حجت الاسلام محمد حیدری روز یکشنبه در نشست خبری  که به منظور اطلاع رسانی در خصوص همایش ملی سرمایه‌های اجتماعی بر پایه آموزه‌های دینی برگزار شد با بیان اینکه از سرمایه اجتماعی باید تعریف درستی داشته باشیم،افزود: در جامعه سرمایه‌های متعددی وجود دارند و یکی از سرمایه‌های مهم و بسیار ارزشمند هر حاکمیت  سرمایه اجتماعی است.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته متوجه نبودیم که چه سرمایه های اجتماعی را در اختیار داریم،ادامه داد: در کشورمان از سال ۸۵ انجمن جامعه شناسان ایران به این موضوع پرداخته است و امیدواریم شاهد تقویت این موضوع باشیم.
حجت‌الاسلام حیدری با بیان اینکه سرمایه های اجتماعی در حال کاهش است،ادامه داد: در سند تحول قضایی که از سوی رییس قوه قضائیه ابلاغ شده و مورد تایید مقام معظم رهبری قرار دارد این موضوع مورد توجه جدی قرار دارد تا سرمایه اجتماعی که هم در قوه مجریه و هم قضائیه و مقننه کاهش یافته تقویت شود.
وی، مشارکت در انتخابات را یک سرمایه اجتماعی مهم دانست و ادامه داد: صداقت و شفافیت در بین مسئولان که از ضرورت های جدی است خود یک سرمایه اجتماعی مهم است که می‌تواند اعتماد مردم را افزایش دهد.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین با تاکید بر اینکه در جامعه ما افزایش آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، خودکشی، طلاق اعلام رسمی نمی‌شود،گفت: با پاک کردن صورت مساله به نتیجه نمی رسیم و افزایش آسیب های اجتماعی و جرایم اعتماد مردم را به جکومت کم می کند و سرمایه اجتماعی را کاهش می دهد.
حجت‌الاسلام حیدری افزود: نخبگان و فرهیختگان ما باید با ارائه راهکارهای لازم، جهت افزایش این سرمایه بیاندیشند.

نتایج همایش سرمایه های اجتماعی باید برای حل مشکلات جامعه به کار گرفته شود
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز در این نشست گفت: سرمایه های اجتماعی موضوعی جدای از آموزه های دینی و اسلامی نیست و در سراسر مفاهیم کتاب قرآن کریم و آموزه های امامان مفاهیم آن را می‌بینیم که آیه تعاون نیز یکی از مصادیق آن است.
مریم بیدخام با بیان اینکه سرمایه اجتماعی مفهومی فراسیاسی، فرا قوه ای و  فرادستگاهی است،افزود: به خاطر برخی از مشکلات در جامعه و آسیب های موجود رفته رفته توان مردم تحلیل رفته و به کاهش سرمایه اجتماعی منجر شده بنابراین حفظ و ارتقای آن باید دغدغه اصلی جامعه، دولت و نخبگان باشد.
وی اضافه کرد: میزان اعتماد مردم به یکدیگر  خود یک شاخص از سرمایه اجتماعی است آن طور که در زمان انقلاب و جنگ وجود داشت اما هرچه جلوتر رفتیم با همه کارهایی که شده این اعتماد کاهش یافته است.
بیدخام ادامه داد: در این راه برای افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی باید از دوقطبی کردم مردم پرهیز کرده و شایسته سالاری حاکم شود و شفافیت افزایش یابد.
وی با تاکید بر اینکه دولت نیز در سند چشم انداز بیست ساله  به این موضوع اهتمام داشته است،گفت: مقالات ارایه شده در همایش ملی سرمایه های اجتماعی باید به راهکار اجرایی تبدیل شده و خروجی مناسبی از آن استخراج شود و با رصد و پایش مستمر و بازخوانی اقدامات گذشته باید دید چه عواملی منجر به کاهش سرمایه اجتماعی شده است.
بیدخام با تاکید بر اینکه باید از دانشگاه به عنوان مغز متفکر برای کاهش آسیب های اجتماعی که کاهنده سرمایه اجتماعی هستند کمک بگیریم،گفت: مساله آسیب‌های اجتماعی پیش از این فقط به عنوان یک موضوع خاص مطرح می شد اما امروزه دیگر در همه محافل در مورد آن صحبت می شود و حتی در شورای اجتماعی کشور از ۱۹ آسیب شناسایی شده، پنج آسیب اولویت‌دار انتخاب و اعتباراتی هم برای آن تخصیص یافته است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین افزود: مجموع اعتبارات در حوزه آسیب‌های اجتماعی تکیه بر مناطق حاشیه نشین داشته و برای تحقق آن از جمله تفاهم‌نامه‌ای با فنی و حرفه ای با هدف شناسایی اقشار آسیب پذیر و توانمندسازی آنها برای ورود به بازار کار امضا شده که این تفاهم نامه ها با دانشگاه‌های استان نیز در حال  پیگیری است.
همایش ملی سرمایه های اجتماعی بر پایه آموزه های دینی روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه با همکاری دادگستری کل استان قزوین در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.