سه عضو مجلس خبرگان در دیدار و گفت و گوهای جداگانه ای به انتقاد یا تشریح وضع موجود پرداختند.

نمایندگان مجلس خبرگان استان های خراسان رضوی، آذربایجان غربی و خوزستان در دیدار و گفت و گوهای جداگانه ای به تشریح وضع موجود، تعریف از دولت، انتقاد از برخی مشکلات و توصیه هایی به مردم پرداختند.

 

مردم در معیشت‌شان مستأصل شده‌اند

 

آیت‌الله علم‌الهدی با انتقاد از برخی سوءمدیریت‌ها در کشور، گفت: از یک طرف گوشت را به این گرانی تهیه کنیم، اما خودمان گوسفندداری نکنیم و دامدار با گدایی زندگی طی کند؛ تعاونی روستایی الان به این روز افتاده است، به هرکسی می‌گوییم، می‌گوید کار من نیست، کار دیگری است!

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری حوزه، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دیدار با حمیدرضا پناه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و جمعی از مدیران این اداره‌کل، با انتقاد از رویه فعلی تعاون در کشور، اظهار کرد، اینکه یک اداره درش را باز کند و بگوید بروید تعاونی تشکیل دهید و کاری داشتید بیاید اینجا، بعد هم یک سال بدوند و آیا کارشان انجام بشود یا نشود، این که تعاونی نیست.

وی به بیان نمونه‌ای از ناکارآمدی تعاونی‌ها در مناطق روستایی پرداخت و ادامه داد: کوه‌های هزار مسجد کانون تولید گوشت کشور بوده و با رمه‌داری، گوشت مملکت را تأمین می‌کردند، اشتباهی جهاد کشاورزی  به اسم «آبخیزداری» انجام داد و جلوی مراتع را گرفت که سبب بروز آسیب جدی به این حوزه شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: یک سوم حاشیه شهر مشهد را روستائیان همین کوه‌های هزار مسجد تشکیل می‌دهند و زندگی‌شان با خاک یکسان شده، افرادی که در آن زمان به پول الان شاید میلیاردها تومان سرمایه داشتند؛ اگر تعاونی در مملکت وجود داشت، این‌ها به این روز نمی‌افتادند، حاشیه شهری توسعه پیدا کرده که هرچه می‌دویم، نمی‌توانیم آن را جمع کنیم، این‌ها ایلات و عشایر سرخس و کلات هستند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به وضعیت باغداران سیب در آذربایجان غربی که محصول سیب آنان در دره قاسم‌لو در حال پوسیدن است و حمایت نمی‌شوند، متذکر شد: اگر تعاونی در کشور وجود داشت و از روستاییان حمایت می‌شد، قیمت سیب در بازار افزایش نمی‌یافت در حالی که باغداران مجبور باشند محصول خود را کنار جاده حراج کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی با انتقاد از برخی سوءمدیریت‌ها در حوزه تعاون در کشور، گفت: از یک طرف گوشت را به این گرانی تهیه کنیم، اما خودمان گوسفندداری نکنیم و دامدار با گدایی زندگی طی کند؛ تعاونی روستایی الان به این روز افتاده است، به هرکسی می‌گوییم، می‌گوید کار من نیست، کار دیگری است!

وی با تأکید بر اینکه مردم در معیشت‌شان مستأصل شده‌اند، خاطرنشان کرد: در همین مشهد چندین کارخانه خوابیده که هم ابزار و هم نیروی انسانی دارد، اما کار آنان خوابیده، اگر تعاونی وجود داشت این اتفاق نمی‌افتاد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تعاون در کشور باید متحول شود، یک عده را مأمور کنید راه بیفتند در روستاها، افرادی را پیدا کنند که کارخانه مانده به زمین را به آنان بدهند که بتوانند کارخانه را راه ببرند، شرکت تعاونی با سرمایه به سراغ آنان برود و سرمایه را به نیروی کار بسپارند.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: تسهیلات را به صاحب کارخانه ندهید که ببرد جای دیگری سرمایه‌گذاری کند، به کارگری بدهید که آن کارخانه با او پیش می‌رود؛ آقای صاحب کارخانه هم بشود سهامدار آن تا جلوی سوءاستفاده از تسهیلات گرفته شود.

