گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اعلام کرد؛

فراخوان همایش مجازی «اخلاق و معنویت در سیره و اندیشه امام خمینی(س)»

همایش «اخلاق و معنویت در سیره و اندیشه امام خمینی(س)» هفته اول مهر ماه 1399 به صورت مجازی برگزار می شود و علاقمندان تا 15 شهریور ماه سال جاری مهلت دارند که آثار خود را در موضوعات اعلام شده ارسال کنند.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ضمن اعلام فراخوان همایش «اخلاق و معنویت در سیره و اندیشه امام خمینی(س)» گفت: این همایش هفته اول مهر ماه 1399 به صورت مجازی برگزار می شود و علاقمندان تا 15 شهریور ماه سال جاری مهلت دارند که آثار خود را در موضوعات اعلام شده ارسال کنند.

علی داستانی بیرکی، معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، در گفت و گو با خبرنگار جماران، ضمن اعلام فراخوان همایش مجازی «اخلاق و معنویت در سیره و اندیشه امام خمینی(س)» در خصوص جزئیات این همایش اظهار داشت: در راستای تبیین و ترویج آراء و اندیشه های بلند حضرت امام و همچنین آگاهی بخشی و لزوم آشنایی جامعه نسبت به اندیشه های امام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تصمیم گرفت این همایش را برگزار کند.

وی با بیان اینکه انتخاب این موضوع به دلیل جایگاه والا و ویژه اخلاق و معنویت در سیره و اندیشه امام خمینی(س) است، افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمن ارج شمردن قدرت معنویت، معنویت را به عنوان یک رکن اصلی حفظ کشور می دانند و معتقدند مردمی می توانند مملکت و ملت خودشان را نجات بدهند که معنویت داشته باشند.

داستانی یادآور شد: امام اخلاق را سرمایه دو جهان می دانند و اشتغال به تهذیب نفس و تصفیه اخلاق را از بزرگترین مهمات و اوجب واجبات عقلی مطرح می نمایند. حضرت امام قدس سره الشریف، غایت اخلاق را اصلاح و رسیدن به توحید و حقایق هستی می دانند. امام اخلاق را در پیوند با زندگی مطرح می کنند‌ و معتقدند اخلاق در همه ارکان زندگی ساری و جاری است.

وی در خصوص موضوع همایش «اخلاق و معنویت در سیره و اندیشه امام خمینی(س)» گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده برای جهان به ویژه کشور عزیزمان ایران که با بیماری کرونا درگیر است و معضلات و دشواری های متعددی را ایجاد نموده، این موضوع، یعنی اهمیت اخلاق و معنویت و تأثیر آن در ارتقاء تحمل و مقاومت در مقابل مصائب و بحران ها، و همچنین تأثیرات اجتماعی آن در تقویت تعاملات و همکاری های انسانی در جامعه و لزوم توجه آحاد جامعه به این امر عظیم می تواند مثمر ثمر بوده و نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تأکید کرد: امیدوارم محققان، پژوهشگران و نویسندگان ارجمند و علاقمند به اندیشه امام خمینی(س) با پرداختن به این موضوع و نگارش مقالات علمی بیش از بیش جامعه را به ویژه نسل جوان را به اهمیت، ضرورت و تأثیرات اخلاق و معنویت در جامعه آشنا نمایند تا مردم بحران ها و دشواری های اجتماعی را با این مهم مدیریت کرده و نتیجه مطلوب را از هر جهت به دست آورند.

وی با اشاره به اینکه این همایش به صورت مجازی برگزار خواهد شد، در خصوص محورهای آن نیز اظهار داشت: این همایش در 10 محور به شرح زیر برگزار می شود که عبارتند از: «اخلاق، معنویت و زیست اجتماعی»، «اخلاق و معنویت و رابطه آن در ارتقاء تحمل و مقاومت در مقابل مصائب و بحران های فردی و اجتماعی»، «واکاوی چیستی و مبانی اخلاق و معنویت در اندیشه و عمل امام خمینی(س)، «نقش اخلاق و معنویت در ایجاد عدالت نفسانی و عدالت اجتماعی و پرهیز از فزون خواهی و تکاثر»، «رابطه اخلاق، معنویت و تأثیرات اجتماعی آن در تقویت تعاملات و همکاری های انسان دوستانه»، «آثار دعا، ذکر خدا و توسل در کاهش و دفع بلایا و مشکلات جمعی»، «نقش خودسازی و تقویت ایمان در ایجاد هماهنگی میان علم و عمل صالح»، «نقش اخلاق و معنویت در ارتقای روحیه انتقادپذیری ، تحمل نظرات و دیدگاه های مخالف(با تأکید بر آسیب شناسی جامعه تک صدایی)»، «بررسی دیدگاه علمی و سیره عملی امام خمینی(س) در ناهنجاری ها و شرایط دشوار اجتماعی» و «اخلاق و مسئولیت اجتماعی انسان در قبال جامعه و محیط زیست».

داستانی در پایان با بیان اینکه علاقمندان به ارائه مقاله در موضوعات اعلام شده از هم اکنون تا 15 شهریور ماه سال جاری می توانند مقالات خود را به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ارسال کنند، گفت: پیش همایش در ایام بزرگداشت حضرت امام در خرداد ماه و همایش اصلی هفته اول مهر ماه 1399 به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و به مقالات برتر که توسط کمیته علمی انتخاب شود جوایزی تعلق خواهد گرفت. ضمن چاپ مقالات برتر در یک یا چند مجموعه ، مقالات برگزیده کمیته علمی، در فصلنامه علمی پژوهشی متین چاپ خواهد شد.

اخلاق و معنویت در سیره و اندیشه امام خمینی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.