وب سایت «نازی آبادی ها» (اولین سایت محلی و منطقه ای در تهران و رسانه رسمی موسسه همیاران رشد نازی آباد) با هدف کمک به اعتلای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، اقتصادی، سلامت و ... منطقه فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش جماران؛ تارنمای «نازی آبادی ها» (اولین سایت محلی و منطقه ای در تهران) با هدف کمک به اعتلای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، اقتصادی، سلامت و ... منطقه فعالیت خود را آغاز نمود.

این سایت رسانه رسمی موسسه همیاران رشد نازی آباد است.

موسسه همیاران رشد نازی آباد سازمانی مردم نهاد بوده که با همت و تشریک مساعی جمعی از اهالی منطقه و با هدف اعتلای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، اقتصادی، سلامت و نیز اطلاع‌رسانی شهروندان این محل تاسیس شده است.

 در بخشی از مرامنامه این موسسه که از سال ۱۳۹۴ تاسیس شده آمده است: «ما بر آنیم که ضمن بهره مندی از مزایای توسعه شهری و تحولات دنیای جدید، ارزش ها و صمیمیت های گذشته را که در محله ما نازی آباد هم متجلی بود بازآفرینی کنیم و این بازگشت را با همت همه پیشکسوتان محله و نسل جدید آن، با همه گرایشات و تفکرات گوناگونش، با یک قصد مشترک و علاقه‌مندی به شکوفایی همه استعدادهای بالقوه محله، محقق سازیم. از شما شهروند عزیز محله نازی آباد جهت هر گونه ارتباط و مشارکت در تولید محتوای سایت در بخش های "شهروندخبرنگار" ، "پای صحبت مردم" و … دعوت می نماییم.»

 

عباس عبدی

 

یادداشت عباس عبدی برای سایت نازی آبادی ها/  اطلاع‌رسانی و خبرنگاری را باید مردمی کرد و هر کس در نقش شهروند ـ خبرنگار وارد این عرصه شود

عباس عبدی پژوهشگر و روزنامه نگار پیشکسوت و رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در محله نازی آباد رشد کرده و دوران تحصیل خود را در مدرسه الهی گذراند. وی به مناسبت آغاز فعالیت سایت نازی آبادی ها یادداشتی نوشته است که در پی می آید:

به مناسبت 17 مرداد 

آغاز فعالیت سایت همیاران نازی‌آباد را به همه دست‌اندرکاران آن تبریک می‌گویم. امروز 17 مرداد روز خبرنگار است. روزی که محمود صارمی خبرنگار ایرانی و تعدادی از کارکنان کنسول‌گری ایران در مزارشریف افغانستان در سال ۱۳۷۷ برخلاف همه ضوابط شناخته شده انسانی و قانونی به دست طالبان شهید شدند.

متاسفانه اکنون پس از گذشت ۲۰ سال از سقوط طالبان، دو باره شاهد اوج‌گیری این نیروهای عقب‌مانده هستیم، که موجب وهن دین شده‌اند.

ارتباط این روز با سایت «نازی‌آبادی‌ها» این است که سایت، لزوماً باید بر محور خبر و اطلاع‌رسانی دقیق و درست و اصول حرفه خبرنگاری شکل بگیرد. چرا چنین ضرورتی وجود دارد؟ هنگامی که در یک روستا با جمعیت محدود زندگی می‌کنیم، چیزی به نام خبررسانی حرفه‌ای وجود ندارد. زیرا همه یکدیگر را می‌شناسند، روابط 

چهره به چهره است، محیط بسته و محدود است، تغییرات بسیار اندک است. ولی هنگامی که به شهرهای کلان یا در سطح ملی و جهانی پا می‌گذاریم، هیچ یک از این ضوابط وجود ندارند. در این جوامع نمی‌توانیم با همه یا حداقل با بیشتر افرادی که نیاز داریم ارتباط مستقیم برقرار کنیم. همچنین تغییرات اجتماعی بسیار زیاد است. موضوعات برای اطلاع یافتن متنوع و پیچیده است. حقیقت و واقعیت چند لایه می‌شوند و از درک فردی ما فراتر می‌روند. از این رو نیاز به ارتباطاتی فراتر از روابط چهره به چهره است. این کار وظیفه رسانه و خبرنگار است. ارتباط دادن افراد به یکدیگر، نقل نظرات و تحلیل‌ها، بازتاب دادن مطالبات مردم، انتشار اخبار درست و البته تهیه کردن حرفه‌ای خبر و گزارش، بویژه گزارش‌های خبری و تحلیلی از آسیب‌ها، مشکلات و راه‌حل‌های آنان و انتشار آنها در سایت، شرط لازم شکل‌گیری هویت محله‌ای و بهبود امور آن است.

سرعت اطلاع‌رسانی مهم است ولی لزوماً صحت و دقت آن نباید قربانی سرعت شود. فراموش نکنیم که اکنون اطلاع‌رسانی حرفه‌ای به صورت ترکیبی از صوت، تصویر و نوشته درآمده است، زیرا جامعیت و اثرگذاری بیش‌تری دارد. اطلاع‌رسانی و خبرنگاری را باید مردمی کرد و هر کس در نقش شهروند-خبرنگار وارد این عرصه شود، ولی فراموش نکنیم که این امر خطرات خود را نیز دارد. زیرا حب و بغض‌ها و نیز بی‌اطلاعی از اصول این حرفه ممکن است به درج و انتشار اخبار نادرست و غیر دقیق منجر شود، بنابراین لازم است که همه اخبار با نظارت یک فرد یا افراد خبره و آشنا به اصول این حرفه تایید و سپس منتشر شود.

انتشار اخبار نادرست، اعتبار رسانه را از میان می‌برد. هیچ‌گاه نباید اخبار فاقد اعتبار را منتشر کرد و اگر به هر دلیلی چنین اتفاقی رخ داد باید بلافاصله جبران کرد تا اعتبار رسانه حفظ شود. مهم‌ترین سرمایه رسانه، اعتبار آن است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.