 

مردم برای حل مشکلات اقتصادی و بهبود معیشت صبوری داشته باشند

 

حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهدشبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با رسا، با اشاره به سفرهای استانی رییس جمهور به مناطق محروم کشور، گفت: شعار انتخاباتی آیت الله رئیسی تشکیل دولت قوی و مردمی بوده و یکی از عوامل اقبال مردم و انتخاب ایشان به عنوان رییس جمهور چهره مردمی وی بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم حکومت اسلامی، مردمی بودن مسؤولان است، افزود: در نظام اسلامی نباید حجابی میان مسؤولان و مردم وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهدشبستری بیان کرد: طبق روایت ائمه اطهار(ع) کسی که میان خود و مردم حجابی قرار دهد و به مردم اجازه دیدن خود را ندهد، اهل دوزخ است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: مدیر و مسؤولی که امکان دیدار مردم جامعه را با خود ندهد و درب محل کار او به روی مراجعین بسته باشد، وی هیچ اطلاعی از مدیریت اسلامی ندارد.

وی با اشاره به اینکه شاخصه مهم نظام و دولت اسلامی ارتباط آسان و بدون تشریفات ملت با سران نظام و دولتمردان است، افزود: برخی از مسؤولان تنها با نشسن در دفتر خود گزارش های مردمی را استماع می کنند، اما مسؤول تراز نظام اسلامی باید حضور بدون واسطه میان مردم داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهدشبستری بیان کرد: مدیرانی که بدون واسطه پای درد دل مردم می نشینند، سبب می شود که ملت آن مسؤول را از جنس خود بدانند که پیگیر مشکلات آنهاست، از این رو اعتماد ملت به دولت و نظام اسلامی افزایش می یابد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: حضور و ارتباط مستقیم مسؤولان با مردم، اگر هم منجر به حل مشکلات آنها نشود، مرهمی بر زخم های مشکلات اقتصادی مردم بوده و سبب آرامش خاطر آنها خواهد شد.

وی با بیان اینکه حل مشکلات کشور زمان بر است، گفت: اینکه هیأت دولت سیزدهم به طور کامل مستقر شود و تمام مشکلات کشور را شناسایی کند و در پی راه حل و برنامه ریزی برای آنها باشد، زمان بر خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهدشبستری اظهار کرد: طبیعی است مشکلاتی که ناشی از سال‌ها بی توجهی و بی تدبیری دولتمردان گذشته به وجود آمده، چند روزه قابل حل نیست، از این رو حل این مسائل نیاز به زمان دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مردم برای حل مشکلات اقتصادی و بهبود معیشت صبوری داشته باشند، افزود: مردم با ارائه نظرات سازنده و صبر و تحمل خود در این مسیر به دولت سیزدهم کمک کنند و همچنین امیدواریم که کابینه دولت سیزدهم در حل مشکلات مردم موفق عمل کند.

 

عملکرد دولت سیزدهم، خط بطلانی بر ادعاهای رییس جمهور و دولتمردان گذشته

 

آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با رسا، با اشاره به موج واردات و افزایش چشمگیر تزریق واکسن کرونا در دولت سیزدهم گفت: دولتمردان گذشته همواره برای کوتاهی در مسؤولیت های خود مسأله تحریم های کشورهای بیگانه و نپیوستن به FATF را مطرح می کردند که بدین علت ها نمی توانیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر اراده جدی نسبت به دور زدن تحریم ها در میان مسؤولان وجود داشته باشد، عملی است و هیچ کشوری نمی تواند جلوی عزم و اراده نظام اسلامی ایران ایستادگی کند.

وی با بیان اینکه با عملکرد دولت سیزدهم، خط بطلانی بر ادعاهای رییس جمهور و دولتمردان گذشته کشیده شد، گفت: ماده استعماری FATF هرگز نخواهد توانست که مانع ارتباط جمهوری اسلامی ایران با جوامع دنیا باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: دولتمردان گذشته تنها برقراری ارتباط با آمریکا و اروپا را محور کارهای خود قرار داده بودند، در حالی که دنیا منحصر به چند کشور اروپایی نیست.

آیت الله حیدری ابراز داشت: کشورهای بسیاری در جهان وجود دارند که زیر سلطه آمریکا قرار ندارند، از این رو نظام اسلامی ایران به آسانی می تواند با آنها ارتباط برقرار کند.

وی با بیان اینکه هیأت دولت سیزدهم با سرعت و دقت در امر خدمت رسانی به مردم و رفع موانع و مشکلات تلاش می کند، گفت: همچنان که دولت سیزدهم در این شرایط حساس، توانسته واردات و تزریق واکسن را افزایش دهد، امیدواریم که در حل مشکلات اقتصادی، مهار گرانی، تولید انبوه مسکن و حل معضل بیکاری جوانان همت و اراده جدی داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.