به گزارش ایرنا شهلا کاظمی پور روز دوشنبه در همایش جوانی، پویایی و بالندگی جمعیت در قزوین با اشاره به بندهای مختلف سیاست های کلی جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، افزود: فقط پرداختن به چند بند از سیاست های کلی جمعیت بدون در نظر گرفتن بندهای دیگر تاثیری در توسعه کشور ندارد.
وی اضافه کرد: سن ازدواج در ایران افزایش یافته که البته این موضوع برای هرجامعه ای که به سمت توسعه حرکت می کند قابل انتظار است.
کاظمی پور خاطرنشان کرد: همیشه افزایش آمار طلاق در خبرها مکرر اعلام می شود در حالیکه این مساله باید مقابل جمعیت همسر دار محاسبه شود که در این صورت آمار طلاق افزایش محسوسی را نشان نمی دهد.
وی با بیان اینکه موضوع افزایش سال های زناشویی هم در احتمال افزایش طلاق اثرگذار است، گفت: سیاست سالم سازی جمعیت باید قبل از تولد فرد با اختصاص تسهیلات و امکانات مناسب به مادران، برنامه ریزی شود و برنامه های غربالگری جهت تولد نسل سالم نیز از سوی وزارت بهداشت عملیاتی گردد.
این استاد دانشگاه، تحکیم بنیان خانواده را نیز از تاکیدات سیاست های جمعیتی عنوان کرد و اظهار داشت:علیرغم تمامی این تاکیدات یک سازمان مستقل برای خانواده به عنوان نهاد مهم اجتماعی وجود ندارد و این امور تنها به معاونت زنان ریاست جمهوری تقلیل یافته است.
کاظمی پور گفت: تشکیل و تحکیم بنیان خانواده فقط با ازدواج نیست بلکه اقتصاد هم در این زمینه بسیار مهم است چون مشکلات اقتصادی اولین اثر را در بنیان خانواده خواهد داشت.
وی به بندهای مربوط به امید به زندگی نیز اشاره کرد و گفت : این شاخص در ایران بین 73 تا 75 سال است که هر پنج سال، نیم سال به آن افزوده می شود و بالاترین امید به زندگی در جهان متعلق به کشور ژاپن با 84 سال است.
به گفته کاظمی پور البته امید به زندگی صرف کافی نیست بلکه این امید به زندگی باید همراه با سلامت باشد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هر کشوری که دو سوم جمعیت آن در سن فعالیت باشد در مرحله پنجره جمعیت است و زمانی این موضوع به فرصت تبدیل می شود که اشتغال کامل برای آن فراهم شود.
وی ادامه داد: این جوانان که در پنجره جمعیتی هستند اگر برنامه های سلامت برای آنها اجرا شود سالمندان سالم هم خواهند بود.
کاظمی پور افزود :در حال حاضر هفت درصد جمعیت کشور بالای 65 سال هستند و در سال 1425 بیست درصد جمعیت کشور سالخورده خواهند بود و با این وضعیت سهم جمعیت در سن فعالیت از 70 به 60 درصد کاهش خواهد یافت.
این استاد دانشگاه اظهار داشت : این دغدغه که جمعیت کشور سالخورده خواهد شد را می توان هم با افزایش موالید و هم مرگ و میرهای ناشی از حوادث و بیماری ها برطرف کرد.
وی اضافه کرد: کاهش رشد جمعیت کشور صرفا ناشی از کاهش ولادت نیست بلکه افزایش مرگ های ناشی از حوادث در جوانان هم در این خصوص تاثیر گذار است.
کاظمی پور با تاکید بر اینکه هیچ مدیریتی در خصوص مهاجرت و جابه جایی جمعیت در کشور وجود ندارد، افزود : در خصوص مهاجرت جوانان به خارج از کشور نیز طبق اعلام مسئولان ایران سالانه 200 هزار نفر از کشور خارج می شوند.
این استاد دانشگاه افزود : اگر زیربناهای جامعه طوری فراهم شود که از مهاجرت جوانان فعال به خارج از کشور جلوگیری شود بهتر از آن است که صرفا بر روی افزایش موالید تکیه کنیم.
7388*6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.