضور تیم محقق فرانسوی امسال به تاخیر افتاده است،افزود: پس از عادی شدن شرایط، کاوش های باستان شناسی در این مکان ماقبل تاریخی ادامه پیدا می کند.

خزائلی افزود: تمرکز بر نوسانات اقلیمی همراه با دستیابی احتمالی به اسکلت انسان عصر پارینه سنگی و بررسی رابطه میان صنایع سنگی دوره پارینه سنگی مناطق زاگرس و شمال فلات مرکزی ایران از جمله اهداف کاوش ها در غار قلعه کرد به شمار می رود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین یادآور شد: با انجام کاوش‌های باستان شناسی در غار قلعه کرد و یافته هایی چون سر پیکان‌های دوره موستری و لوآلوآ و سنگ پیشینه سکونت در این مکان تا ۲۰۰ هزارسال پیش بینی می‌شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.