به گزارش ایرنا، شورای مدیریت بحران استان قزوین با دریافت اخطارهای هواشناسی ، به ریاست استاندار تشکیل و اقدامات لازم احتیاطی و شرح وظیفه دستگاههای اجرایی در آن مشخص شد ، همچین در این شورا بر اطلاع رسانی به مردم در خصوص اتراق نکردن در حاشیه رودخانه ها و در صورت لزوم تخلیه منازل خود تاکید شد
دستگاه های اجرایی و امدادی استان قزوین پیش از آغاز بارش ها، اخطارهای سازمان هواشناسی را مبنی بر حجم گسترده بارندگی را جدی گرفته و به دستور شورای هماهنگی مدیریت بحران استان برای مقابله با سیل و کاهش خسارات و تلفات آن در آماده باش کامل قرار گرفتند.

*** شروع بارش ها از 10 فروردین در قزوین
بارش باران در قزوین که از عصر شنبه 10 فروردین ماه آغاز شده بود و تا شامگاه دوشنبه 12 فروردین ادامه داشت، موجب طغیان روخانه ها و جاری شدن سیلاب در بیشتر نقاط استان قزوین شد.
اداره کل هواشناسی قزوین بارش 70 تا 90 میلی متر و در برخی نقاط تا 100 میلی متر بارندگی را برای استان پیش بینی کرده و احتمال وقوع سیلاب های عظیم، تخریب زیرساخت ها و آبگرفتگی شهرها را داده بود.
دخل و تصرف در حریم رودخانه ها، ساخت و سازهای غیرمجاز و بارش بیش از ظرفیت رودخانه ها طی 24 ساعت از جمله عوامل شکل گیری سیلاب در سراسر استان قزوین بود.

***17 شهر و 250 روستای استان درگیر سیلاب
منوچهر حبیبی سرپرست معاونت سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین در این خصوص به ایرنا گفت: 17 شهر و 250 روستای استان درگیر سیلاب و بارندگی بودند و اگر همکاری و همراهی مردم، آمادگی و برنامه ریزی قبلی، حضور در صحنه مدیران و مشارکت و انسجام و حضور پررنگ نیروهای مسلح از نیروهای انتظامی، سپاه، ارتش و بسیج مردمی نبود، مشکلات زیادی به وجود می آمد.

***مروری بر اقدامات دستگاه های اجرایی قزوین برای مقابله با سیلاب
حبیبی افزود: در این مدت تخلیه اضطراری تعدادی از واحدهای مسکونی در 84 روستای شهرستان قزوین، اسکان اضطراری خانواده ها در برخی بخش ها و حاشیه راه های استان، ایجاد مسیر انحرافی بر روی رودخانه های طغیان کرده، مدیریت رودخانه های سطح شهرها توسط شهرداران و دستگاه های اجرایی، انجام عملیات تخلیه آبگرفتگی مسیرها، پاکسازی مستمر رودخانه های داخل شهرها، توزیع کیسه های ماسه در بین شهروندان، بازرسی از انهار، رودخانه ها و مسیل ها، افزایش نیروهای اجرایی مقابله با سیلاب در شهرها و اعلام آماده باش کامل به مدیران دستگاه های اجرایی از جمله اقدامات صورت گرفته برای مدیریت بحران بوده اند.
وی گفت: بازگشایی 40 بند استان قزوین برای جلوگیری از طغیان رودخانه ها، اطلاع رسانی پیوسته و ارسال پیامک هشدار و اخطار به شهروندان، ارسال پیامک از آخرین وضعیت رودخانه ها و میزان ورودی آب به آنها برای مدیران دستگاه های اجرایی، فرمانداران و شهرداران از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مدت بوده است.

