محمد قاسمی روز پنجشنبه در دومین جلسه ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی افزود: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر در همه عرصه‌ها تاثیرگذار بوده، فضای مجازی است که می‌تواند هم کارکرد مثبت و هم منفی داشته باشد.

وی گفت: اگر مدیریت درستی نسبت به فضای مجازی صورت گیرد، بدون شک از فرصت‌های مثبت آن می‌توان برای حضور پرشور مردم و تبلیغات قانون مدارانه استفاده کرد.

این مسئول گفت:اگر از فضای مجازی غافل شویم، قطعا مشکل ساز خواهد شد و به همین دلیل رصد فضای مجازی در دستور کار قرار دارد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در ادامه با بیان اینکه نگاه تشکیلات قضایی و خصوصا در دوره ریاست آیت الله رئیسی نسبت به همه موضوعات و خصوصا تخلفات فضای مجازی پیشگیرانه است، اظهار داشت: کارگروه رصد فضای مجازی ویژه انتخابات به همین منظور با حضور دستگاه‌های قضایی، امنیتی، انتظامی و اجرایی در استان قزوین تشکیل خواهد شد تا این کارگروه، فضای مجازی را با حضور کارشناسان این حوزه به صورت استانی و مستمر رصد کند.

قاسمی تاکید کرد: انتظار از فعالان فضای مجازی این است که با قوانین این حوزه آشنا شوند، البته رسانه ملی و سایر رسانه‌ها باید در این رابطه آگاه سازی نمایند تا افراد به دلیل ناآشنایی به قانون دچار مشکل نشوند.

وی گفت: همانگونه که قانونگذار برای جرایم فضای حقیقی جرم انگاری و مجازات تعیین کرده، برای فضای مجازی نیز جرائم و مجازات‌هایی را در قانون جرائم رایانه ای مشخص کرده است.

این مقام قضایی استان افزود: در انتخاب اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت باید قانون دقیقا رعایت شود و در این راستا حسن شهرت و امانتداری آنان باید مد نظر قرار گیرد.

 وی گفت: همه عوامل اجرایی، نظارتی و قضایی باید در کمال بی طرفی و در چهارچوب قانون حرکت کنند تا شائبه جانبداری در اذهان عمومی ایجاد نشود و سلامت انتخابات زیر سئوال نرود.

دادستان قزوین هشدار داد: انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی برای نامزدهای نمایندگی مجلس از طریق هر وسیله رسمی و دولتی، سوء استفاده از وسایل و امکانات کلیه دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی و هر نهاد بهره‌مند از بودجه و اموال عمومی و نیز فعالیت کارمندان در ساعات اداری ممنوع است و قطعا در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قضایی خواهد شد.

قاسمی بیان داشت: تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی باید در چهارچوب قانون و به دور از اتهام زنی صورت گیرد و انتظار این است که کاندیداها به نکات مثبت و برجستگی‌های خود اشاره کرده و برنامه‌های آینده خود را ارائه نمایند.

 وی گفت:داوطلبان باید به هواداران خود گوشزد کنند که قطعا به روند تبلیغات در قبل، حین و بعد از انتخابات نظارت دقیق صورت خواهد گرفت و بر اساس موازین قانونی رفتار خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تاکید کرد: در انتخابات آینده شاهد اجرای الکترونیکی انتخابات در برخی از شهرهای استان و کاهش تعداد صندوق‌های سیار اخذ رای هستیم که آن را به فال نیک می گیریم و البته پیش بینی تمهیدات لازم نیز از سوی متولیان امر مورد انتظار است.

قاسمی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی انتخابات مصوب مقام معظم رهبری به کلیه همکاران قضایی ابلاغ شده و این سیاست‌ها برای همه نقشه راه است.

 وی گفت: قطعا در ماه‌های منتهی به انتخابات، جلسات و نشست‌هایی با کاندیداها، هواداران و مسئولان ستادها و فعالان مجازی در راستای پیشگیری از وقوع جرم برگزار خواهد شد تا با مشارکت همگان انتخابات در فضایی آرام و به دور از هر گونه تنش و حاشیه و در سلامت کامل و با حضور حداکثری مردم برگزار شود.

این مسئول گفت: برگزاری انتخابات سالم، پرشور و با حضور حداکثری مردم و در امنیت کامل، در طول چهل سال گذشته در کشور ایران نهادینه شده است.

 دادستان افزود: کشوری را نمی‌توان یافت که همانند کشور ایران حداقل در طول هر سال یک انتخابات را در کمال امنیت و آرامش برگزار نماید و اکثر مسئولان رده بالا با رای و دخالت مستقیم مردم انتخاب شوند.

وی افزود: انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری با توجه به شرایط منطقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی در رهنمودهای خود موید این مساله است.

دادستان قزوین اذعان داشت: در سال جاری برای اولین بار شاهد اجرای اصلاحات در قانون انتخابات مجلس و عضویت ثابت دادستان در هیات اجرایی شهرستان هستیم که این امر حتما در تضمین سلامت انتخابات موثر است.

قاسمی ادامه دارد: امنیت بستر و پیش فرض همه فعالیت‌های فردی و اجتماعی بوده و در انتخابات نیز بسیار حائز اهمیت است و همه دستگاه‌ها و عموم مردم باید تلاش کنند تا انتخابات در فضای امن برگزار شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.