حال ناخوش آثار تاریخی فارس!

با اینکه حفاظت از آثار تاریخی به صورت مجازی، فیزیکی و انسانی وجود دارد اما هنوز هم هستند افرادی که برای گرفتن عکس یادگاری و ثبت حضورشان در سایت های باستانی از سر و روی آثار تاریخی بالا می روند و خواسته و ناخواسته صدمات جبران ناپذیری را بر این آثار وارد می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این روزها فقط کافی است سری به سایت ها و محوطه های تاریخی فارس بزنید و حضور گردشگران بی شماری را ببینید که چطور برای گرفتن عکس یادگاری و یا سلفی، دست به کارهای عجیب و غریب می زنند که می توان به گذشتن از فنس های حفاظتی و نشستن برروی آثار چندهزار ساله اشاره کرد.
به گفته رئیس انجمن گردشگری و باستان شناسی فرزندان پارسه، تا زمانی که آثار تاریخی و فرهنگی به درستی معرفی و بر حساسیت و ارزشمندی آنها تاکید نشود، بی شک شاهد چنین رفتارهایی از سوی گردشگران خواهیم بود.
محمدیوسف رستمی بر لزوم حفاظت بیشتر از آثار تاریخی فارس تاکید کرد و گفت: پراکندگی و گستردگی آثار تاریخی در فارس موجب شده که حفاظت از آنها به درستی صورت نگیرد، هرچند که اکثر سایت ها و بناهای تاریخی دارای فنس و حصار و حتی نگهبان هستند اما باز هم شاهد اتفاقات ناخوشایندی در این سایت ها هستیم.
به گفته وی، متاسفانه بسیاری از گردشگران خواسته یا ناخواسته با حضور در سایت های تاریخی به آثار موجود صدمه وارد می کنند که جبران ناپذیر است.
رستمی با اشاره به اینکه حضور فیزیکی مراقبان در سایت های تاریخی یک ضرورت محسوب می شود، افزود: تا زمانی که فرهنگ سازی مناسبی در این حوزه صورت نگیرد شاهد برخورد و رفتار نامناسب برخی گردشگران در سایت های تاریخی خواهیم بود.
رئیس انجمن گردشگری و باستان شناسی فرزندان پارسه اضافه کرد: شاید یکی از اقدامات موثر برای حفاظت از آثار تاریخی، برگزاری دوره های آموزش و شناخت آثار باشد که این برنامه ها باید از سوی تشکل های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی و نهادهای دولتی ذی ربط صورت گیرد.
وی شناسایی جامعه هدف درخصوص حفاظت از آثار تاریخی را یک ضرورت دانست و با ذکر مثالی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: نقش رستم یکی از بزرگترین سایت های تاریخی جهان محسوب می شود اما از وضعیت مطلوب حفاظتی برخوردار نیست به طوری که اکثر گردشگران برای گرفتن عکس یادگاری از دیوارهای بنا بالا می روند و خود را به نقوش برجسته و گاهاً آرامگاه ها می رسانند.
رستمی اضافه کرد: برخی از گردشگران نیز پا را فراتر گذاشته و از فنس های آهنی کعبه زرتشت هم عبور میکنند تا در کنار این بنا و حتی آغوش کشیدن آن عکس سلفی بگیرند.
این راهنمای گردشگری فارس در ادامه افزود: متاسفانه نوع برخورد برخی از گردشگران در مجموعه جهانی تخت جمشید و حتی تنگ چوگان و بیشاپور نیز بسیار زننده است و جا دارد مسئولین مربوط هرچه سریع تر نسبت به حفاظت و مراقبت از آثار، اقدامات جدی تری به انجام برسانند.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو به آسیب رسانی عوامل طبیعی بر آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: علاوه بر عوامل انسانی که این روزها آثار تاریخی استان را تهدید می کند، بارش باران نیز همواره برای بسیاری از این آثار دردسرساز بوده است.
به گفته رستمی، به طور مثال در نقش رستم و در فصول پرباران شاهد پدیدآمدن آبشاری در کنار نقوش برجسته هستیم که صدمات جبران ناپذیری را به این نقوش وارد میکند.این راهنمای گردشگری فارس با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت کنونی مجموعه نقش رستم، تاکید کرد: در این محوطه حدود 10 نقش برجسته از سه دوره تاریخی هخامنشی، ساسانی و ایلامی دیده میشود اما نوع نگاه ها و رفتارها در حد و شأن آثار نیست.
رستمی ادامه داد: یکی از نقوش این محوطه که قدمتش به دوره ایلامیان و حدود 3 هزار سال قبل می رسد از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و جا دارد مورد حفاظت و مراقبت بیشتری قرار گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید