به گزارش ایرنا،این کارگاه آموزشی از امروز تا 20 شهریور در 2 نوبت صبح و عصر در اداره بهزیستی استان برگزار می شود.
مدرس و روانشناس این کارگاه در جمع کارشناسان فوریت های پزشکی و اورژانس اجتماعی گفت:خودکشی در بسیاری از کشورهای جهان جزو 10 عامل اول مرگ و میر محسوب شده و در آمریکا به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته جهان سومین عامل مرگ نوجوانان و جوانان 15 تا 24 سال است.
حسین اسدبیگی با بیان اینکه میان الفاظ مربوط به خودکشی تفاوت وجود دارد افزود:در اصطلاح روانشناسی میان افکار خودکشی، ایده، تمایل، برنامه، رفتار و ژست خودکشی با اقدام و تهدید به خودکشی و خودکشی کامل همگی تفاوت وجود دارد و باید در کاربرد آنها دقت داشت.
این روانشناس بالینی اضافه کرد:کارشناسان مراکز اورژانس اجتماعی باید هرگونه فکر، تمایل و اقدام به خودکشی را جدی بگیرند چون در بسیاری از مواد این افکار منجر به خودکشی و در نهایت مرگ فرد شده اند.
وی نقش کارشناسان اورژانس اجتماعی را در پیشگیری از خودکشی بسیار حایز اهمیت دانست و گفت:اورژانس اجتماعی در چند بسته خدمتی شامل سامانه 123، خدمات سیار و مداخله در بحران فعال است و امیدواریم شاهد توسعه این خدمات باشیم.
این روانشناس بالینی ادامه داد: فعالیت مرکز مداخله در بحران نباید تنها به مسایل و موضوعاتی چون طلاق ختم شود بلکه باید در حوزه خودکشی هم مداخلات لازم صورت گیرد.
این مدرس دوره های پیشگیری از خودکشی یادآور شد:نقش مددکار در خودروهای سیار اورژانس اجتماعی و نقش روانشناس در مراکز مداخله در بحران پررنگ تر است و روانشناسان و مددکاران هرکدام باید دوره ها و مطالعات بیشتری را برای برخورد با افراد طی کنند.
اسدبیگی با بیان اینکه بیش از 95 درصد خودکشی ها ناشی از اختلالات روانی است گفت:البته تمام علت خودکشی مسایل روحی و روانی نیست و معضل های اقتصاد و اجتماعی همبستگی زیادی با افزایش آمار خودکشی دارند.
وی با بیان اینکه اخبار مربوط به خودکشی نباید در رسانه ها منتشر شود گفت: از رسانه ها انتظار داریم در انتشار چنین اخباری از به کار بردن نام خودکشی و یا استفاده از صفات مثبتی چون خودکشی موفق پرهیز کرده و برای خودکشی منجر به فوت از عبارت خودکشی کامل استفاده کنند.
7388* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.