به گزارش ایرنا، قیام 7 دی سال 57 مردم قزوین در بین روزهای مربوط به مبارزات انقلابی مردم ایران روزی خاص و ویژه است.
در این روز جمع زیادی از مردم قزوین که از خفقان و ظلم و ستم رژیم ستم شاهی به ستوه آمده بودند، به تاسی از رهنمودهای رهبر خود حضرت امام خمینی (ره) برای مقابله با طاغوت و همچنین حضور در تشییع پیکر شهدایی که روز قبل به دست عمال رژیم پهلوی به شهادت رسیده بودند، به خیابان ها آمده و دست به راهپیمایی زدند.
مزدوران رژیم ستم شاهی که یارای ایستادن در مقابل موج خروشان و عظیم مردم را نداشتند و از ایستادگی مردم علیه رژیم طاغوت عصبانی بودند در اقدامی جنایتکارانه با تیراندازی به سمت مردم عده ای از آنان راکه بسیار از آنان را کودکان تشکیل می دادند، به خاک و خون کشیده و زخمی و شهید کردند.
بدنبال کشتار خونین مردم در اوایل دی ماه در شهرهای قزوین و همچنین مشهد و کرمانشاه حضرت امام خمینی (ره) اطلاعیه ای را صادر کردند و در آن به تحسین روحیه مقاومت و دلاورمردی های مبارزان انقلابی در این شهرها پرداختند.
حوادث مربوط به ابتدای دی ماه از جمله کشتار خونین انقلابی ها در قزوین موجب شد تا آهنگ پیروزی انقلاب اسلامی تندتر شود.

** 7 دی 57، حمام خون رژیم ستم شاهی در قزوین
جعفرشهاب زاده از مبارزان انقلابی قزوین و کسی که در راهپیمایی 7 دی 57 علیه رژیم ستم شاهی حضور داشته است در خصوص اتفاقات و حوادث این روز گفت: رژیم طاغوت پس از روشنگری های امام خمینی (ره) و ایجاد موج مردمی که علیه شاه خیانتکار شکل گرفته بود تصمیم داشت تا با ایجاد رعب و وحشت به عنوان آخرین حربه خود برای ایستادن قطار انقلاب استفاده کند.
وی ادامه داد: بدنبال این موضوع در برخی شهرها از جمله قزوین حکومت نظامی اعلام شد و برای جلوگیری از حضور مردم در تظاهرات ضد رژیم ستم شاهی نظامیان با ادوات و خودروهای نظامی و زرهی از جمله تانک ها به خیابان ها و کوچه های شهر آمدند و برای مردم رعب و وحشت ایجاد می کردند.
شهاب زاده گفت: رژیم ستم شاهی فکر می کند با اعمال حکومت نظامی و ترساندن مردم می تواند آنها را از حرکت بازداشته و متوقف کند در حالی که انقلابیون برای به ثمر رسیدن اهداف خود حاضر بودند حتی از جان خود نیز بگذرند.
این مبارز انقلابی گفت: بدنبال شهادت 4 تن از مبارزان انقلابی بدست نیروهای نظامی رژیم پهلوی، مردم قزوین برای تشییع پیکیر این شهدا و همچنین اعتراض و راهپیمایی در هفت دی به خیابان ها آمدند.
وی اضافه کرد: یک خودروی نظامی که مامور برخورد با راهپیمایان در این روز بود حین گشت و رفتن به سمت خیابان سپه کانون تجمعات بود که به جمعی در خیابان پادگان کنونی برخورد کرد که علیه شاه و رژیم پهلوی شعار سرمی دادند.
شهاب زاده با بیان اینکه بیشتر این جمع را دانش آموزانی که تازه از مدرسه تعطیل شده بودند تشکیل می دادند،افزود: سرگروهبان حاضر در این خودروی زرهی که تاب شعار علیه شاه خیانتکار را نداشت به سرباز برای برخورد با این جمع دستور داد اما بدنبال امتناع سرباز خود پشت فرمان نشسته و کمی بعد اقدام به زیرگرفتن افراد حاضر کرد که در جریان این اقدام جنایتکارانه 11 تن از دانش آموزان حاضر زخمی شده و یا به شهادت رسیدند.
وی اظهار داشت: راه اندازی حمام خون رژیم در قزوین و برخورد جنایتکارانه با کودکان معصوم، بازتاب این اقدام جنایتکارانه وسیع بود و موجب پررنگ تر شدن تظاهرات مردمی در دیگر شهرهای کشور علیه رژیم ستم شاهی شد.

