ثبت عکس‌های زلزله با زمزمه اشعاری از مصدق و مشیری

نمایشگاه عکسی از مردم زلزله‌زده کرمانشاه با نام «کرماشان» در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران برپا شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نمایشگاه عکس‌های امیر جلیلوند با نام «کرماشان» یکشنبه (۵ آذر ماه) با حضور مجید رجبی معمار ـ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ـ افتتاح شد.

رجبی معمار در بازدید از این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه گام هنرمندانه‌ای برای ابرازهمدردی با هموطنان زلزله‌زده است. هر فردی بنا به توانایی که دارد تلاش کرد تا پس از وقوع زلزله کرمانشاه سهمی در کمک رسانی به زلزله زده‌ها داشته باشد و امیر جلیلوند نیز از جمله عکاسانی بود که برای عکاسی از بازمانده‌های این زلزله به کرمانشاه سفر و عکاسی کرد.

او ادامه داد: عکس‌های امیرجلیوند به عنوان سند تاریخی برای تاریخ خواهند ماند. خانه هنرمندان ایران نیز با همکاری برای برپایی این نمایشگاه تلاش دارد تا ضمن نشان دادن ابعاد این فاجعه به مردم از آن‌ها دعوت کند تا با مشارکت در خرید عکس‌های این مجموعه که تمام عواید آن صرف زلزله‌زدگان خواهد شد، به مردم زلزله‌زده کمک کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران از برگزاری یک کمپین برای حمایت از کودکان و نوجوانان مناطق زلزله‌زده خبر داد و افزود: در خانه هنرمندان ایران قصد داریم با همیاری انجمن‌های هنری و مردم برای کودکان و نوجوانان زلزله‌زده وسایل هنری جمع آوری کنیم و برای آن‌ها ارسال کنیم.

امیر جلیلوند ـ عکاس نمایشگاه کرماشان ـ نیز اظهار کرد: زلزله کرمانشاه مرا بر آن داشت تا برای یاری رساندن به هموطنانم در روز چهارم به کرمانشاه بروم؛ البته من آدم نترسی هستم اما چون نمی‌خواستم با صحنه‌های دلخراش روبه‌رو و مجبور به ثبت آن‌ها شوم، تصمیم گرفتم که در روزهای نخست به مناطق زلزله‌زده نروم.

او اضافه کرد: در دو روزی که در روستاهای کرمانشاه بودم زنانی را دیدم که بر سر خرابه‌های خانه‌هایشان مویه می‌کردند و در سوگ از دست دادن عزیزان خود بر سر رویشان چنگ می‌انداختند. مردان کرد می‌گریستند ولی همچنان محکم ایستاده بودند و در نبرد با خشم طبیعت ترجمان مردی و مردانگی بودند. اما در آن میان شاهد مهربانی‌های فراوانی بودم که از شهرهای دیگر به سوی کرمانشاه سرازیر می‌شد. دیدن آن همه انسانیت و بزرگی مایه دلگرمی بسیاری بود.

این عکاس جوان بیان کرد: من برای عکاسی اصلا به مناطق شهری نرفتم و تنها از روستاهای اطراف شهر سر پل ذهاب عکاسی کردم. عکس‌هایی که بیانگر عمق فاجعه و درد و رنج آوار شده برسر مردم آن منطقه است. به مناطق شهری نرفتم چون دسترسی سایر عکاسان به این مناطق بیشتر بود و تا جایی که امکان داشت تلاش کردم عکس تکراری نگیرم.

جلیلوند ادامه داد: هنگام ثبت برخی از لحظه‌ها از تلخی دیدن آن صحنه گریستم هرچند نظاره‌گر امید نیز در میان آن همه غم بودم. می‌دانم مردان و زنان کرد بار دیگر خانه‌هایشان را خواهند ساخت و دوباره کرمانشاه همان کرمانشاهان خواهد شد هر چد درد و غم از دست دادن عزیزان تا ابد بر دل آن‌ها به جا خواهد ماند.

او اضافه کرد: عکس‌های این مجموعه را من به نوعی از زاویه‌ای غیر از آنچه که بود، عکاسی کردم. به نوعی با نگاه شاعرانه شات زدم و همزمان شعرهای حمید مصدق، حسین منزوی و فریدون مشیری را با خود زمزمه کردم.

امیر جلیلوند متولد ۴ بهمن ماه ۱۳۶۳ تهران و فارغ التحصیل رشته عکاسی است. او مدرس عکاسی است و تاکنون در موزه امام علی، فرهنگسرای اشراق، فرهنگسرای هنگام و فرهنگسرای گلستان عکس‌های خود را به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه عکس‌های امیر جلیلوند تا دهم آذر در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است. طبق اعلام تمام عواید فروش عکس‌های نمایشگاه کرماشان صرف زلزله زده‌ها خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید