به گزارش ایرنا، مرکز شبیه سازی مهارت های بالینی، محیطی در دل پردیس قدیمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین است که دانشجویان قبل از ورود به فرایند درمان بالینی در بیمارستان، مهارت های تکنیکی و ارتباط با بیمار را قبل از ورود به عرصه عملی فرا می گیرند.
در گوشه ای از سالن این مرکز که شبیه یک بیمارستان جنرال از بخش های مختلفی مانند زنان و زایمان، اطفال، اتاق عمل، خانه بهداشت تشکیل شده است، تعدادی دانشجوی رشته مامایی و پرستاری در یکی از اتاق های این مرکز منتظر نشسته اند تا استاد برای آزمون آنها را به ایستگاه ها فرا بخواند، اتاق هایی که در هر کدام از آنها بسته به اینکه اتاق عمل باشد یا اتاق زایمان و یا هر اتاق دیگر، علاوه بر تجهیزاتی شبیه محیط واقعی درمان، مانکن های بیمارنما بر روی تخت بستری هستند تا دانشجو بر روی آنها تمرین و مهارت آزمایی کند.
شرح حال گیری از بیمار، معاینه فیزیکی، جراحی و کار در محیط بیمارستانی از جمله مواردی است که فراگیران می توانند با حضور در این مرکز آنهارا تمرین کنند.
دانشجویان و فراگیران رشته های مختلف پزشکی می توانند در ساعت های مشخصی از روز به این مرکز مراجعه کرده و به طور کارگاهی از نزدیک با محیط درمان آشنا شوند.
با احساس نیاز به اصلاح شکل سنتی آموزش بالینی که بر مبنای روش استاد شاگردی بود، آموزش پزشکی در سال های اخیر دچار دگرگونی های زیادی شده است به گونه ای که امروزه تاکید بیشتری بر آموزش مهارت های بالینی می شود.
با توجه به زمان کوتاه بستری بیمار در بیمارستان و محدودیت فضا و تخت های بیمارستانی و همچنین ناراحتی بسیاری از بیماران و خانواده های آنها از حجم مراجعات دانشجویان برای شرح حال گیری از بیمار، وجود چنین مراکزی شاید بتواند با انتقال آموزش های بالینی از کنار تخت بیمار به سالن های کارگاهی شبیه سازی شده موثرتر عمل کند.
در قزوین نیز با وجود آن که از چند سال گذشته در هر کدام از دانشکده ها مراکز محدودتری وجود داشت اما از3 سال اخیر با تجمیع پتانسیل های این مراکز ، یک مرکز جامع و گسترده شبیه سازی مهارت های بالینی در فضایی استاندارد و مجهزتر راه اندازی شده که می توان اذعان کرد یکی از مراکز منحصر به فرد کشور در این حوزه است.

** مراکز آموزش مهارت های بالینی، مکمل محیط واقعی درمان
به گفته مدیر مرکز شبیه سازی و آموزش مهارت های بالینی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با توجه به ویژگی منحصر به فرد آموزش علوم پزشکی و لزوم آموزش مهارت های عملی و ارتباطی در کنار حیطه های تئوری و نظری و نیز اهمیت ضرورت رعایت حقوق بیماران و کاهش استرس روانی دانشجویان، دانشگاه های علوم پزشکی کشور به روش های نوین و کارآمد به آموزش مهارت های بالینی روی آورده اند تا از این طریق بهره وری آموزشی افزایش یابد.
لیلا بهرام خانی افزود: نتیجه پاسخ به این ضرورت، ایجاد بخش ها یا مراکزی بوده که آموزش مهارت های بالینی عمومی را به صورت مهارت های رفتاری و یا مهارت های ابزاری در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها عهده‌دار هستند.
وی اضافه کرد: در این راستا، عملیاتی کردن طرح متمرکز سازی مراکز آموزش مهارت های بالینی دانشگاه و راه‌اندازی مرکز جامع به منظور ایجاد فرصت های یادگیری استاندارد شده مهارت های بالینی جهت کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار قرار گرفت.
بهرام خانی ادامه داد: قبلا هر دانشکده دانشگاه علوم پزشکی قزوین در فضایی محدودتر و امکانات کمتر این مراکز را داشت اما از سال 95 با تجمیع پتانسیل های بالقوه این مراکز اقدام به راه اندازی مرکز جامع شبیه سازی آموزش مهارت های بالینی با استانداردهای بین المللی کرد.
وی همچنین گفت: هم اکنون با تاسیس این مرکز، زمینه آموزش و یادگیری استاندارد و یکسان بالینی برای تمام دانشجویان علوم پزشکی ، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی، هوشبری، اتاق عمل، دندانپزشکی و بهداشت و حتی دستیاران تخصصی نیز فراهم شده است.
وی اظهار داشت: فراگیری مهارت های بالینی به صورت علمی و عملی در این مرکز باعث خواهد شد که فراگیران بتوانند یادگیری را از محیط شبیه سازی شده به محیط های بالینی واقعی تعمیم داده و به این ترتیب علاوه بر ارتقای سطح آموزش، کیفیت مراقبت از بیماران نیز افزایش می‌یابد.
این مسئول یادآور شد: رسالت این گونه مراکز، ارتقای مهارت های بالینی، مهارت های ارتباطی، مهارت های بین رشته ای، مهارت های تفکر انتقادی، کارگروهی، ایجاد فرصت هایی برای یادگیری مستقل و مداوم، برگزاری آزمون های بالینی ساختارمند عینی، تولید مواد کمک آموزشی و پژوهش در آموزش است.
وی افزود: مرکز مهارت های بالینی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بکارگیری روش های نوین آموزشی، فرصت یادگیری فعال و مداوم را برای فراگیران مختلف از دانشجویان رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاه اعم از پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و بهداشت، دستیاران تخصصی گروه های بالینی، دانش آموختگان، اعضای هیات علمی و پرسنل بالینی فراهم می کند.
بهرام خانی یادآور شد: بدیهی است این مراکز فقط مکمل محیط بالینی واقعی هستند و به هیچ عنوان جایگزین آنها نمی شوند.
به گفته وی، 16اتاق مجزا به عنوان ایستگاه های آموزشی و آزمون، وجود مانکن ها و مولاژهای آموزشی متعدد و متنوع جهت آموزش کلیه دانشجویان و دستیاران تخصصی گروه های بالینی دانشگاه، تجهیز مرکز به دوربین مدار بسته با قابلیت ضبط صدا، اتاق کنترل مرکزی و وجود یک سالن بزرگ قابل استفاده برای انجام کارگروهی و برگزاری دوره های بزرگ آموزشی و ارایه کنفرانس ها از ظرفیت های این مرکز به شمار می رود.

