محمد علی حضرتی ها روز یکشنبه در گفت و گو با خبر نگار ایرنا افزود: در چند روز اخیر عکس‌ها و خبرهایی در شبکه‌های مجازی درباره (امامزاده محمد سپهسالار) در روستای خشکچال الموت شرقی و انتساب این زیارتگاه به آرامگاه حسن صباح منتشر شده که متاسفانه غیر مستند بوده و هیچ یک از آنها مبنای علمی و واقعی ندارند.
وی اضافه کرد: پس از قصد هیات امنا برای ساخت حسینیه در این امامزاده و با مراجعه میراث فرهنگی و کاوش های انجام شده در این مکان، مقداری سفالینه های دوره سلجوقی و صفوی و کاشی های قدیمی به همراه یک قبر از این محل کشف شد که در بررسی ها مشخص شد اسکلت یک کودک بوده است.
حضرتی خاطر نشان کرد: کاوش‌ها در محل امامزاده سپهسالار برای دستیابی به نتایج علمی و تاریخی آن و شناسائی محدوده عرصه ادامه خواهد یافت.
مدیر کل میاث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان قزوین گفت: با توجه به مطالعات داده‎های تاریخی آرامگاه حسن صباح در جایی دیگر متصور میشود که کاوش‌های آینده منطقه الموت شاید آنرا مشخص کند.
حسن صباح در قرن چهارم و پنجم هجری می زیسته و یکی از رهبران فرقه اسماعیلیان در دوره سلجوقیان بوده که مقر حاکمیت وی در الموت قزوین قرار داشت.
قلعه حسن صباح در شمال روستای گازرخان واقع در بخش الموت شرقی استان قزوین قرار دارد.
این قلعه و دژ تاریخی حسن صباح در شمال آبادی گازرخان قرار دارد و به سال 226 هـ.ق به دست حسن بن زید علوی بنا شده و در سال 483 به تصرف حسن صباح در آمده و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران به سال 654 مرکز فرمانروایی آنان بوده است.
6104*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.