به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی استان حمید زینالی روز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: در راستای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، فرایند بازدید و نمونه گیری از جمعیت طیور بومی روستاهای اطراف مرغداری‌های صنعتی آغاز شد چون این واحدها در گذشته با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان درگیر بوده اند.
زینالی گفت: تماس جمعیت طیور روستاها با پرندگان آزاد پرواز احتمال انتقال ویروس‌های بیماری‌زا مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را به طیور بومی تقویت می کند که ممکن است به دلیل تردد کارگران مرغداری‌ها به روستا برای واحدهای صنعتی پرورش طیور مشکل‌ساز شود.
وی ابراز داشت: آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری ویروسی واگیر دار است که دستگاه تنفسی، گوارش،‌ تولید مثل و اعصاب طیور را در‌گیر می‌کند و میزان ابتلا و مرگ و میر ماکیان و بوقلمون را افزایش می دهد.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کلاس آموزشی- ترویجی بیماریهای دامی در ارداق افزود: این کارگاه آموزشی با موضوع آشنایی دامداران با بیماری‌های تب برفکی و تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو (CCHF) در شهر ارداق بخش دشتابی از توابع شهرستان بوئین زهرا برگزار شد.
وی اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن فصل سرد و افزایش بیماری‌های ویژه این مدت از جمله تب برفکی، تمرکز آموزشی بر بیماری‌ها و نکات بهداشتی مربوط به فصل سرد ضروری است.
این مسئول ادامه داد: تب برفکی از جمله بیماری‌های مهم در صنعت دامپروی است که خسارت‌های مادی جبران ناپذیری را به دامداران وارد می کند.
وی با بیان اینکه دامداران با رعایت برخی اصول مراقبتی- بهداشتی می‌توانند خطر ابتلای گله به بیماری را تا حد زیادی کاهش دهند افزود: ضد عفونی واحدها، بهسازی جایگاه های نگهداری دام، خرید دام از مراکز مجاز، قرنطینه دام خریداری شده، انجام برنامه واکسیناسیون به طور دقیق، پایش دایم گله از نظر علایم بیماری و گزارش سریع بیماری در صورت مشاهده علایم از جمله اقدامات بهداشتی، مدیریتی و قرنطینه ای است که با انجام آنها می توان سلامت گله را تا حد زیادی تضمین کرد.
شهرستان آبیک با مرکزیت شهری به همین نام در 55 کیلومتری شرق قزوین واقع شده است.
6101* 7390
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.