*** حضور پررنگ و اثرگذار نیروهای مسلح در مدیریت بحران اخیر
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: حضور نیروهای مسلح در مدیریت بحران اخیر پررنگ و اثرگذار بود و باید از تلاش های آنها در کنار دستگاه های خدمات رسان برای کاهش خسارات و تلفات قدردانی کرد.
حبیبی افزود: نیروهای مسلح از جمله سپاه، نیروی انتظامی و ارتش در مدیریت بحران اخیر نقش بسیار پررنگ و اثرگذاری را ایفا کردند و با اتحاد و همدلی به خوبی بحران اخیر مدیریت شد.
معاون استاندار قزوین با بیان اینکه حضور بسیج مردمی در مدیریت بحران اخیر بسیار اثرگذار بود، ادامه داد: این نیروها در روزهای بارندگی خواب را برخود حرام کردند و به دلیل حضور موثر آنها ، با وجود تخلیه بسیاری از منازل مسکونی و روستاها هیچ گونه سرقت و مشکلی گزارش نشد.
حبیبی اضافه کرد: باید از انسجام و همدلی بین نیروهای مسلح و دستگاه های اجرایی و امدادی که تا آخرین لحظه بحران در استان وجود داشت قدردانی کرد و در مدیریت بحران های آینده نیز به همین شکل اتحاد و انسجام را حفظ نمود.

***پیگیری رییس جمهوری از وضعیت سیل استان
حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری در تماس تلفنی با عبدالمحمد زاهدی استاندار در جریان آخرین وضعیت استان قرار گرفت و بر آماده باش دستگاه‌های قزوین برای خدمات رسانی به مردم تاکید کرد.
استاندار قزوین نیز در این تماس ضمن ارایه گزارشی از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری و مقابله با سیلاب ها در استان گفت: تعدادی از منازل مسکونی در برخی روستاهای استان برای جلوگیری از خطرات احتمالی تخلیه شده اند و هرکجا به تخلیه اضطراری نیاز باشد با اطلاع رسانی اقدام خواهد شد.

*** دو کشته و چهار مصدوم بر اثر ریزش کوه ناشی از بارندگی
مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: در بارندگی های اخیر یک خودروی تاکسی 405 پژو با سنگهای ناشی از ریزش کوه درجاده قدیم قزوین – رشت محدوده حسن خانی طارم سفلی برخورد کرد و در پی آن یک پیرزن 70 ساله در دم جان سپرد و چهار مصدوم دیگر به بیمارستان انتقال یافتند.
قدرت الله مهدیخانی افزود: متاسفانه یکی دیگر از سرنشینان این خودرو روز بعد در بیمارستان جان سپرد.
وی گفت: تاکنون گزارشی از تعداد مفقودی های سیلاب اخیر در استان اعلام نشده است.

***انسداد 30 راه و تخریب 251 واحد مسکونی و دامداری روستایی
معاون امور عمرانی استاندار قزوین نیز به ایرنا گفت: اگرچه هنوز جمع بندی نهایی و کلی از خسارات و تلفات ناشی از سیل و طغیان رودخانه ها در استان اعلام نشده اما طبق اخبار منتشر شده در این بارندگی ها 30 راه روستایی استان مسدود شد و 12 مورد قطعی آب و 6 مورد قطعی برق در استان به وقوع پبوست.
علی فرخزاد افزود: انسداد آزادراه قزوین-رشت، نفوذ آب به 150 واحد دامداری سنتی و صنعتی استان، تخریب 251 واحد مسکونی و دامپروری در روستاهای قزوین، ورود خسارات جزیی و کلی به تعدادی واحد پرورش ماهی و چندین هکتار زمین کشاورزی در سطح استان، ورود خسارت به اراضی کشاورزی، راه های روستایی و دامداری در 30 روستای شهرستان بویین زهرا و خسارت به واحدهای مسکونی و دامداری 54 روستای شهرستان آبیک از جمله این خسارات بوده است.
وی گفت: قطع برق 25 روستای بخش طارم سفلی و آب شرب روستاهای دولت آباد و قمیک از توابع شهرستان قزوین، تخریب بیش از 70 طویله و دامداری سنتی در الموت شرقی و تلف شدن 15 راس دام سبک و همچنین ورود خسارت به واحدهای مسکونی، واحدهای نگهداری دام، باغها و زمین های کشاورزی، تاسیسات زیر بنایی و راه ها در 20 روستای بخش مرکزی قزوین از دیگر خسارات گزارش شده هستند.

