در این تمرین دورمیزی که با طرح زلزله ۶ ریشتری در روستای یانس آباد از توابع آبیک برگزار شد برای هرکدام از دستگاه‌ها متناسب با شرح وظایف مسئولیتی واگذار گردید.  
مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین در حاشیه این مانور گفت:استان قزوین از نظر موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی در نقطه ای از کشور قرار گرفته که از ۳۲ حادثه شناخته شده، ۲۵ نوع آن در قزوین امکان وقوع دارد بنابراین آمادگی ۱۰۰ درصدی در هر زمان برای مواجهه با حادثه احتمالی ضروری است.
قدرت الله مهدیخانی افزود: همچنین قزوین به جهت اینکه معین منطقه ۲۲ استان تهران و استان پیشتاز استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان و زنجان است در هر زمانی که برای پایتخت، بحرانی اتفاق بیفتد باید آمادگی مستمر جهت گسیل امکانات و نیروی انسانی برای پشتیبانی حوادث را داشته باشد.
وی با تاکید بر تداوم اجرای تمرین‌های عملیاتی و دورمیزی جهت سنجش آمادگی و بررسی نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های عضو کارگروه‌های امداد و نجات از این دستگاه‌ها خواست به منظور رسیدن به وحدت رویه و سرعت و دقت در تصمیم گیری حتما معاونان مدیران کل در جلسات کارگروه‌ها حاضر باشند تا در شرایط اضطراری نیز تصمیمات بهتری اتخاذ شود.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر قزوین نیز در خصوص اجرای این عملیات تمرینی گفت: قزوین به جز در حوادثی مانند زلزله که تجربیات وقوع آن را دارد در سایر حوادث مانند انفجارهای قطار نیشابور کمتر تجربه عملی کسب کرده است.
حسن آصفی افزود: به هر حال با توجه به اینکه قزوین یک استان صنعتی است و مواد شیمیایی قابل انفجار در آن به فراوانی وجود دارد، احتمال وقوع حوادث انفجار و آتش سوزی را در این استان افزایش می‌دهد از این رو تمام دستگاه‌ها باید در این خصوص آمادگی لازم را داشته باشند.
این مسئول اضافه کرد: در همین عملیات تمرینی، بسیاری از دستگاه‌های شرکت کننده شرح وظایف خود را به خوبی نمی‌دانستند در حالی که با وقوع یک انفجار، بسیاری از دستگاه‌ها از همان لحظه‌های اولیه به طور مستقیم درگیر آن می‌شوند.
وی، آمادگی روانی مردم در مقابل بحران را نیز بسیار مهم دانست و گفت: در شرایط بحران تیم‌های عملیات روان باید از همان مراحل اولیه تا پس از فرونشاندن کامل خسارات حادثه همچنان حضور مستقیم در کنار امدادگران داشته باشند.
آصفی افزود:یکی دیگر از موارد مهم در بحران‌ها، تعریف امداد و نجات به صورت منطقه ای است تا بتواند از تجمع بحران‌های دیگر جلوگیری کند به طور مثال در حادثه زلزله کرمانشاه فقدان انسجام لازم در امدادرسانی‌ها و سرازیر شدن کمک‌های مردم سراسر کشور در روزهای اولیه زلزله، خود عامل ایجاد بحران های دیگری مانند ترافیک در جاده، تجمع زباله و نیروی انسانی در منطقه شد.
۷۳۸۸*۶۱۰۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.