به گزارش ایرنا، حضور تجار و صادرکنندگان در نمایشگاه های تجاری خارجی با توجه به نیاز مبرم کشور به صادرات و ورود ارز از اهمیت بالایی برخوردار است،این در حالی است که موانع مختلفی پیش پای این قشر برای شرکت در نمایشگاه های تجاری خارجی وجود دارد.
برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ازبکستان در فرودین ماه 98 موجب شد تا نشستی پیرامون راهکارهای افزایش صادرات به ازبکستان از سوی صادرکنندگان استان قزوین برگزار شود.
این نشست فرصت خوبی برای بیان مشکلات و موانع صادرکنندگان و بازرگانان قزوینی جهت حضور در نمایشگاه های بین المللی بود.
با اینکه مسئولان استان قزوین معتقدند که چنین نمایشگاه هایی فرصت خوبی برای ارزآوری و کسب درآمد است، اما صادرکنندگان معتقدند؛ نبود بسترهای لازم مانند حمل و نقل هوایی، بالا بودن تعرفه های گمرکی، عدم امکان مبادلات بانکی و نبود بانک اطلاعاتی از کالاهای مورد تقاضا در کشورهای هدف باعث شده تا عملا امکان تحقق اهداف تجاری غیرممکن باشد.
به عنوان مثال از طرفی هزینه هر متر مربع از غرفه های این نمایشگاه در کشور ازبکستان 365 دلار است که برای 12 متر حدود 46 میلیون تومان برای شرکت کنندگان آب می خورد و قبول سوبسید سازمان توسعه تجارت برای 50 درصد هزینه ها نیز هنوز نتوانسته رضایت فعالان تجاری را جلب کند.
با این حال صادرکنندگان استان قزوین معتقدند که با افزایش مناسبات تجاری با کشورهای مختلف از جمله ازبکستان موافق هستند، اما دولت باید حمایت های خود را برای تقویت روابط اقتصادی با کشورهای خارجی افزایش دهد.

**فقدان رایزن های اقتصادی فعال در کشورهای مختلف
رایزن سابق ایران در کشور ارمنستان به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت در نمایشگاه های خارجی یکی از بهترین نوع حضورها برای تقویت کار فعالان اقتصادی است و رویکرد ما درقبال این نوع فرصت ها باید همانند ماهیگیری باشد که ممکن است یک بار با صید فراوان و بار دیگر با صید کمتری روبرو شویم.
هامایاک آوادیس با بیان اینکه برای بازاریابی و افزایش مشتری باید پا به عرصه نمایشگاه های بین المللی گذاشت و نباید صرفا به وجود یک مشتری بسنده کرد،اظهار داشت: از تمام شرکت کنندگان در نمایشگاه ازبکستان می خواهم که درون غرفه ها از یک جانشینی پرهیز کنند و با گشت و گذار در بازار تلاش بیشتری از خود نشان دهند.
وی ادامه داد: محصولاتی که در استان قزوین تولید می شود، عمدتا جزو واردات اصلی کشور ازبکستان به حساب می آید و تنها کافی است که با شناسایی محصولات مورد نیاز این کشور میزان صادرات خود را افزایش دهیم.
آوادیس یانس تاکید کرد: ایران در فضای کنونی به ارز و صادرات نیاز دارد و تلاش خواهیم کرد تا هزینه های سنگین حضور در نمایشگاه را از طریق سازمان توسعه تجارت جبران کنیم.
این رایزن سابق ایران با بیان اینکه از راه دور نمی توان کار اقتصادی کرد،افزود: برای فروش حتی یک جعبه دستمال کاغذی باید این کالا در اختیار مخاطب قرار بگیرد و این اعمال با کمک رایزن های اقتصادی سفارتخانه های جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.
آوادیس یانس همچنین گفت: رمز موفقیت ما در ازبکستان تعامل بیشتر با رایزن اقتصادی سفارت است اما در حال حاضر متاسفانه سفارت جمهوری اسلامی در بیشتر کشورها از داشتن رایزن اقتصادی کاربلد و خبره محروم است.
وی یادآور شد: صادرکنندگان نباید صرفا ذهن خود را به فروش کالا و دریافت ارز معطوف کنند و می توانند با تهاتر کردن کالا به بخشی از نیاز رقبای خودشان پاسخ دهند.

