اگرچه دستگاه‌های اجرایی،امدادی و خدماتی تا به امروز اقدامات و برنامه‌های مختلفی را برای مدیریت بحران و کنترل ویروس کرونا اجرا کرده‌اند ولی تا عزم همگانی و مسئولیت اجتماعی در میان همه شهروندان، اصناف، مشاغل و آحاد جامعه در این زمینه شکل نگیرد، زمین گیر کردن این ویروس میسر نخواهد شد.

با توجه به اهمیت این مساله، پویش "سهم من در بحران کرونا" طی روزهای اخیر از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا در سطح کشور به راه افتاده است تا اقشار مختلف مردم با ایفای نقش و سهم خود در مقابله با ویروس کرونا یاریگر دستگاه‌های امدادی و اجرایی باشند.

البته در این میان برخی از اقشار جامعه، اقدامات پیشگیرانه را برای قطع زنجیره انتقال این ویروس به صورت هوشمندانه و آگاهانه انجام داده و بسیاری از اصناف استان از قبیل فروشندگان طلا و جواهر، سیستم‌های مخابراتی و الکترونیک و ... نیز در اقدامی خودجوش، فعالیت خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده‌اند.

خبرنگار ایرنا با توجه به اهمیت این موضوع به میان اصناف فعال استان در بخش‌های مختلف رفته و از آنها در خصوص نقش و سهمشان برای مقابله با ویروس کرونا سوال کرده است.

دریافت پول نقد در نانوایی تا حد ممکن، ممنوع

صاحب یک واحد نانوایی در بازاچه کوثر شهر قزوین به خبرنگار ایرنا می‌گوید: در این واحد برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، پول نان به صورت مستقیم توسط خود مشتریان در داخل دخل گذاشته می‌شود و البته تلاش می‌کنیم تا حد ممکن پول نقد دریافت نکنیم.

مالک رمضانی افزود: همچنین در این نانوایی، دستکش‌های یکبار مصرف در یک ظرف مجزا تعبیه شده است تا مشتریانی که می‌خواهند نان خود را بردارند از آنها استفاده کرده و میزان تماس دست آلوده با نان و سطوح نانوایی به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: ضد عفونی و گندزدایی نانوایی نیز در ۲ وعده اول صبح و آخر ظهر انجام می‌شود و وایتکس و مواد ضدعفونی دست نیز خریداری شده و در مغازه وجود دارد.

این نانوا گفت: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم یک شهروند عادی به بخش طبخ و خمیر نان وارد شود حتی اگر از دوستان، آشنایان و اقوام نزدیک ما باشد چون این کار، احتمال شیوع ویروس کرونا را بیشتر می‌کند.

رمضانی همچنین به مشتریانی که از این واحد خرید می‌کنند، توصیه کرد: مقررات بهداشتی را رعایت کرده و بدون دستکش و ماسک تا حد ممکن از خانه خارج نشوند تا زنجیره انتقال این ویروس از بین برود.

تنها یک نفر از هر خانواده برای خرید گوشت و مرغ مراجعه کند

مسوول یک واحد پروتئینی و عرضه گوشت مرغ و ماهی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه با این همه اطلاع رسانی صورت گرفته، هنوز بسیاری از شهروندان موضوع کرونا را جدی نگرفته‌اند و به صورت خانوادگی برای خرید اقلام ضروری خود به بازار مراجعه می‌کنند.

شهروز علی آقایی گفت: از شهروندان درخواست می‌کنیم برای پیشگیری از شیوع این ویروس، رفت و آمد خود را به خارج از منزل کمتر کنند و موضوع مقابله با کرونا را بسیار جدی‌تر بگیرند.

وی با اشاره به اقدامات این واحد برای مقابله با کرونا گفت: تمامی مسایل بهداشتی تاکید شده از سوی دستگاه‌های اجرایی از قبیل نظافت کامل و شست و شوی مغازه به صورت منظم انجام می‌شود و بدون دستکش و ماسک و روپوش کالایی به مشتریان تحویل داده نمی‌گردد.

 علی آقایی گفت: برای قطع کردن زنجیره انتقال ویروس، دریافت پول نقد را در مغازه ممنوع کرده‌ایم و مشتریان را به کشیدن کارت بانکی آن هم توسط خودشان الزام می‌کنیم.

ضدعفونی کارت بانکی هر مشتری قبل و بعد از خرید در میوه فروشی

مدیر یک واحد میوه فروشی در منطقه کوثر شهر قزوین نیز در حالیکه کارت بانکی یک مشتری را بعد از خرید، ضدعفونی می‌کند، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: همکاران و شهروندان باید دقت کنند، پیش از انجام هر کاری ابتدا باید به بهداشت فردی خود توجه نمایند و با رعایت مسایل بهداشتی جلوی انتقال ویروس کرونا را بگیرند.

محمد کرمی گفت: برای پیشگیری از کرونا هرکس باید به سهم خود از خود شروع کند تا بتوان گام عملیاتی و اجرایی در مقابله با این ویروس برداشت.

وی اضافه کرد: ما به نوبه خود تا آنجا که توانسته‌ایم محلول و دستمال کاغذی را در معرض مشتریان قرار داده‌ایم تا برای ضدعفونی کردن دست‌ها و وسایل شخصی خود قبل از ورود به مغازه استفاده کنند.

کرمی به شهروندان توصیه کرد: با توجه به اینکه ممکن است صدها نفر به میوه از میدان تره بار تا مغازه دست زده و احتمال آلودگی آن بالا باشد حتما بعد از خرید آنها را به خوبی ضدعفونی کرده و بعد مصرف نمایند.

وی به همکاران صنفی خود نیز توصیه کرد: موضوع بیماری کرونا را بسیار جدی بگیرند و تا حد ممکن اجازه ندهند افراد مختلف به میوه‌های چیده شده در مغازه دست بزنند.

کرمی با اشاره به اقدامات خود برای پیشگیری از ویروس کرونا گفت: ضدعفونی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش لاتکس، قرار دادن محلول ضدعفونی کننده در دسترس مشتری، دریافت نکردن پول نقد، تاکید بر استفاده از کارتخوان، شست و شو و گندزدایی مغازه از دیگر اقدامات این واحد صنفی است که در صورت اجرا شدن در سایر واحدهای صنفی نقش موثری در قطع زنجیره انتقال این ویروی ایفا خواهد کرد.

گندزدایی مستمر مغازه لبنیاتی به منظور پیشگیری از کرونا

مسوول یک واحد عرضه لبنیات در شمال شهر قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نقش و سهم واحدهای عرضه لبنیات در پیشگیری از آن، خود را موظف می‌دانیم به صورت مستمر و منظم کار گندزدایی و ضدعفونی واحد صنفی خود را انجام دهیم.

ایرج کریمی گفت: شست و شوی منظم دست‌ها، استفاده از ماسک، دستکش و روپوش، نظارت جدی بر تهیه و توزیع فراورده‌های لبنی، پاکسازی و ضدعفونی مغازه در چند وعده و دریافت نکردن پول نقد از مشتریان تا حد ممکن از جمله اقدامات ما در این زمینه بوده است.

مسئول این واحد صنفی گفت: اگر پیش از این در خرید شیر از دامداری‌ها و عرضه آن حداقل های بهداشتی را رعایت می‌کردیم هم اینک با توجه به شیوع این ویروس، حداکثر موارد را رعایت کرده و اجازه نمی‌دهیم هیچ شهروندی از این نظر دغدغه و نگرانی داشته باشد.

وی به شهروندان نیز توصیه کرد: برای مقابله با ویروس کرونا جدی‌تر پای کار باشند و ضمن رعایت مسایل بهداشتی حتی المقدر در منازل خود بمانند.

قرار دادن محصولات عطاری در کاور ویژه برای پیشگیری از شیوع کرونا

صاحب یک مغازه عطاری در یکی از معابر پرتردد شهر قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه دوره کمون ویروس کرونا به مدت ۱۴ روز اعلام شده است و بسیاری از افراد ناقل بیماری، علایم اولیه را نیز ندارند باید برای پیشگیری از شیوع آن بسیار جدی‌تر اقدام کرد.

مرتضی اخلاصی گفت: صنف عطاران با توجه به شیوع این بیماری، نقش و وظیفه مهمی برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری دارند و باید سهم و نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کنند.

وی با اشاره به مهمترین وظایف این صنف در این زمینه، گفت: آگاه سازی شهروندان در خصوص این بیماری، توصیه موکد به شهروندان برای استفاده از دستکش و ماسک، قرار دادن کاور بر روی محصولات مغازه برای جلوگیری از آلوده شدن آنها و ... از جمله این وظایف است.

اخلاصی با اشاره به اقداماتی که خود برای پیشگیری از این ویروس انجام داده است، افزود: ضد عفونی و گندزدایی مستمر مغازه، کاهش ساعات کار مغازه برای ترغیب شهروندان به ماندن در منزل، دریافت نکردن پول نقد، قرار دادن دستگاه کارتخوان در دسترس مشتریان، تاکید بر رعایت فاصله طولی مناسب از جمله اقدامات ما برای پیشگیری از این ویروس است که به سایر همکاران صنفی خود نیز بر اجرای آنها توصیه می‌کنیم.

سوپرمارکت‌ها سهم خود را در قطع زنجیره انتقال کرونا ادا کنند

مدیر یک واحد سوپرمارکت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: واحدهای سوپرمارکت از جمله مکان‌های شلوغ و پر ازدحام عمومی هستند و احتمال انتشار ویروس کرونا در آنها بسیار بالا است.

علی محمدی اضافه کرد: با توجه به نقش مهم سوپرمارکت‌ها در تامین اقلام مورد نیاز مردم باید سهم خود را در پیشیگری از بیماری کرونا و قطع زنجیره انتقال آن ایفا کرده و رعایت دقیق مسایل بهداشتی را مدنظر خود قرار دهند.

وی افزود: به همین منظور در این واحد از عرضه اقلام فله‌ای و روباز خودداری شده و حتی اجناس فله‌ای خرید قبل نیز با کاور و سرپوش پوشانده شده اند.

محمدی گفت: همچنین با الصاق هشدارهای بهداشتی در معرض دید مشتریان برای آگاه کردن آنها از خطر کرونا اقدام شده تا خود آنها نیز نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

وی اضافه کرد: در دریافت پول اجناس نیز تلاش می‌کنیم از دریافت پول نقد خودداری کرده و حتی المقدر خود مشتریان پول اجناس را از طریق کارتخوان پرداخت کنند.

کنترل و مدیریت بحران کرونا به عزمی همگانی و ایفای مسئولیت اجتماعی هر شهروند نیازمند است تا با قطع زنجیره انتقال جلوی شیوع بیشتر این ویروس در جامعه گرفته شود.

متاسفانه علیرغم تمامی این تاکیدات، هنوز بسیاری از شهروندان و اصناف به مسئولیت اجتماعی و سهم خود در کنترل این بحران باور پیدا نکرده و نسبت به موضوع کرونا با بی تفاوتی یا سهل انگاری عبور می‌کنند، مساله‌ای که اگر جلوی آن گرفته نشود در آینده‌ای نزدیک خسارات و تبعات زیادی به دنبال داشته و موجی از حسرت و دریغ را به وجود خواهد آورد.

تاکنون، ۴۰۷ نفر در استان قزوین به بیماری کرونا مبتلا شده و ۳۷ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.