شاید اولین مشکلی که سال‌های متمادی ذهن بسیاری از فعالان رسانه را به خود مشغول کرده و به گرهی کور تبدیل شده، موضوع بیمه جمعیت کثیری از فعالان این عرصه است.

هرساله با فرارسیدن روز خبرنگار، وعده های بسیاری برای حل مشکلات خبرنگاران از جمله موضوع بیمه آنها داده می شود اما در نهایت خروجی و نتیجه مثبتی در این خصوص حاصل نمی شود.

البته باید اذعان کرد که تعداد محدود و انگشت شماری از فعالان رسانه استان از بیمه صندوق اعتباری هنر برخوردار شده اند ولی تعداد بی شماری از آنها با مشکل فقدان بیمه درگیر هستند.

هشت سال سابقه فعالیت رسانه ای ولی محروم از بیمه

یک فعال رسانه ای استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:حدود هشت سال است که در فضای رسانه ای استان فعالیت دارم اما هنوز نتوانسته ام از بیمه اعتباری هنر برخوردار شوم.
پریسا نوروزی افزود:حتی طی این مدت فعالیت خود که روزانه حدود پنج تا ۶ خبر را تولید می کنم هنوز به عضویت خانه مطبوعات استان نیز در نیامده ام.

وی با انتقاد از ملاک های موجود در نحوه تشخیص و پذیرش یک خبرنگار در سایت جامع رسانه های کشور، افزود: طی این مدت بارها شاهد بوده ام که افرادی که اصلا سابقه فعالیت رسانه ای نداشته به راحتی از بیمه برخوردار شده و به عضویت خانه مطبوعات درآمده اند.

نوروزی خاطر نشان ساخت:امیدواریم مسئولان دستگاه های مرتبط به این مسایل با دقت و موشکافی بیشتری نظارت کرده و گام های بلندی را برای حل مشکل بیمه خبرنگاران و فعالان رسانه بردارند.


موضوع بیمه خبرنگاران شنیده می شود اما حل نه!
خبرنگار خبرگزاری بسیج در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:هرساله مشکلات خبرنگاران از جمله موضوع بیمه آنها به مسئولان گوشزد می شود اما متاسفانه مورد رسیدگی قرار نمی گیرد.
سهیلا عظیمی افز­ود:جامعه رسانه و مطبوعات صدای استان هستند و همیشه با دستان خالی و حقوق بسیار اندک مشکلات مردم را به امید حل شدن منعکس می سازند.

وی اضافه کرد:بسیاری از خبرنگاران علیرغم فعالیت هفت و هشت ساله در رسانه های مختلف استان هنوز از بیمه مناسبی برخوردار نیستند تا هنگام بیماری ها و حوادث، نگرانی و دغدغه کمتری داشته باشند.

این خبرنگار افزود: فعالان رسانه ای استان هرساله مشکلات مردم را فریاد می زنند اما هنوز نتوانسته اند مشکل بیمه خود را به گوش مسئولان رسانده تا برای حل آن چاره ای اساسی اندیشیده شود.

عظیمی اضافه کرد:امیدواریم مسئولان برای حل این مشکل اقدامی جدی و موثر داشته و با تخصیص امکانات رفاهی، ورزشی، بهداشتی و پرداخت تسهیلات از اقشار زحمت کش و آسیب پذیر خبرنگاران حمایت کنند.

موضوع بیمه خبرنگاران داستان طول و درازی دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین نیز در این خصوص گفت: موضوع بیمه خبرنگاران داستان طول و درازی دارد ولی امیدواریم با انجام پایشی دقیق از خبرنگاران و رسانه های فعال استان به آمار و اطلاعات لازم در این زمینه دسته یافته و براساس آن با دستگاه های بیمه گذار وارد چانه زنی شویم.

منوچهر حبیبی با تاکید بر پیگیری مسایل مختلف خبرنگاران، افزود:در این راستا مساله پایش خبرنگاران از اهمیت زیادی برخوردار است و البته پایش و غربالگری به معنای حذف برخی از چرخه خبرنگاری در استان نیست.

وی اضافه کرد:ما با پایش خبرنگاران به دنبال بررسی میزان تاثیرگذاری رسانه های فعال در استان هستیم تا براساس عدالت رسانه ای برای ارایه خدمات و رفع مشکلات آنها تلاش کنیم.