**مشکلات حمل و نقل برای حضور در نمایشگاه های خارجی
یک صادرکننده سیمان در قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: همه تاجران می دانند که ازبکستان با تغییر رییس جمهور سیاست اقتصاد درهای باز را در پیش گرفته ، اما باید موانع و مشکلات را نیز بازگو کرد تا صادرکنندگان بهتر با معضلات موجود آشنا شوند.
رضا رحیمی افزود: بنده طی تجربه هایی که در نمایشگاه های بین المللی داشتم، گاهی اوقات با پیشنهاد بستنی توانستم تاجری را مجاب کنم که از غرفه ایران بازدید کند.
وی تاکید کرد: تجارت با کشور ازبکستان و آسیای میانه مشکلات فراوانی دارد که مهمترین آن نبود ناوگان ریلی مناسب بین ما و این کشور است.
رحیمی با بیان اینکه هزینه چادرکشی در مرز سرخس بسیار بالاست، اظهار داشت: بانک تاشکند در کشور ازبکستان به راحتی قادر نیست به صورت مستقیم با تجار ایرانی مبادله پولی داشته باشد و باید یک قرارداد صوری با دیگر کشورها تنظیم کنیم که این موضوع نیز دردسرهای خاص خودش را دارد.
این صادرکننده ادامه داد: برای صادرات سیمان بجنورد و کرمان به کشور ازبکستان نتوانستیم واگن قیمت مناسب تهیه کنیم و عوارض های سنگین شرایط را برای صادرکننده دشوار ساخته است.
رحیمی در ادامه گفت: در شرایطی که دولت قادر نیست به ورود ارز اقدام کند، چگونه یک صادر کننده می تواند ارزآوری داشته باشد و حل این مشکلات نیازمند ارائه راهکار است.
وی به هزینه های بالای حمل و نقل برای صادرکنندگان پرداخت و گفت: در بخش ترانزیت نیز مشکلاتی داریم و یک بار 20 فوتی از تهران تا ازبکستان هفت هزار دلار هزینه ایجاد می کند و رقابت کردن در این خصوص بسیار سخت است.
رحیمی ارجاع صادرکنندگان به رایزن اقتصادی را راهکار درستی نداست و گفت: سوق دادن صادرکننده به سمت رایزن اقتصادی در سفارت اشتباه بزرگی است که همواره تکرار می شود و رایزن های ما نه تنها حمایتی از بخش خصوصی ندارند، بلکه اطلاعات آنها بسیار قدیمی و ناکارآمد است.
این صادرکننده سیمان یادآور شد: باید مشخص شود که غرفه جمهوری اسلامی در کجای نمایشگاه است و آیا جانمایی غرفه ها به درستی انجام شده است یا خیر؟

**نمایشگاه ها فرصتی برای ارزآوری
مجری برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت در ازبکستان نیز گفت: سیمان کالایی است که اکنون با افزایش قیمت دلار قابل رقابت است اما همین کالا مورد توجه صادرکنننده ها قرار گرفت و به جای نگاه کوتاه به مدت به این کالا همه حواسمان به صادرات سیمان متمرکز شد.
محمد حسین زاده افزود: در این نمایشگاه 50 درصد هزینه ها توسط سازمان توسعه تجارت پرداخت می شود و این ها به دلیل غرفه دار بودن ایران است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی به تحریم های اقتصادی علیه کشور اشاره کرد و گفت: کوچک ترین فعال اقتصادی نیز می داند که شرایط تحریم چگونه است و ما باید تلاش کنیم به هر نحوی که شده ارز به کشور وارد کنیم.
حسین زاده تاکید کرد: اگر خواهان موفقیت در بازارهای خارجی هستیم باید سلیقه و ذائقه کشور هدف را شناسایی کنیم و نمی توان تنها با داشتن چند کالا انتظار داشت که سود بالایی کسب کنیم.
مجری برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت در ازبکستان یادآور شد: رویکرد ما برای شرکت در نمایشگاه هزینه کردن نیست بلکه باید تلاش کنیم تا درآمد کسب کنیم و این موضوعی است که صادرکنندگان ما باید همواره آن را به خاطر بسپارند.

**حضور در نمایشگاه های خارجی بدون اطلاعات از بازارهای کشور هدف بی فایده است
دبیر کانون کارفرمایان استان قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر زیرساخت های لازم در نمایشگاه های خارجی وجود نداشته باشد، عملا حضور صادرکنندگان بی فایده است و برای همین لازم است که سنجشی در خصوص تجار ازبکستان صورت پذیرد و رایزنی های لازم تا قبل از حضور در این نمایشگاه انجام شود.
علی اصغر آهنی ها افزود: به طور حتم بدون داشتن بانک اطلاعاتی از تجار و فرصت های تجارت نمی توان انتظار داشت در یک زمان محدود صادرکنندگان بتوانند بازار هدف را شناسایی کنند و کسب سود داشته باشند.
وی یادآور شد: در این شرایط موجود که قیمت ها رو به افزایش است، هزینه غرفه ها برای بیشتر صادرکنندگان سنگین است و دولت باید حمایت حداکثری از تجار داشته باشد.

**فرصت ها و چالش های حضور تجار در نمایشگاه های خارجی
رییس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: از جمله مشکلاتی که در تجارت بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد، بالا بودن نرخ کرایه حمل و نقل، نبود خط هوایی و دشوار بودن شرایط مبادله پولی بین این کشور و طرف های خارجی است.
مهدی بخشنده در رابطه با فرصت های تجاری بین ایران و ازبکستان نیز اظهار داشت: کالاهای ایرانی از قیمت پایین و کیفیت بالایی برخوردارند و ازبک ها همواره متقاضی کالاهای ما هستند.
وی با بیان اینکه بازار کشور ازبکستان بکر و ویژه است،گفت: سرمایه گذاری در حوزه مصالح ساختمانی به خصوص کاشی و سرامیک و همچنین امکان صادرات فرآورده های کشاورزی از جمله کشمش، پسته و خشکبار می تواند شرایط بی نظیری را پیش روی صادرکنندگان ما فراهم کند.
بخشنده در خصوص مطالبه اصلی صادرکننده های ایران در این نمایشگاه نیز یادآور شد: ارائه ضمانت از سوی سازمان توسعه و تجارت ایران و همچنین حضور یکی از مقامات رسمی جمهوری اسلامی در این نمایشگاه از جمله مطالبات اصلی است که سبب می شود جدیت انجام مبادلات تجاری چندبرابر شود.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.