استان قزوین اگرچه به عنوان قطب صنعتی، گردشگری و کشاورزی در کشور و به عنوان یک استان پیشرفته ایران شناخته می‌شود ولی در دهستان‌ها و مناطق محروم خود با کمبودها و معضلات زیادی رو به رو است.

در این ایام که ویروس کرونا در سطح استان شیوع پیدا کرده، لزوم توجه و اهتمام بیشتر به مناطق محروم، کم برخوردار و توسعه نیافته از اهمیت بسیار زیادی در مدیریت و کنترل این بحران برخوردار است.

سپاه صاحب الامر (عج) قزوین با زیرمجموعه‌های خود از بسیج سازندگی،  قرارگاه پیشرفت و آبادانی و ...به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی رفع محرومیت از چهره استان، اقدامات مطلوب و قابل توجهی را در این زمینه داشته و به محض شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های خود را بر توزیع بسته‌های معیشتی، آگاه سازی روستاییان، توزیع اقلام بهداشتی و ... در جامعه هدف متمرکز کرده است.

جهادگران این قرارگاه شامل امامان جمعه، مسئولان قرارگاه و بسیجیان فعال در پایگاه‌ها، نواحی و دهستان‌های محروم استان وارد عمل شده و انجام اقدامات عملی و جدی در مقابله با ویروس کرونا را در برنامه خود قرار داده‌اند.

توزیع چهار هزار بسته معیشتی میان نیازمندان استان قزوین  

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سپاه صاحب الامر (عج) قزوین چهار هزار بسته معیشتی را میان نیازمندان و اقشار آسیب پذیر استان در مناطق محروم و حاشیه شهرها توزیع کرد.

سرهنگ صادقپور افزود: سه هزار مورد از این بسته‌ها با مشارکت سپاه صاحب الامر(عج) و قرارگاه محرومیت زدایی تهیه شده بود که با هدف کمک به معیشت خانوارهای آسیب پذیر در میان نیازمندان سطح استان توزیع گردید.

وی گفت: همچنین هزار بسته خوراک کمک معیشتی از سوی سپاه صاحب الامر(عج) به مناسبت شب عید تهیه شد و از طریق حوزه‌ها و پایگاه‌های استان به دست نیازمندان از قبل شناسایی شده رسید.

صادقپور افزود: این بسته‌ها شامل اقلام اساسی مورد نیاز خانوارها به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بود که توسط ۱۲۰ گروه جهادی برای اقشار آسیب پذیر در حاشیه شهرها توزیع شد.

وی اضافه کرد: توزیع این کمک‌ها و بسته‌های معیشتی با کمک سپاه و خیران همچنان ادامه دارد تا گام‌های بلندی برای رفع محرومیت از استان برداشته شود.

این مسوول با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب پذیری بیشتر مناطق محروم، گفت: در این راستا روزانه هزار بطری مواد ضد عفونی کننده در اختیار گروه‌های جهادی و پایگاه‌های مقاومت بسیج در محلات قرار می‌گیرد تا میان خانوارها و اقشار آسیب پذیر شناسایی شده توزیع گردد.

توزیع بیش از هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده در ۷۱ روستا و سه دهستان

 مسئول روابط عمومی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استان در شرایط حاضر که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم از خطرپذیری بیشتری برخوردار هستند اقدامات قابل توجهی در این زمینه صورت گرفت.

جواد رجبی افزود: در این راستا برای رفع نیاز مردم مناطق محروم و حاشیه نشین استان به ماسک، یک کارگاه تولیدی در این زمینه فعال شد که روزانه ۲ هزار ماسک تولید می‌کند.

وی اضافه کرد: مواد ضدعفونی کننده تاکنون در ۷۱ روستا و سه دهستان محروم استان به مقدار بیش از هزار لیتر توزیع شده و در مراحل بعدی به صورت گسترده‌تر برای توزیع این مواد اقدام خواهد شد.

رجبی ادامه داد: این قرارگاه برای ضدعفونی معابر و روستاها نیز حدود سه هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده را مصرف کرده و همچنان برای ضدعفونی معابر و روستاها تا نابودی کامل این ویروس اقدام خواهد کرد.

این مسوول گفت: جهادگران سپاه استان در دهستان‌های زوارک الموت شرقی با ۳۵ روستا، دستجرد الموت غربی و چوقور طارم سفلی هرکدام با ۱۸ روستا وارد عمل شده و گام‌های عملیاتی و جدی را برای مقابله با ویروس منحوس کرونا در دهستان‌های هدف برداشته‌اند.

