استاندار قزوین گفت: برپایی نمایشگاه‌ها، برگزاری مسابقات و دیگر برنامه‌ها درحوزه کتاب موجب ایجاد فضای فرهنگی و آشتی ذهن مردم با کتاب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، عبدالمحمد زاهدی در آیین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین اظهار کرد: از اینکه سرانه مطالعه پایین و میزان تیراژهای کتاب در کشور کم است، افسوس می‌خوریم و باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.

وی افزود: ممکن است پایین بودن سرانه مطالعه را مشکلات معیشتی ذکر کنیم اما با نگاهی به تاریخ ایران در طول 100 سال اخیر و در طول 40 ساله عمر انقلاب می‌توان گفت که در زمانی وضعیت مردم خوب بوده سرانه مطالعه پایین بوده است.

استاندار قزوین ادامه داد: بخشی از افزایش مطالعه کتاب به اقدامات دولت و متولیان امر بازمی‌گردد که در مردم این موضوع را نهادینه کنیم که مطالعه را به عنوان فرهنگ و ضرورت جزء نیازهای اساسی جامعه بدانند.

زاهدی اضافه کرد: مردم باید بدانند که پیشرفت و رشدی بدون آگاهی شکل نمی‌گیرد و هیچ آگاهی هم بدون کتاب به دست نمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه‌ها، برگزاری مسابقات و دیگر برنامه‌ها درحوزه کتاب در ترویج و ترغیب مردم به کتابخوانی تاثیر بسزایی دارد و موجب ایجاد فضای فرهنگی و آشتی ذهن مردم با کتاب می‌شود.

این مسؤول تصریح کرد: سالانه 44 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‌شود که نتیجه آن، این است که پول از فقرا به جیب ثروتمندان می‌رود و با ایجاد تورم، پول از جیب فقرا خارج می‌شود.

استاندار قزوین افزود: اگر 1000 میلیارد تومان یعنی کمتر از پنج درصد یارانه‌ای که به مردم پرداخت می‌شود، به کتاب ونشر کتاب اختصاص یابد انقلابی در حوزه کتاب ایجاد می‌شود و ناشران با امکانات بهتری می‌توانند فعالیت کرده و قیمت تمام شده کتاب هم پایین می‌آید.

زاهدی با اشاره به حبس کتاب در جامعه و قبول زیاد بودن زندانیان در زندان‌ها ادامه داد: تعداد کتاب‌های زندانی در منازل، یک میلیون و یا 10 میلیون برابر زندانیانی است که در زندان به سر می‌برند.

وی اضافه کرد: برای توسعه، پیشرفت و رشد کشور نیاز به مطالعه داریم و باید کمک مالی و یارانه‌ای به کتاب ادامه یابد تا قیمت تمام شده کتاب کاهش یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در ادارات هم کتاب‌های مختلفی وجود دارد که حبس شده‌اند و هیچ گاه خوانده نمی‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.