مرتضی اللهیاری شامگاه یکشنبه در جمع مدیران مراکز معاینه فنی خودروهای استان قزوین اظهار داشت: کنترل و نظارت دقیق بر ایمنی خودروها نقش مهمی در کاهش حوادث، جلوگیری از تلفات جاده‌ای و حفظ محیط زیست دارد و از این رو مراکز معاینه در نظارت فنی خودروها دقت بیشتری در انجام وظایف خود باید داشته باشند. 

به گفته وی، عملکرد مراکز معاینه فنی باید به گونه‌ای تقویت شوند که هیچ خودروی دارای نقص فنی نتواند بارنامه، کد رهگیری و در نهایت گواهی فنی برای تردد در جاده را دریافت کند. 

اللهیاری ادامه داد: در حال حاضر یکی از مواردی که باید در معاینه فنی خودرو، به ویژه خودروهای سنگین مورد توجه باشد آلایندگی آنها است تا اگر نقص یا مشکل خاصی در این زمینه وجود داشت از صدور گواهی معاینه فنی خودداری و موارد لازم تذکر داده شود. 

وی تصریح کرد: کنترل سرعت، لاستیک خودرو و وضعیت فنی آن از دیگر موارد ضروری در معاینات است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

این مسوول با بیان اینکه مسوولیت تایید نتایج آزمایشات فنی در هر مرکز معاینه فنی برعهده کارشناسان مکانیک یا رشته‌های فنی مرتبط است، یادآور شد: در صورتی که متصدیان و کارکنان مراکز مجاز معاینه فنی و یا ماموران و ناظران بر عملکرد آنها برخلاف مقررات موضوع این ماده اقدام به صدور گواهی معاینه فنی کنند به حداکثر مجازات جرم صدور گواهی خلاف واقع، موضوع ماده ۵۴۰ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تصریح کرد: براساس ماده ۳۲ قانون هوای پاک نیز برای رسیدگی به تخلفات و جرایم موضوع این قانون به تشخیص رییس قوه قضاییه، شعبه‌ای تخصصی در هر حوزه قضایی اختصاص می‌یابد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین نیز در این نشست اظهار داشت: اهمیت و ارزش کار مراکز معاینه فنی خودرو در حفظ محیط زیست، ایمنی و امنیت جاده بسیار بالا بوده و ضروری است دستورالعمل‌های این حوزه و  نظارت بر سلامت و ایمنی خودرو، به روزرسانی شود.

جبار قهاری افزود: نبودن کنترل و معاینه دقیق خودرو در مراکز معاینه فنی با تصادف‌های جاده‌ای مرتبط بوده و معاونت حمل و نقل هم به طور ویژه عملکرد این مراکز را رصد و پایش می‌کند.

استان قزوین دارای چهار مرکز معاینه فنی خودرو است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.