هزار و ۵۰۰ بسته بهداشتی در مناطق محروم استان توزیع شد

مسئول عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها حدود ۱۰ هزار لیتر مواد برای ضد عفونی و گندزدایی سطوح و معابر روستایی و مناطق محروم استان شامل الموت، طارم، بیدستان، اقبالیه، قشلاق، وثوق آباد و ...ارسال شده است.

سید محمدرضا بَحرانی افزود: همچنین حدود هزار و ۵۰۰ بسته بهداشتی شامل الکل، ماسک و مواد ضدعفونی کننده به مناطق محروم استان شامل طارم، الموت غربی و شرقی و آوج ارسال و میان مردم کم بضاعت و محروم استان توزیع شد.

وی اضافه کرد: برای توزیع این بسته‌ها ۱۰۰ نفر در قالب پنج گروه جهادی دانشجویی وارد عمل شده و توزیع دقیق و به موقع این بسته‌ها را در دستور کار قرار دادند.

بحرانی با اشاره به نحوه شناسایی خانوارهای نیازمند و جامعه هدف، خاطر نشان ساخت: ۳۵ گروه جهادی که پیش از این در قالب اردوهای جهادی ایام نوروز و تابستان به مناطق محروم اعزام شده بودند مناطق طارم، الموت شرقی و غربی و آوج را به عنوان مناطق محروم استان شناسایی کرده و با ورود کرونا به کشور، ارایه خدمات بهداشتی و امدادی را برای آنها در اولویت قرار دادند.

راه اندازی کارگاه تولید ماسک در دهستان زوارک الموت شرقی

 مسوول دهستان محروم زوارک الموت شرقی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ما به کمک حوزه مقاومت بسیج شهید حدادی و بخشداری معلم کلایه، کارگاه تولید ماسک را راه اندازی کرده‌ایم و روزانه ۲ هزار عدد ماسک به صورت رایگان بین مردم منطقه توزیع می‌کنیم.

 حمیدرضا عباسی گفت: در اقدامی جهادی با کمک بخشدار معلم کلایه و خیران منطقه مواد خام تولید ماسک را تهیه کرده و با کمک هشت نفر از شیرزنان خطه معلم کلایه برای روستاییان منطقه ماسک تولید می‌کنیم.

وی گفت: در اقدامی دیگر با کمک بخشداری منطقه، تمامی دهستان را با ۱۸ روستا ضدعفونی کرده‌ایم و این اقدام همچنان با همکاری بخشداری و مردم ادامه دارد.

ضدعفونی تمامی روستاهای دهستان دستجرد الموت غربی

مسوول دهستان دستجرد الموت غربی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به محض شیوع ویروس کرونا در استان با کمک بخشداری و اهالی منطقه وارد عمل شدیم و تمامی روستاهای دهستان را ضدعفونی کردیم.

 اکبر باقری گفت: همچنین در اقدامی جهادی بسته‌های بهداشتی در بین اهالی این منطقه توزیع شد و ضدعفونی معابر و کوچه‌ها نیز با کمک جوانان روستا به صورت شبانه روزی ادامه دارد.

این جهادگر بسیجی افزود: در اقدامی دیگر با کمک سفیران سلامت دهستان، کلاس آموزشی راه‌های پیشگیری از شیوع این ویروس برای مردم منطقه برگزار شد تا مردم روستاهای مناطق محروم نیز از آگاهی و دانش بیشتری برای مقابله با این ویروس برخوردار باشند.

با شیوع ویروس کرونا در سطح استان، بیشتر توجهات به ضدعفونی و گندزدایی مناطق شهری و مراکز استان و شهرستان‌ها متمرکز شده است در حالیکه مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و غیربرخوردار از خطرپذیری بیشتری نسبت به ویروس کرونا برخوردار هستند و باید مسوولان دستگاه‌های متولی توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

در این راستا پویشی با عنوان سهم من در مهار کرونا در سطح کشور راه اندازی شده است تا تمامی دستگاه‌ها،نهادها، اشخاص،روستائیان و شهرنشینان در این زمینه وارد عمل شده و مسئولیت اجتماعی و نقش و سهم خود را برای کنترل این ویروس ایفا کنند؛حرکتی که در صورت عملیاتی شدن، نقشی موثر در مدیریت بحران کرونا و قطع زنجیره انتقال این ویروس ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.