دیدار فردوسی و مولانا در کنسرت «آواز پارسی»

شهرام ناظری در دومین شب از اجرای «آواز پارسی» گفت: «تنها چیزی که در این سی‌وهفت، هشت سال در ایران نگهم داشته شما مردم بوده‌اید، در خارج از کشور امکان‌های متعددی برایم وجود داشت تا راحت‌ترین زندگی را داشته باشم اما عشق شما اجازه رفتن نداد.»

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، شامگاه چهارشنبه یازدهم مرداد، کنسرت «آواز پارسی» با صدای شهرام و حافظ ناظری، دومین شب اجرای خود در تالار وزارت کشور را در میان استقبال علاقه‌مندانش پشت سر گذاشت.  

در ابتدای این کنسرت که اعضای ارکستر آن عبارت بودند از پدرام فریوسفی، امین غفاری، محمدحسین غریبی، محمدرضا جبار، بابک غسالی، شیوا سروش، الهه حیدری، مهگل صفدری، فرهاد صفری و شهریار نظری، حافظ ناظری با اشاره به ماجرای لغو کنسرت «آواز پارسی» در قوچان و پیامدهای آن خطاب به تماشاگران گفت: «باعث خوشحالی، افتخار و غرور است که در مقابل شما ایستاده‌ایم. در ایران هر بار که روی صحنه برویم، سعادتی دست داده است، چون تا دقیقه 90 نمی‌دانیم اجازه این کار را خواهیم یافت یا خیر.»

او همچنین با اشاره به تفاوتی که کنسرت «آواز پارسی» با دیگر کنسرت‌ها برای او و شهرام ناظری دارد توضیح داد: «خواندن «شاهنامه» به صورت بداهه و خلق شدن آن‌چه اجرا می‌کنیم در لحظه از جمله تفاوت‌های دوست‌داشتنی این کنسرت با دیگر برنامه‌ها برای من و استاد است.»

پیش‌درآمد این کنسرت که به خواندن قطعاتی از «شاهنامه» اختصاص داشت بخش آغازین اثر سترگ فردوسی؛ «به نام خداوند جان و خرد، کزین برتر اندیشه برنگذرد...» بود که با صدای حافظ ناظری، همراهی ارکستر و گروه کُرِ سه نفره متشکل از شیوا سروش، الهه حیدری و مهگل صفدری اجرا شد. در ادامه نیز قطعه‌ای موسیقی بی‌کلام نواخته شد.

پس از آن با خروج حافظ ناظری و اعضای ارکستر از صحنه، شهرام ناظری سه‌تار به دست در میان تشویق تماشاگران همراه با نوازنده ضرب زورخانه روی صحنه آمد تا نوای «چو ایران نباشد، تن من مباد...» در تالار وزارت کشور طنین افکند. ناظری همچنین با ته لهجه دلنشین کرمانشاهی در صحبت‌های کوتاهی گفت: «سپاسگزارم که هنرمندان‌تان را که امتحانشان را پس داده‌اند تنها نمی‌گذارید.» او با اشاره کوتاهی به داستان ضحاک ماردوش و فریدون، شروع به خواندن «ایران به خدا مملکت تاجوران است/ این جایگه خسرو و جمشید و کیان است» کرد.

با پایان این قطعه، حافظ ناظری و اعضای ارکستر روی صحنه حاضر شدند و شهرام ناظری خطاب به تماشاگران گفت: «از این که با سکوت، دقت، توجه و تمرکزتان به ما انرژی می‌دهید سپاسگزاریم. با توجه به این که ممکن است شنیدن «شاهنامه» فردوسی به صورت مدام به علت حماسی بودنش خسته‌تان کند، در فواصل آن بخش‌هایی از آلبوم «ناگفته» را خواهیم خواند تا به این طریق حکیم ابوالقاسم فردوسی را به ملاقات حضرت مولانا برده باشیم.»

آن‌چه در ادامه اجرا شد، همخوانی شهرام و حافظ ناظری در قطعه «باز آمدم، باز آمدم، از پیش آن یار آمدم...» از دیوان شمس بود. شهرام ناظری در ادامه به علاقه‌مندانش گفت: «آن‌چه در این سی‌وهفت، هشت سال مرا در ایران نگه داشته است شما مردم بوده‌اید، در خارج از کشور امکان‌های متعددی برایم وجود داشت تا راحت‌ترین زندگی را داشته باشم اما عشق شما اجازه رفتن نداد.»

پس از آن، شهرام و حافظ ناظری با بازگشتی دوباره به «شاهنامه»، باقی مانده داستان ضحاک را از سر گرفتند و شهرام ناظری اعلام کرد پایان‌بخش کنسرت «آواز پارسی»، «آب حیات عشق را در رگ ما روانه کن...» از مولوی خواهد بود. او پیش از اجرای قطعه پایانی، در پاسخ به تماشاگری که نام «یادگار دوست» را فریاد زده و خواستار اجرای آن شده بودند، قسمت کوتاهی از این قطعه را اجرا و از آن با عنوان «این هم امضایی از یادگار دوست» یاد کرد.


در حالی که قرار بود مراسم جشن امضای آلبوم «ناگفته» با حضور حافظ ناظری، پس از اجرای کنسرت «آواز پارسی» در لابی تالار وزارت کشور برگزار شود، بنا به دلایلی نامعلوم لغو شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «بُعد یازدهم» نام یک آلبوم موسیقی به آهنگسازی حافظ ناظری است که در خارج از ایران با نام «ناگفته» ( Untold) انتشار یافت و در بروشور کنسرت «آواز پارسی» ذکر شده بود که مراسم جشن امضای آن با حضور صاحب اثر در لابی سالن تالار وزارت کشور برگزار خواهد شد، که چنین نشد.

حافظ ناظری در اواخر کنسرت «آواز پارسی» اعلام کرد که مایل بوده است طبق روال معمول کنسرت‌هایش، در پایان، کنار علاقه‌مندانش باشد اما بنا به دلایلی نامعلوم اعلام شده است اجازه این کار را ندارد. او همچنین تاکید کرد اگر اجازه داشت حاضر بود تا پنج صبح در کنار مردم بماند.

کنسرت «آواز پارسی» با صدای شهرام و حافظ ناظری طی دو شب آینده، پنجشنبه دوازدهم و جمعه سیزدهم مرداد هر بار در دو نوبت 19 و 21 در تالار وزارت کشور روی صحنه خواهد رفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید