حجت الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی روز پنجشنبه در ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان قزوین، افزود: خوشبختانه شورای نگهبان با وسعت دید در بررسی صلاحیت داوطلبان اقدام کرد و حدود هشت هزار نفر از ثبت نام کنندگان معادل ۵۱ درصد،  تایید صلاحیت شدند که موجب حضور حداکثری مردم در انتخابات خواهد شد.

وی اضافه کرد: مسوولان دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و قضایی حافظ حقوق مردم هستند و باید این اطیمنان را به مردم بدهند که حافظ آرا و حقوق آنها خواهند بود.

قدرتی با بیان اینکه انتخاب اصلح در میان داوطلبان، وظیفه مردم است، افزود: مسوولان وظیفه دارند تنها در حد ملاک‌های تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری در خصوص کاندیداها صحبت کنند و نباید صحبت احدی از مسوولان شائبه دفاع از نامزدی خاص را ایجاد کند.

رییس کل دادگستری استان قزوین افزود: در این دوره از انتخابات، کارها بهتر، قانون‌مندتر و منسجم‌تر پیش می‌رود و هیات‌های نظارت، اجرایی و قضایی همه یکدل و همسو برای فراهم کردن زمنیه برای حضور حداکثری و آگاهانه مردم تلاش می‌کنند.

قدرتی افزود: از سوی دیگر همه دست اندرکاران انتخابات در استان بر این اصل موافق هستند که اگر کسی تخلف کرد باید براساس قانون ابتدا به وی تذکر داده شود و در مرحله بعد به سرعت با وی برخورد صورت گیرد.

وی با اشاره به قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی، گفت: این قانون دیر تصویب و ابلاغ شد ولی طبق آن فقط احزاب و گروه‌های سیاسی می‌توانند به نامزدها کمک مالی کنند و اشخاص حقیقی در این زمینه با محدودیت مواجه هستند.

این مسوول با اشاره به اختلاف برداشت در خصوص این قانون، گفت: اگر اختلافی در این زمینه به وجود آمد کمیته‌ای فوق العاده برای رفع آن با حضور نماینده استانداری، دستگاه قضایی و هیات نظارت تشکیل می‌شود و در خصوص موارد مبهم تصمیم گیری خواهد کرد.

وی گفت: از همه کاندیدها انتظار داریم بر روال قانون حرکت کرده و از طرفداران خود نیز بخواهند که تمامی قوانین و مقررات انتخاباتی و اخلاقی را رعایت کنند.

رقابت حدود ۳۴ نفر به طور میانگین برای هر کرسی مجلس در قزوین

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین نیز در این جلسه با اشاره به اتمام زمان بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و اعلام لیست نهایی، گفت: برای یک کرسی شهرستان تاکستان ۲۵ نامزد، یک کرسی حوزه انتخابیه بویین زهرا و آوج ۳۸ نفر و ۲ کرسی حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک ۷۲ نفر و در مجموع ۱۳۶ نفر در استان با هم رقابت می‌کنند.

محمدتقی صفری افزود: حدود ۳۴ نفر برای هر کرسی در استان به طور میانگین به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که میانگین کشوری کمتر از ۲۵ نفر و میانگین استان ۱۰ نفر بیشتر از نرخ کشوری است.

وی با بیان اینکه گروه‌های سیاسی در استان با کمبود نامزد مواجه نیستند، اضافه کرد: انصراف نامزدها از جریان‌های مختلف به زودی ثابت خواهد کرد که نه تنها کمبودی در این زمینه ندارند بلکه با تراکم نامزدها مواجه هستند.

صفری افزود: پیش بینی می‌کنیم فضای رقابتی و انتخاباتی خوبی در استان شکل بگیرد و انتخابات با نشاط‌تری را نسبت به دوره‌های قبل شاهد باشیم.

وی گفت: از ابتدای فرایند انتخابات تاکنون به جز از تبلیغات زودهنگام، موضوع جدی از حیث تخلفات نداشته‌ایم ولی با حساسیت زیادی سه موضوع استفاده از منابع عمومی در انتخابات، جانبداری مدیران و ناظران از یک فرد خاص و پرداخت هدایای نقدی و غیرنقدی را پیگیری می‌کنیم.

صفری افزود: گزارش تخلفات در ۲ موضوع نخست به حداقل رسیده است ولی در خصوص پرداخت هدایای نقدی و غیرنقدی به ویژه در مناطق غیر از مرکز استان باید نظارت‌های بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.