به گزارش ایرنا، حسن آصفی عصر دوشنبه در مراسمی با موضوع کمپین شهری اطلاع رسانی خشکسالی و بحران آب که در هفتاد و یکمین سالروز تاسیس سازمان جوانان با حضور دانشجویان عضو کانون هایی دانشجویی قزوین برگزار شد، افزود: سازمان جوانان هلال احمر با شعار تسکین آلام بشری تاسیس شده و در هر جا که بشر دچار مشکل شود در آن حوزه تلاش می کند.
وی با تاکید بر اینکه پیامدهای اجتماعی بحران آب باید به صورت عینی تر برای مردم تبیین شود، اضافه کرد: امروز استان سیستان و بلوچستان نمایشگاهی از بحران خشکسالی است که می توان از آن عبرت گرفت.
آصفی با بیان اینکه در نقاط مختلف این استان تابلوهای شنا کردن ممنوع و یا خطر غرق شدگی موجود است، تاکید کرد: این مساله بدان معنا است که سیستان و بلوچستان نیز روزی دارای آب های فراوانی بوده اما امروز تنها قحطی و خشکسالی در این استان وجود دارد.
به گفته این مسئول، با وقوع خشکسالی در این استان اهالی شهرستان هامون که قزوین، استان معین آن در آبرسانی و طرح نذر آب بود و عمده مشاغل آنها نیز ماهیگیری، کشاورزی و دامداری بود متاثر از این بحران از کار بیکار شدند.
آصفی خاطرنشان کرد: بادهای منطقه در اثر خشکسالی نیز بیماری های مختلف گوارشی، پوستی، چشمی و ریوی ایجاد کرده و تنها 400 زن باردار دچار سوء تغذیه در این شهرستان شده اند.
وی در ادامه فاجعه بحران آب در سیستان و بلوچستان را بسیار بزرگتر از آن چه هست دانست و اضافه کرد: به همین خاطر این مساله را باید به طور واضح برای مردم بیان کرد زیرا انسان ها تا به طور مستقیم با موضوعی مواجه نشوند خطرات آن را درک نمی کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین یادآور شد: بحران آب یک پیش بینی نیست بلکه هم اکنون در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده و در آینده ای نه چندان دور به سایر استان ها نیز سرایت می کند.
وی به مساله مدیریتی در کشورها اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته قبل از اجرای هر طرح دفترچه مطالعات فاز صفر را تهیه می کنند تا با مطالعات و بررسی اجمالی، سود و فایده و نتایج آن را پیگیری کرده و سپس به اجرا کردن و یا نکردن آن مبادرت تصمیم می گیرند.
وی ادامه داد: بر خلاف این کشورها، در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران پس از تهیه زمین و اختصاص بودجه و هزینه کرد و اجرای طرح، دفترچه مطالعاتی به این منظور تهیه می شود که اثبات کند حتما باید طرح اجرا شود.
وی افزود: مسکن مهر در ایران یکی از مصادیق همین گونه طرح های بدون مطالعه است که پس از تکمیل آنها و بلعیده شدن میلیاردها تومان با فجایع فرهنگی و اجتماعی آن مواجه شدیم و دولت در مسیری برگشت ناپذیر، مجبور است میلیاردها تومان دیگر نیز برای حفظ آن هزینه کند.
آصفی افزود: عدم توسعه یافتگی در بخش فرهنگ هم همین گونه است و تا زمانی که چیزی به طور عینی لمس نشود قابل درک نخواهد بود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین در پایان تاکید کرد: به خاطر تبعات و پیامدهای مسایلی مانند کمبود آب دولت ها باید با پرهیز از پنهان کاری و شفاف سازی امور، بدون تعارف پیامدهای هر مساله را به مردم تبیین کنند.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.