محمد حیدری روز دوشنبه در سومین جلسه ستاد کنترل مجرمان حرفه ای و محکومان سابقه دار که در دادسرای قزوین برگزار شد، افزود: ۲۷.۴ دهم درصد از جرایم کل کشور برابر با یک چهارم پرونده‌های قوه قضاییه را جرایم خشن تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۸، سرقت، توهین، ضرب و جرح و تهدید چهار عنوان اول جرایم را در قزوین تشکیل داده اند که همه از جرایم خشن هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین افزود: در برخی از شهرستان‌ها شیوع مصرف مشروبات الکلی موجب افزایش پرونده‌های خشونت شده که لازم است همه با همکاری و هم افزایی برای کاهش پرونده‌ها در این زمینه و امن سازی جامعه تلاش کنیم.

وی با اشاره به آمار قتل در استان، اضافه کرد:در هشت ماه امسال ۵۸ نفر در استان به قتل رسیده اند که نسبت به سال قبل با ۴۶ مورد ۲۶ درصد رشد داشته است.

این مسئول گفت:همه این موارد نشان می‌دهد باید دستگاه قضا و ضابطان قضایی و پلیس با جرایم خشن برخورد قاطع قضایی داشته باشند تا جلوی افزایش این نوع پرونده‌ها در دستگاه قضا گرفته شود.

حیدری با اشاره به دستورالعمل جدید برای کنترل مجرمان سابقه دار، حرفه ای و خطرناک، افزود:این دستورالعمل از یکسال و نیم گذشته به دستگاه‌های زیرمجموعه ابلاغ شده ولی هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است و این موضوع قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد:این دستور العمل کل محکومان ضرب و جرح، قتل، نزاع دسته جمعی، قاچاق کالا و ... را شامل می‌شود و باید از راه‌های مختلف چتر این ستاد را بر روی همه محکومان در تمامی اتهامات گسترش داد.

حیدری اضافه کرد:خوشبختانه استان قزوین از نظر تعداد مجرمان و زندان‌ها از گستردگی زیادی برخوردار نیست و به راحتی می‌توان مجرمان استان را با تفکیک به حرفه ای، خطرناک و سابقه دار کنترل کرد.

وی اضافه کرد: جرایم خشن از توهین شروع می‌شود و تهدید، ضرب و جرح، تخریب اموال، نزاع دسته جمعی و فردی و قتل همه ذیل آن جمع می‌شوند.

این مسئول گفت: در پیشگیری‌های فرهنگی و امنیتی و انتظامی باید به صورت رشد مدار و ایجابی برای کاهش این جرایم اقدام کرد تا مردم و مجرمان به سمت جرایم خشن پیش نروند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.