*** سیل 500 میلیارد ریال خسارت به راه های قزوین وارد کرد
معاون امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به برآورد اولیه از میزان خسارات ناشی از سیل گفت: طبق برآورد صورت گرفته، سیل و بارندگی های اخیر به 200 کیلومتر از راه های استان آسیب زده و 500 میلیارد ریال خسارت به بار آورده است.
فرخزاد گفت: حدود 100 دهنه از پل های استان نیز آسیب دیده است که باید مرمت شوند.

*** خسارات سیل به سرعت برآورد و جبران می شود
عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین با اشاره به پیش بینی های لازم برای جبران خسارت های ناشی از سیل به ایرنا گفت: این موضوع در آخرین نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران مطرح و مقرر شد بلافاصله بعد از پایان بارندگی ها، خسارت های موجود برآورد شده و برای تامین بودجه و جبران آنها به مرکز اعلام شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین نیز در این خصوص گفت: 151 واحد دامداری روستایی استان در بارندگی ها و سیل اخیر آسیب دیده اند که به سرعت برای جبران خسارت های آنها در سال رونق تولید اقدام خواهد شد.
اکرم نجفی افزود: بازسازی و احیای این واحدهای دامداری و بازگشت سریع آنها به چرخه تولید، اولویت اصلی دفتر امور روستایی استان است.

*** رهاسازی 32 نفر گرفتار در مسیر سیلاب
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قزوین نیز ایرنا گفت: نجاتگران امداد و نجات استان در سیلاب اخیر 18 خودرو و 32 نفر گرفتار در مسیر را رها سازی کرده و به مکان های امن انتقال دادند.
حکمت الله هاشمی افزود: تخلیه اضطراری 30 خانواده و تخلیه آب از 120 باب منزل مسکونی و اسکان 85 نفر از دیگر اقدامات تیم های امداد و نجات استان در این مدت بوده است.
وی گفت: همچنین تیم های امداد و نجات استان در این مدت به 17 هزار و 600 تماس دریافتی از سامانه 112 برای کمک به حادثه دیدگان سیل پاسخ داده و با تجهیزات تخصصی کامل به مناطق مختلف استان برای ارائه خدمات امداد و نجات اعزام شدند.
هاشمی اضافه کرد: در این مدت، 110 نجاتگر و نیرو در قالب 40 تیم عملیاتی به همراه کلیه پرسنل حوزه معاونت امداد و نجات استان به منظور امدادرسانی به سیل زدگان در آماده باش کامل قرار داشتند.
این مسئول گفت: همچنین امکانات ترابری و تجهیزات تخصصی ، 32 دستگاه آمبولانس ، 16 دستگاه خودرو کمک دار، 12 دستگاه ست نجات و یک دستگاه قایق موتوری از جمله تمهیدات پیش‌بینی شده برای سیلاب در استان بود.

***شایعات بی اساس و نقش ایرنا در خنثی سازی آنها
در بارندگی های اخیر و طغیان رودخانه ها انتشار 2 شایعه در فضای مجازی موجب نگرانی بسیاری از مردم شد که ایرنا مرکز قزوین سسعی کررد درتماس با مسئولان نسبت به روشنگری دراین خصوص اقدام نماید.
نخست اینکه در خصوص سد طالقان که حجم بسیار بالایی از آب را در خود ذخیره دارد،شایعه سازی شد.
برخی در فضای مجازی مدعی شدند به زودی دریچه های این سد برای تخلیه حجم آب گشوده می شود و این موضوع نگرانی مردم روستاهای اطراف سد را افزایش داد که در نهایت با تکذیب خبر از سوی سرپرست بخشداری الموت غربی مواجه شد.
همچنین در اوج بارندگی های اخیر ورود آسیب به تپه باستانی خوزنین در فضای مجازی مطرح شد که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در این خصوص موضع گیری کرده و ورود آسیب به آن را رد کرد.

***کنترل طغیان رودخانه های حاجی عرب و خررود در بویین زهرا و تاکستان
مدیر عامل شرکت آب منطقه استان قزوین نی زدر این خصوص به ایرنا گفت: در بارندگی های اخیر ظرفیت تمامی رودخانه های استان به حد اشباع رسید و 66 رودخانه در سطح استان به حالت طغیان درآمدند.
حمید پویا افزود: در این میان طغیان 2 رودخانه حاجی عرب در شهرستان بویین زهرا و خر رود در شهرستان تاکستان تهدیدها و خطراتی را برای روستاهای پایین دست به دنبال داشت که با ورود مدیریت بحران و همکاری دستگاه های اجرایی و امدادی با ایجاد مسیر انحرافی برای کاهش میزان ورودی رودخانه ها و رفع خطر آنها اقدام شد.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت سیل مهیب رودخانه زیاران با دبی آب ٥٠ متر مکعب در ثانیه، ابهررود در شهرستان تاکستان با 70 متر مکعب آب ورودی، شاهرود در الموت غربی و شرقی با 245 متر مکعب بر ثانیه، رود یالیان در شهرستان البرز با 120 متر مکعب، رودخانه ارنجک در قزوین با 87 متر مکعب بر ثانیه و رودخانه بازار در شهر قزوین با 80 متر مکعب دبی مدیریت و کنترل شدند.
در این میان شهرداری های استان نیز تمام امکانات خود را به کار گرفتند به طوری که شهرداری قزوین با آماده باش مدیرانستادی مرتبط و نیروهای اجرایی، به همراه ماشین آلات لازم ، نقش موثری در کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت و تلفات احتمالی داشت.

***وجود باغستان ها در قزوین،راهکاری موثر برای مقابله با سیلاب
یک عضو هیات علمی دانشگاه و فعال محیط زیست در خصوص باغستان های سنتی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از نکات مهم و اختصاصی شهر قزوین وجود باغستان ها در اطرف شهر قزوین است که در واقع میراثی ماندگار از گذشتگان برای مقابله با سیلاب ها و آبگرفتگی های احتمالی است.
شکوه کرمانشاهانی افزود: در این دوران که نقش باغستان ها به فراموشی سپرده شده بود و بسیاری برای نابودی و تبدیل آنها به مراکز مسکونی و تجاری تلاش می کردند به خوبی کارکرد باغستان ها به نمایش درآمد.
وی گفت: این باغستان ها ضمن جذب بارندگی ها و سیلاب های اخیر جلوی ورود خسارات را به شهر قزوین گرفتند و باید مسئولان به این کارکرد بسیار حیاتی و موثر باغستان ها توجه بیشتری داشته و برای حفظ آنها اهتمام بیشتری بورزند.

***اطلاع رسانی لحظه به لحظه ایرنا از آخرین وضعیت سیل
رییس خبرگزاری ایرنا مرکز قزوین نیز در این خصوص گفت:خبرگزاری ایرنا مرکز قزوین در راستای انجام رسالت ذاتی خود از ابتدای پیش بینی بارش های گسترده وارد عمل شد و با انتشار خبرها و گزارش های متعدد و نیز اخطاریه ها و اطلاعیه ها برای آگاه سازی شهروندان اقدام نمود.
علی حیدر شاه حسینی اضافه کرد:در همین مدت خبرنگاران ایرنا مرکز قزوین به همراه سایر رسانه های رسمی لحظه به لحظه در کنار مردم بوده و 205 خبر، پنج گزارش خبری ، سه گزارش تصویری و یک ویدئو را برای اطلاع مردم از آخرین وضعیت سیل منتشر کردند.
وی ادامه داد: خبرنگاران ایرنا در تعطیلات نوروزی ، ضمن حضور در محل سیلاب و گفت و گو با مسئولان ، در ستاد مدیریت بحران استان تا تا پاسی از شب حضور یافته و نقش خود را برای اطلاع رسانی لحظه به لحظه و به موقع به مردم و جلوگیری از خسارات و تلفات در استان به خوبی ایفا کردند.
6012/6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.