معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت: با احداث دو سد و تکمیل خطوط انتقال قطعا مشکلات آبی استان به حداقل رسیده و مشکلی در خصوص آب شرب نخواهیم داشت.

منوچهر حبیبی معاون اقتصادی استاندار قزوین درباره مشکلات کم آبی استان به خبرنگار ایلنا گفت: بیشتر مشکلات آب استان قزوین در حوزه آب منطقه‌ای و عمرانی است. با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌های پی‌درپی سال‌های اخیر، در خصوص ذخایر آبی قطعا با مشکلاتی مواجه هستیم.

حبیبی در ادامه افزود: ابتدا بحث نحوه مصرف و صرفه‌جویی در مصرف چه در حوزه آب شرب  و چه در بخش کشاورزی مطرح است. حدود 91 درصد مصرف آب استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین بیشترین تلاش و برنامه‌ریزی باید در این بخش انجام شود.

معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت: 91 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی، 5 درصد شرب و بهداشت و 4 درصد در حوزه صنعت و خدمات است. اصل سیاست‌گذاری  قراردادن سیستم‌های آبیاری نوین در الویت است. امسال در حدود 10 هزار هکتار  هدفگذاری شده تا به سیستم آبیاری نوین مجهز شود و تا امروز 4 هزار هکتار آن انجام شده و پیش‌بینی می‌شود مابقی آن نیز تا پایان سال انجام شود.

وی ادامه داد: تعداد زیادی چاه‌ غیرمجاز در استان وجود دارد که با همکاری دستگاه‌های قضایی، نظارتی و اجرایی  تعداد زیادی از آنها  پلمپ و مستمر  کنترل و نظارت می‌شود که آبی از آنها برداشت نشود. قزوین در زمره استان‌های پیشتاز در این زمینه است.

حبیبی در ادامه تشریح کرد: همانگونه که اطلاع دارید مجتمع‌های گلخانه‌ای میزان نیاز به مصرف آب کمتری دارند و از طرفی هم کیفیت محصولات‌ آنها بالاتر است. به این دلیل در حوزه کشاورزی ابتدا بحث سیستم‌های آبیاری‌نوین، دوم گسترش مجتمع‌های گلخانه‌ای و سوم استفاده از کنتورهای هوشمند در بخش کشاورزی و در پایان مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز جز برنامه‌های اساسی است که در دستور کارقرارگرفته و به طور جدی نیز دنبال می‌شود.

معاون اقتصادی استاندار قزوین در پاسخ به سوال برنامه ریزی‌های انجام شده درخصوص مصرف آب حوزه صنعت  گفت: در این حوزه حدود 4 درصد آب مصرف می‌شود که‌ آنهم مدیریت و کنترل شده است اما در این بخش سیاست‌ اینست که از صنایع کم‌ آب‌بر استفاده شود و مجوز برای این صنایع صادر شود. تقاضاهای زیادی در زمینه فولاد، پتروشیمی و سیمان داریم و چون این صنایع آب زیادی نیاز دارند امکان دادن مجوز به این صنایع وجود ندارد.

وی تاکید کرد: خط قرمز مجوزهای سرمایه‌گذاری یکی بحث صنایع کم آب‌بر است و بحث دیگر مسایل زیست محیطی که تلاش شده کنترل در این دو بخش انجام شود تا کمترین میزان مصرف آب را در حوزه صنعت نیز داشته باشیم.

حبیبی در مورد اقدامات انجام شده در خصوص آب شرب مصرفی استان نیز توضیح داد و گفت: در زمینه آب شرب مصرفی در سطح استان مشکل خاصی نداشتیم اما یک کار بزرگ و اساسی در حال انجام است و آن انتقال آب از سد طالقان به 14 شهر و حدود  200 روستای استان است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه آغاز و بیش از 700 میلیارد تومان هزینه اجرایی این پروژه برآورد شده‌است. همچنین دیگر پروژه استان انتقال آب شرب از سد بویین زهرا به چند شهر و 30 روستا است. این سد هم تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته. قرارداد خط انتقال از سد طالقان  نیز سه‌ساله است و بویین زهرا هم حداکثر ظرف 2-3 سال آینده با حداکثر ظرفیت به بهره برداری خواهد رسید.

حبیبی در پایان گفت: با احداث این دو سد و تکمیل این دو خط،  انتقال آب قطعا مشکلات آب استان به حداقل ممکن یا صفر می‌رسد و دیگر مشکلی در خصوص آب شرب نخواهیم داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.