به گزارش ایرنا، به نظر می رسد اگر در همان ابتدای تصویب و اجرای طرح های شهری کار تحقیق و کارشناسی به صورت دقیق تر صورت می پذیرفت در آن صورت شاهد بسیاری از نتایج پرهزینه برای شهر نبودیم.
نظر کارشناسی مبتنی بر داده های پژوهشی می تواند با بررسی های دقیق تر رابطه بین انسان و پروژه ها، نگاه مردم، شرایط جغرافیایی و بسیاری از دیگر مولفه ها به تصمیم گیری های موثرتر برای مدیران شهری کمک کند.
در این میان، به منظور حل چنین مسایلی، موضوع راه اندازی مراکز ویژه پژوهشی و تحقیقات در شوراهای شهر و روستا طی سال های اخیر شکل گرفته که با وجود تاسیس آن در چند شهر کشور، هنوز تا رسیدن به مرحله عملیاتی برای تحقق هدف غایی آن قدری فاصله دارد.
شوراهای اسلامی با سه وظیفه قانونی انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر اجرای طرح ها خط مقدم تصمیم سازی و تصمیم گیری های شهری هستند که در اختیار داشتن پژوهش ها و تحقیقات کارشناسی و علمی برای آنها امری حیاتی است.
موضوع ضرورت راه اندازی مرکز پژوهش های شورای شهر در نشست شنبه شب پارلمان محلی قزوین با توجه به فرا رسیدن هفته پژوهش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

**14 شهر کشور دارای مرکز پژوهش های شورای شهر هستند
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین با دفاع از راه اندازی این مرکز، اظهار داشت: قزوین شهری غنی از عالمان، هنرمندان، ورزشکاران و نخبگان بوده و ظرفیتی مناسب برای توسعه سرمایه گذاری در آن نیز مهیا بوده اما از سوی دیگر بسیاری از مشکلات و مطالبات شهروندی در این میان وجود دارد که حل آنها نیازمند نظر و آرای نخبگان و کارشناسان است.
سیده منیره قوامی ادامه داد: در این راستا و به منظور جلوگیری از تصمیمات آنی باید به سمت تصمیم سازی کارشناسی در شورای شهر قزوین برویم و در این راستا بهتر است مانند بسیاری از شهرهای کشور، مرکز پژوهش های شورا دایر شود.
وی اضافه کرد: در این راستا از ابتدای شروع به کار شورای پنجم، موضوع راه اندازی مرکز پژوهش های مجلس در کمیسیون برنامه ریزی مطرح بوده و اساسنامه آن نیز تدوین شد اما اکنون که اساسنامه راه اندازی چنین مرکزی در شورای عالی استان ها تصویب شده، با مبنا قراردادن همین اساسنامه، اساسنامه قبلی را کنار گذاشتیم تا با ایجاد مرکز پژوهش های شورای شهر بتوانیم از نظرات ارزشمند نخبگان و همچنین اعضای ادوار گذشته شورا بهره مند شویم.
به گفته این عضو شورای شهر قزوین، این مرکز هم اکنون در حدود 14شهر کشور از جمله مشهد مقدس راه اندازی شده و منعی ندارد که حتی قبل از تصویب تشکیل آن در وزارت کشور و شورای عالی استان ها، برای ایجاد آن اقدام کرد.
قوامی در ادامه با بیان اینکه فعالیت مرکز پژوهش های شورا با مجمع مشورتی شمس در شهرداری متفاوت است، یادآور شد: این مرکز محلی برای بررسی لوایح و گذاشتن پیوست کارشناسی بر آنها بنا شده است.

** ایجاد مرکز پژوهش های شورای شهر نیازمند مجوزهای وزارت کشور است
رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این رابطه گفت: موضوع راه اندازی مرکز پژوهش های شوراهای شهر و روستا هنوز در شورای عالی استان ها نهایی نشده و در صوزرت تصویب نیز برای شوراها الزام آور نیست.
حکمت الله داودی افزود: این کار نیازمند طی مراحل و روندهای قانونی و مجوز نهایی از سوی وزارت کشور است و به راحتی امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه ضرورت پژوهش در فرآیند کار شورای شهر و روستا بر کسی پوشیده نیست، تاکید کرد: تا زمان تصویب نهایی و ایجاد چنین مرکزی می توان از نظرات نخبگان و اساتید دانشگاه ها در پیشبرد امور شورا استفاده کرد.
داودی ادامه داد: همچنین شورای مشورتی شمس در شهرداری نیز یک ظرفیت مهم و موثری برای بهره گیری از نظرات کارشناسان و نخبگان است که می توان از آن بهره مند شد.

