استاد آواز ایران و شاگرد استان بنان گفت: از قاچاقچیگری موسیقی سنتی باید جلوگیری شود چرا که بدون اجازه شاعر، آهنگساز و خواننده قبلی کار موسیقی برداشته و خوانده می‌شود که در واقع خیانت به هنر مملکت است.

استاد ناصر ایرانی‌مجرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: موسیقی سنتی در کشور به وسیله کسانی که نمی‌دانند موسیقی سنتی چیست و چرا به آن موسیقی سنتی می‌گویند، دستکاری می‌شود.

وی افزود: فردی که صدایش سنتی نیست، سنتی می‌خواند و کسی هم که صدایش پاپ نیست، پاپ می‌خواند که این به هم ریختگی موسیقایی، به موسیقی لطمه می‌زند.

این موسیقیدان ادامه داد: کسانی که کارهایی به صورت زیرزمینی ضبط می‌کنند، آنها را به فروش می‌رسانند و هدیه می‌دهند جفای بسیاری در حق موسیقی می‌کنند که باید گفت طی هشت سال اخیر، به موسیقی سنتی ظلم شده و واقعا لگدمال شده است.

شاگرد استاد بنان اضافه کرد: عده‌ای بدون اطلاع و اجازه دولت و مسئولان مربوطه، کار  موسیقی زیرزمینی تهیه کرده و همه جا پخش می‌کنند و کسی هم اذعان نمی‌کند این کار از کجا آمده، و چرا صدا زشت بوده و آهنگ زیبا نیست.

مجردایرانی خاطرنشان کرد: اصلا صدایی که باید در کارهای خاصی موسیقی بخواند، سنتی می‌خواند و چون موسیقی سنتی با صدا و حنجره وی سازگاری ندارد هم کار خودش و هم کار کسانی که قبلا زحمت کشیده‌اند را خراب می‌کند.

وی بیان کرد: لازم است در موسیقی‌های زیرزمینی سخت‌گیری لازم صورت گیرد و بررسی انجام شود و استودیوها را جست و جو کنند که واقعا با چه مجوزی کار موسیقی ضبط شده؛ در گذشته برای کار موسیقایی باید از 5 جا مجوز أخذ می‌کردیم اما امروز این اتفاق نمی‌افتد که نوعی قاچاقچی‌گری است چرا که بدون اجازه شاعر، آهنگساز و خواننده قبلی کار موسیقی برداشته می‌شود که در واقع خیانت به هنر مملکت است.

مطالعه بیش از 2500 عنوان کتاب

این نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت ادامه داد: با 65 سال کار موسیقایی و 86 سال سن، 86 روز وقت تلف شده نداشتم و مهم‌ترین راز و رمز موفقیت‌هایم این بود  که بیهوده به چیزی فکر نکردم، توقعات بی‌جا نداشته‌ام، به کسی حسادت نکرده‌ام و هرگز با کسی دشمنی نکرده‌ام و بدگویی هم نکرده‌ام.

مجردایرانی اضافه کرد: هر وقت هم که خیلی بیکار بودم و زمانی که فکر می‌کردم هیچ کاری نکردم، 30 تا 40 صفحه کتاب مطالعه می‌کردم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از ناشر و نویسنده حرفه‌ای شدن، بیش از دو هزار و 500 عنوان کتاب مطالعه کرده بودم که بیشتر مطالعه در زمینه موضوعات روان‌شناسی، هنر و ورزش بوده است و هیچ روزی از زندگی بنده بدون ورزش و پرداختن به هنر سپری نشده است.

این استاد آواز اذعان کرد: 66 سال است روزنامه‌نگار، موسیقی‌شناس، موسیقیدان، خواننده و نوازنده هستم و به خاطر کمک خداوند ، لحظه به لحظه شکرگذار خدای متعال هستم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.