حمید زینالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از 800 عامل بیماری زا از طریق دام به انسان منتقل می شود که برخی در زمان حیات دام و برخی مانند بیماریهای انگلی از لاشه دام امکان انتقال دارند.
وی افزود: با توجه به سنت های مذهبی ذبح دام در ایام محرم و با توجه به اهمیت پیشگیری از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام 16 گروه ثابت و سیار برای بازرسی بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی دام در استان تجهیز شده اند.
این مسئول ادامه داد: این گروه ها در ایام محرم به صورت رایگان بر تضمین حلیت دام ذبح شده و سلامت لاشه های کشتاری نظارت کرده و معاینات پیش و پس از ذبح را انجام می دهند.
وی یادآور شد: شهروندان در صورت نیاز می توانند با شماره 1512 و یا سامانه پیامکی 50001512 در سطح استان قزوین ارتباط برقرار کنند تا گروه های نظارت بر ذبح شرعی و بازرسی بهداشتی دامپزشکی به محل کشتار اعزام شوند.
زینالی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی ذبح دام و استفاده از وسایل حفاظتی از جمله چکمه، لباس کار، دستکش، عینک و... افزود: عزاداران حسینی در صورت کشتار دام در مکان های عمومی ضایعات ناشی از کشتار را در کیسه های مناسب و مستحکم زباله جمع آوری کرده و محل کشتار دام را برای جلوگیری از اشاعه بیماری ها شست و شو و ضدعفونی کنند.
وی با بیان اینکه از مصرف گوشت و آلایش دام ذبح شده به صورت گرم خودداری شود افزود: برای از بین بردن آلودگی ویروسی احتمالی باید لاشه دام به مدت 24 ساعت و آلایش آن 48 ساعت در دمای یخچال نگهداری شود.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.