مهدی عبدیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشور عراق تا چندی پیش برای مبادلات تجاری با صادرکنندگان ایران از ریال استفاده می‌کرد و مشکلی در این رابطه وجود نداشت، اما اکنون به دلیل تعهدات ارزی کشورمان باید دلار به بانک مرکزی تحویل دهیم و این زیرساخت بانکی در کشور عراق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه عراق به روش سنتی و دستی اسکناس‌های دلار را به صادرکنندگان ایرانی می‌دهد، اظهار داشت: چنین مبادله تجاری نه تنها دشوار است، بلکه ریسک و خطرات آن بالا بوده و به عنوان مانع بزرگی پیش روی صادرکنندگان قرار گرفته دارد.

عبدیان به صدور حواله از سوی کشور عراق به بانک دبی اشاره کرد و گفت: به علت تحریم‌ها صادرکننده ما مجبور است که حواله کالاهای صادراتی را از کشورهای دیگر نظیر دبی دریافت کند که این موضوع نیز ریسک و خطرات خودش را دارد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان قزوین تعهدات ارزی را یک مانع اساسی پیش روی صادرات با کشور عراق عنوان کرد و گفت: از مرداد ماه سال ۹۷ که تعهدات ارزی در قالب ارز نیمایی اجرایی شد، صادرکننده باید پول کالاهای صادر شده یا به اصطلاح فروش رفته خود را به شکل دلار به بانک مرکزی بازگرداند که این نوع مبادله تجاری با برخی کشورها مثل عراق بسیار دشوار است.

عبدیان با بیان اینکه دغدغه بانک مرکزی برای خروج ارز از کشور بی‌مورد است، اظهار داشت: امکان ندارد صادرکننده کالایی را صادر کند و ارز آن به کشور بازگردانده نشود، چون هزینه کارگر، حمل و نقل و سایر موارد همگی منجر به بازگشت پول در سیستم بانکی کشورمان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر کشور عراق این است که خود وارد کننده است و متاسفانه امکان واردات کالا از این کشور به ایران وجود ندارد که بتوان به جای ارز دلار، کالا جایگزین کرد.

۷۰ درصد صادرات استان قزوین به کشور عراق است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.