معاون اقتصادی استانداری قزوین گفت: طرح راه اندازی 20 پردیس روستایی امسال در اولویت قرار دارد که در آن واحدهای بسته بندی، فرآوری و پیش بینی شده است.

معاون اقتصادی استانداری قزوین با بیان اینکه راه اندازی پردیس ‌های روستایی از کارهایی است که از مهاجرت کم می‌ کند، گفت: طرح راه اندازی 20 پردیس روستایی امسال در اولویت قرار دارد که در آن واحدهای بسته بندی، فرآوری و پیش بینی شده است.

به گزارش جماران، عیسی قبادی، معاون اقتصادی استانداری قزوین در نشست با لطف الله سیاهکلی منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم گفت: ظرفیت‌ های کشاورزی، صنعتی و گردشگری استان بالا است و می‌تواند به توسعه کمک کند اما بهتر است بخش کشاورزی در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: دشت قزوین برای ما حیاتی است ولی دستخوش تغییراتی شده و با تغییر کاربری مواجهیم که سرمایه‌های ارزشمند را در معرض تهدید قرار داده است. با تعیین الگوی کشت می‌توان به اقتصادی شدن کشاورزی کمک کرد و در شرایطی که مصرف بی رویه آب موجب شده 870 میلیون مترمکعب اضافه برداشت داشته باشیم باید نگران شور شدن آب ‌های زیرزمینی در آینده باشیم و از امروز برای نجات دشت قزوین تدبیر کنیم.

طرح تاک در قزوین اجرایی می‌ شود

قبادی یادآور شد: طرح «تاک» با هدف اجرای تجمیع اراضی کشاورزی و الگوی کشت در یک پروسه زمانی 10 ساله عملیاتی خواهد شد که از کشاورزی سنتی به مدرن تغییر مسیر خواهیم داد. در چشم انداز ترسیم شده ضمن کنترل برداشت بی رویه آب، الگوی کشت اصلاح شده و تولید کشاورزی اقتصادی ‌تر می‌ شود که در این طرح تاکنون مطالعات آب و کشت انجام شده است البته به کار فرهنگی هم نیاز داریم تا کشاورزان با طرح همراهی کنند.

وی اظهار داشت: از مجموع 450 هزار هکتار اراضی کشاورزی دشت قزوین حدود 200 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی مستعد اجرای این طرح است که تاکنون تجمیع 50 هزار هکتار انجام شده البته با همین روش سنتی بیش از 40 سال اجرای طرح تجمیع طول می ‌کشد. باید حساسیت در دولت و مجلس و اسناد بالادستی ایجاد کنیم تا سهم استان در اجرای این طرح افزایش یابد تا بتوانیم این طرح را سریع‌تر اجرا کنیم.

معاون اقتصادی استانداری قزوین گفت: کشاورزی و دامپروری را به عنوان یک صنعت اصیل در استان باید در اولویت قرار دهیم و برای تأمین نهاده‌ های مورد نیاز اقدام کنیم. منطقه بویین زهرا و آبیک می ‌تواند به مرکز انبارهای لجستیک محصولات کشاورزی تبدیل شود و به استان ‌های هم جوار هم خدمت رسانی کند. راه اندازی بازار بزرگ اقوام ایران و توجه به صنعت پوشاک، راه اندازی شهرک شیرینی و پردیس‌ های روستایی نیز از طرح‌ هایی است که می ‌تواند اقتصاد استان را شکوفا کند.

وی افزود: نگاه ما پروژه محوری است و باید برای فارغ التحصیلان روستایی هم شغل ایجاد کنیم که راه اندازی پردیس ‌های روستایی از کارهایی است که از مهاجرت کم می‌ کند. طرح راه اندازی 20 پردیس روستایی امسال در اولویت قرار دارد که در آن واحدهای بسته بندی، فرآوری و پیش بینی شده است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1431308
  • منبع: خبرگزاری مهر
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.