** قیام 7 دی از افتخارات ماندگار مردم قزوین است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قیام 7 دی سال 57 که علیه رژیم طاغوت شکل گرفت را باید از افتخارات ماندگار مردم قزوین دانست.
آیت الله عبدالکریم عابدینی با بیان اینکه این حماسه و قیام را باید نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مربوط به انقلاب اسلامی دانست، گفت: مردم قزوین در این روز از پیر و جوان گرفته، زن و مرد، کارگر و کشاورز و بازاری و دیگر اقشار با دستان خالی مقابل عمال مسلح رژیم طاغوت ایستادگی کردند و با روحیه ایثار و شهادت هینمه پوشالی این رژیم را شکستند.
وی اظهار داشت: در جریان قیام 7 دی قزوین توپ، تانک و مسلسل رژیم طاغوت در برابر اراده و ایمان قوی مردم کارایی و توان ایستادگی نداشت.
آیت الله عابدینی گفت: خداوند متعال مزد این ایثارگری ها و جانفشانی ها را که با هدف مقابله با ظلم و ستم و احیای دین اسلام صورت گرفت را با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی به مردم تقدیم کرد.
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: باید سالروز حماسه 7 دی مردم قزوین و شهدای این روز همواره گرامی داشته و به نسل نو معرفی شود تا آنان بدانند انقلاب شکوهمند اسلامی در چه شرایطی و چگونه به ثمر نشسته است.
آیت الله عابدینی با اشاره به شرایطی که قبل از انقلاب اسلامی در کشور حاکم بود، اظهار داشت: ایران در دوران ستم شاهی کشوری وابسته بود و شاه و دارودسته او از خود هیچ اختیاری در برابر بیگانگان نداشتند اما با عنایات الهی، رهبری امام خمینی(ره) و مبارزات مردم مومن از جمله در جریان قیام 7 دی مردم قزوین انقلاب اسلامی به پیروزی رسید که ارمغان آن برای ملت ما 'استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی' بود.

** حماسه 7 دی مردم قزوین در تاریخ مبارزات انقلاب جاودانه است
رئیس شورای تبلبغات اسلامی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این روز مردم قزوین علیه رژیم ستم شاهی دست به راهپیمایی زدند اما عمال این رژیم با گلوله به آنها پاسخ دادند و در یک اقدام جنایتکارانه ده ها تن از حاضران را به خاک و خون کشیدند و مظلومانه به شهادت رساندند.
حجت الاسلام علی قابل اظهار داشت: حماسه ای که مردم قزوین در 7 دی سال 1357 به ثبت رساندند در تاریخ مبارزات انقلاب جاودانه است.
وی خاطرنشان کرد: جنایاتی که رژیم ستم شاهی در این روز علیه مردم قزوین انجام داد، این رژیم جنایتکار و وابسته به استکبار را بی آبروتر و بی اعتبارتر از قبل کرد و ایران را یک گام دیگر به پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک ساخت.
امام جمعه موقت قزوین گفت: مردم قزوین با پیروی از دستورات امام خمینی (ره) در آن دوران همانند هموطنان خود علیه زور و ستم به پا خواسته بودند و در این راه آماده بودند تا فداکاری کنند و از جان و مال خود بگذرند.
وی با بیان اینکه باید حوادث مربوط به مبارزات انقلاب اسلامی از جمله قیام 7 دی مردم قزوین به جامعه بازگو شود، اظهار داشت: نسل جدید باید بدانند که انقلاب اسلامی ثمره خون های پاک و مطهر شهداست.

** شهدای 7 دی قزوین الهام بخش انقلابیون شدند
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: جانفشانی ها و ایثارگرهای شهدا به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی سرعت بخشید.
علیرضا حقایق پور افزود: در جریان قیام 7 دی سال 57 در قزوین، مردم شجاعانه مقابل نظامیان رژیم ستم شاهی ایستادند اما آنها که یارای مقابله با اراده و ایمان انقلابیون را نداشتند دست به سلاح برده و عده زیادی را به شهادت رساندند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قزوین گفت: شهدای 7 دی قزوین پس از این روز الهام بخش دیگر انقلابیون به پاخواسته علیه ظلم و ستم رژیم ستم شاهی شدند و خون پاک این شهدا مانند دیگران شهیدان دوره مبارزات انقلاب، جریان ساز شد.
حقایق پور گفت: اخبار مربوط به حوادث قیام 7 دی مردم قزوین از جمله به شهادت رسیدن عده ای از راهپیمایان و انقلابیون موجی را در کشور ایجاد کرد و به مبارزات انقلاب شتاب بخشید و حجم گسترده ای علیه رژیم ستم شاهی دنبال و پیگیری شود و در نهایت شاهد به ثمر رسیدن این مبارزات با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 بودیم.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.