***پژوهش، بیش از چارت تشکیلاتی نیازمند مدیران دغدغه مند برای پژوهش است
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این نشست با اشاره به هفته پژوهش، تاکید کرد: پژوهش بیش و پیش از آن که در قالب ردیف بودجه، چارت تشکیلاتی، فضای فیزیکی و سازمانی باشد نیازمند مدیران دغدغه مند در راه انجام این کار است.
مهدیه سادات قافله باشی تصریح کرد: گاهی تمام ساختارها و آیین نامه های مورد نیاز برای پژوهش در کشور وجود دارد اما در نهایت استفاده واقعی از آنها صورت نمی گیرد.
وی با بیان اینکه تمام بخش های کشور از جمله مدیریت شهری نیازمند نظرات کارشناسی مبتنی بر داده های علمی هستند، افزود: این موضوع در شهر مانند قزوین به عنوان یک استان صنعتی با چالش های مختلف، امری ضروری به نظر می رسد اما ایجاد تشکیلات برای این امر بدون آن که دغدغه پژوهش در مدیران شکل گرفته باشد، مشکلی را حل نمی کند.
به گفته این عضو شورا، به طور قطع داده های علمی کارشناسان برای تصمیم گیری عقلایی و به دور از سیاست زدگی مدیران لازم است اما در حال حاضر اشکال کار چارت و قوانین نیست بلکه مدیرانی هستند که پژوهش برای آنها به عنوان یک ضرورت مطرح نیست.

** مرکز پژوهش های مجلس الگوی خوبی برای راه اندازی مرکزی مشابه در شورای شهر است
رییس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین در نشست شامگاهی شنبه تصریح کرد: پژوهش مبنای توسعه جوامع بشری بوده و توسط آن ابداعات و اختراعات در جهت حل نیاز انسان ها شکل می گیرد.
احد چگینی با تاکید بر لزوم ایجاد مرکز پژوهش های شورا با الگوگیری از مرکز پژوهش های مجلس، یادآور شد: اکنون که عمر شوراها به حدود 20 سال می رسد مدون شدن تجربیات 2 دهه گذشته از فعالیت های این نهاد می تواند به تصمیمات کارشناسی و پرهیز از اشتباهات ادوار گذشته کمک کند.
وی اضافه کرد: با چنین مرکزی می توان مجموعه ای از ادوار شوراهای گذشته را نیز در کنار هم گرد آورده و طی جلسات و نشست های فصلی و ماهانه به تصمیمات موثری برای شهر داست یافت.
چگینی در پایان تاکید کرد: اعضای ادوار گذشته شورای شهر با تجربیات ارزشمند خود در دوره نمایندگی مردم شهر در پارلمان محلی، نبض تپنده نهاد شورا و تقویت کننده این نهاد مردمی هستند که باید زمینه بهره مندی از آرای آنها فراهم شود.

** وجود جریانات سیاسی، اتصال شوراها به ادوار گذشته را قطع کرده است
دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این نشست با اعلام موافقت با ایجاد مرکز پژوهش های شورا، گفت: متاسفانه جریانات سیاسی که در انتخابات ادوار شورا نقش داشته اند، اتصالات گذشته را با شورای فعلی قطع کرده و این به قیمت قطع بسیاری از دانسته های ارزشمند دوره های گذشته تمام می شود.
محسن حق شناس افزود: چه بسا بسیاری از مصوبات شورا در عهد همان شورای قبلی نیز معضلاتی داشته که بدون وجود نظر کارشناسی ادامه یافته و رویه غلط در طول دوره های بعدی شورا نیز تداوم داشته است.
وی، فعالیت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی را الگویی موثر برای شکل گیری مرکز پژوهش های شورا عنوان کرد و یادآور شد: هم اکنون در این مرکز افرادی با طیف های مختلف فکری و سیاسی مشغول همکاری هستند اما افکار و تجارب آنها به دور از مسایل جناحی مورد استفاده مجلس قرار می گیرد.
حق شناس ادامه داد: به طور قطع شورای پنجم اکنون از همه شوراهای ادوار گذشته توان بالاتری برای راه اندازی چنین مرکزی دارد و نمی توان مجمع مشورتی شمس در شهرداری را جایگزین مناسبی برای مرکز پژوهش های شورا دانست.
به گفته وی، مجمع شمس نمی تواند از همان زاویه دید شورای اسلامی شهر به مسایل شهری نگاه کند.

***مجمع مشورتی شمس نقش مشورت دهنده به مدیریت شهری را دارد
سعید دقیقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز اظهار داشت: هم اکنون کارگروه مشورتی شمس با حضور اساتید و نخبگان از رشته ها و شاخص های مختلف با هدف اعلام نظر کارشناسی به مدیریت شهری، ایجاد شده است.
وی افزود: این مجمع با توجه به حضور اعضای ادوار گذشته شورا می تواند نیازهای پژوهشی شورای شهر را در نبود مرکز پژوهش های شورا برطرف کند.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.