رییس شورای اطلاع رسانی استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب های فضای مجازی، گفت:خلا در اطلاع رسانی دقیق موجب عرض اندام فضای مجازی می شود و رسانه ها و مطبوعات باید به گونه ای در راستای رسالت اصلی خود که اطلاع رسانی است اقدام کنند تا مردم از این حوزه منفعت برده و استان نیز یک گام به توسعه نزدیک تر شود.

این مسئول ادامه داد: هرچقدر بتوانیم خلا خبری در جامعه را کمتر کرده و اثرگذاری بیشتری از سوی رسانه های شناسنامه دار در سطح جامعه داشته باشیم جلوی فضای مجازی که فضایی ملتهب و آشفته است گرفته می شود.

حبیبی اضافه کرد:باید با تقویت رسانه ها و خبرگزاری ها جلوی رشد قارچ گونه فضای مجازی را گرفته و از آسیب ها و تهدیدات آن از قبیل انتشار شایعات و نشر اخبار جعلی پیشگیری کنیم.

وی با بیان اینکه رسانه و خبرنگار نبض جامعه هستند، افزود:جامعه با نشاط مدیون خبر، خبرنگار و روزنامه نگار است و رسانه پویا و فعال می تواند نبض جامعه را بالا و پایین ببرد بنابراین نباید این ظرفیت مهم با حضور فضای مجازی تخریب شده یا اثر گذاری خود را از دست دهد.

خبرنگاران قزوین می توانند از مزایای بیمه توافقی بهره مند شوند

مدیر خانه مطبوعات استان قزوین روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات خبرنگاران که در خبرگزاری ایلنا مرکز قزوین برگزار شد، با اشاره به دغدغه فعالان رسانه درخصوص بیمه، افزود:طبق توافقنامه معاونت امورمطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان تامین اجتماعی، فعالان رسانه ای که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند می توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند.

هادی درزی رامندی افزود:متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه e-resaneh.ir برای ثبت نام و دریافت معرفی نامه به شعبه تامین اجتماعی مورد نظر اقدام کنند.

وی با اشاره به شرایط مورد نظر برای ثبت نام در این خصوص اضافه کرد:این بیمه توافقی ویژه فعالان حوزه رسانه است که فاقد رابطه مزدبگیری بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار ندارند.

درزی رامندی اضافه کرد:فعالان شاغل در رسانه های فاقد کد کارگاهی و تمام افرادی که در رسانه ها به صورت دورکاری، پاره وقت و تمام وقت در مشاغل مختلف مشغول به فعالیت بوده و تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند می توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند.

وی با اشاره به مزایای این بیمه گفت: حمایت های مقرر در ماده سه قانون تامین اجتماعی از قبیل حوادث و بیماری ها، بازنشستگی، مرگ، از کارافتادگی و... به مشمولان ارایه می شود.

مدیر خانه مطبوعات استان قزوین ادامه داد:نرخ حق بیمه توافقی معادل ۲۷ درصد مبنای پرداخت حق بیمه است و متقاضیان در صورت عضویت از پرداخت فرانشیز در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی همانند بیمه شدگان اجباری معاف هستند.

درزی رامندی گفت:متقاضیان با مراجعه به سامانه جامعه رسانه های کشور و ورود به بخش بیمه فعالان حوزه رسانه می توانند درخواست خود را به صورت الکترونیکی ارسال کرده و پس از تایید مدیر مسئول، خانه مطبوعات استان یا معاونت مطبوعاتی نامه معرفی به شعبه تامین اجتماعی مورد نظر را از سامانه دریافت کنند.

وی افزود:این گروه از بیمه شدگان از شمول قانون بیکاری خارج بوده و براین اساس حق بیمه مربوط را نیز پرداخت نخواهند کرد.

مدیر خانه مطبوعات استان قزوین با اشاره به بیمه صندوق هنرمندان نیز گفت:فعالان رسانه برای دریافت این نوع بیمه نیز باید مدارک و مستندات لازم را در سامانه جامع رسانه های کشور بارگذاری کنند تا درخواست آنها بعد از طی پروسه به تایید کارشناسان مربوط در معاونت امور مطبوعاتی برسد.

وی افزود:متقاضیان بعد از تایید کارشناسان و معرفی از سوی معاونت تخصصی مربوط به صندوق اعتباری هنر بیمه تأمین ‌اجتماعی شده و از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

۶۱۰۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.