کارشناس مسوول پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی قزوین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:این روزها شاهد حمله دسته جمعی پرندگان زنبورخوار یا سبزه قبا به زنبورستان های استان و شکار ملکه های آنها توسط این پرندگان هستیم.

اسماعیل غفوری افزود: برخی زنبورستان های قزوین مورد هجوم دسته های بیش از هزار قطعه ای این پرندگان بوده است.

وی افزود: با توجه به آغاز فصل جفت گیری ملکه زنبور عسل و شکار آنها از سوی پرندگان یاد شده، زنبورستان های قزوین در معرض تهدید و نابودی جدی قرار دارند.

کارشناس مسوول پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه آفت یاد شده بیش از 2 هزار شغل زنبورداری در استان را در معرض تهدید قرار داده است، افزود: یک هزار و 500 بهره بردار زنبور عسل به همراه 700 نیروی کارگر در استان وجود دارد که این آفت مشاغل این عده را تهدید می کند.

غفوری با بیان اینکه مقابله خاصی با این آفت نمی توان انجام داد،افزود: برخی زنبورداران اقدام به شکار و کشتن پرندگان کرده اند که به دلیل این کار از سوی یگان حفاظت محیط زیست دستگیر و به مراجع قضائی تحویل داده شده اند.

هفته گذشته 2 زنبوردار در بخش طارم سفلی قزوین به دلیل کشتن بیش از 300 قطعه پرنده زنبوردار با سم از سوی یگان حفاظت محیط زیست دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین در خصوص دستگیری این افراد و این پرندگان گفته بود: این پرندگان با شکار زنبورهای قرمز و بی خاصیت که خود نوعی آفت برای زنبورداری و محصولات کشاورزی محسوب می‌شود، به نوعی محیط زیست را پاکسازی می‌کنند، اما ۲ زنبوردار در منطقه طارم سفلی با این باور غلط که این پرندگان ممکن است زنبورهای عسل را نیز شکار کنند، با خوراندن سم به کشتن آنها اقدام کردند.

وی با بیان اینکه خوراندن سم به پرندگان حیات وحش، اشد مجازات را به دنبال دارد، گفت: هم اکنون هر ۲ زنبوردار از سوی محیط استان قزوین دستگیر شده و تحویل مراجع قضایی شده‌اند که امیدواریم دستگاه قضایی نیز برخورد قاطعی با آنها داشته باشد.

151 هزار کلنی زنبور عسل در استان قزوین وجود دارد.

سالانه نزدیک به یک تن عسل در استان قزوین تولید می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.