** مرکز شبیه سازی مهارت های بالینی، رعایت حقوق بیمار را ارتقا می دهد
مدیر مرکز شبیه سازی آموزش مهارت های بالینی دانشگاه علوم پزشکی قزوین همچنین گفت: این مراکز با فراهم کردن فرصت تمرین و تکرار برای فراگیران، از بسیاری از اشتباهات و خطاهای درمانی بر روی بیمار نیز جلوگیری می کند.
بهرام خانی خاطرنشان کرد: یکی از امکانات بسیار ممتاز این مرکز که موقعیت منحصر به فردی برای آن نسبت به مراکز مشابه در دانشگاه های دیگر کشور فراهم کرده برقراری امکان ارتباط استاد از طریق صوتی و تصویری با دانشجو است.
وی افزود: از این طریق استاد بدون حضور در کنار دانشجو در اتاق کنترل، تصویر عملکرد دانشجو را دریافت کرده و حتی به فراخور وضعیت، بر روی مانکن شبیه ساز، سناریوهای مورد نظر خود را اعمال می کند.

**مرکز آموزش مهارت های بالینی مجری آزمون های صلاحیت بالینی
مدیر مرکز شبیه سازی آموزش مهارت های بالینی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: فعالیت های این مرکز محدود به این آموزش های کارگاهی نیست و از سال 95 شروع به برگزاری آزمون صلاحیت های بالینی برای دانشجویان رشته پزشکی کرده است.
بهرام خانی گفت: با توجه به مصوبه سال 94 وزارت بهداشت مبنی بر الزام برگزاری آزمون صلاحیت های بالینی برای دانش آموختگان رشته های پزشکی ، تمام این دانشجویان باید در پایان مرحله کارورزی خود، در این آزمون ها شرکت کرده و گواهینامه تایید توانمندی دریافت کنند.
به گفته وی پیش از این دانشجویان قزوینی برای شرکت در این آزمون باید به دانشگاه زنجان می رفتند که با تاسیس مرکز شبیه سازی آموزش مهارت های بالینی آزمون ها نیز در قزوین برگزار می شود.

**تولید ماکن های شبیه ساز از برنامه های آینده مرکز مهارت های بالینی
مدیر مرکز شبیه سازی ارتقای آموزش مهارت های بالینی گفت: از زمان آغاز به کار این مرکز در دی ماه سال 95 تا شهریورماه امسال 973 کارگاه آموزشی عملی و همچنین 65 برنامه کشوری و استانی در قالب دوره های بازآموزی و بازدید در این مرکز برگزار شده است.
بهرام خانی ادامه داد: این مرکز همچنین در زمینه تولید محتوا و تهیه بسته های آموزشی در قالب فیلم و چاپ کتابچه نیز فعال است.
وی که خود از دانش آموختگان رشته آموزش پزشکی و مخترع تجهیزات پزشکی است از ثبت و تولید اختراعات این مرکز خبر داد و افزود: این اختراعات در حوزه تجهیزات پزشکی هستند که در مرحله تولید قرار دارند.
بهرام خانی با اشاره به ظرفیت های علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در صورت حمایت مسئولان دانشگاه از این مرکز آمادگی ایجاد لابراتوار برای خودکفایی در تامین مانکن ها و مولاژ شبیه ساز را داریم.

***مرکز شبیه سازی مهارت های بالینی قزوین جزو سه مرکز برتر کشور
رییس دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین نیز گفت: مرکز شبیه سازی مهارت های بالینی این داشگاه جزو سه مرکز برتر کشور و از مراکز منحصر به فرد در این زمینه به شمار می رود.
دکتر منوچهر مهرام افزود: مراحل تامین فضای فیزیکی مرکز، اواخر سال 94 با بررسی نقشه ساختمان دانشکده پرستاری و مامایی و با در نظر گرفتن استانداردهای برگزاری آزمون بالینی ساختارمند عینی(OSCE) به عنوان یک رسالت مهم آغاز شد.
وی اضافه کرد: پس از این عملیات طراحی و نوسازی فضا به منظور ایجاد ایستگاه هایی با فضای کافی و آزاد بدون تراکم با اعمال تغییراتی در فضای فیزیکی اختصاص یافته، با هماهنگی دفتر فنی دانشگاه در سال 95 صورت گرفت.
مهرام با بیان اینکه این مرکز از مراکز پرهزینه اما بسیار ضروری در حوزه آموزش پزشکی به شمار می رود و فعالیت آن تاثیر مهمی بر بهبود یادگیری دانشجویان پزشکی دارد، افزود: بازسازی ساختمان این مرکز و تجهیز آن طی چندین مرحله با صرف هزینه های قابل توجه انجام شده است و آنرا باید خدمتی بزرگ به حوزه بهداشت و درمان استان قزوین و کشور دانست.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.