کتاب هایی که فیلم خواهند شد

این‌طور که به نظر می‌آید سال ۲۰۱۷ میلادی، سال پررونقی در حوزه اقتباس‌های ادبی است و آثار متنوعی از ژانرهای مختلف سوژه کارگردانان مطرح سینما شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  در این گزارش که اخیرا در «هافینگتون پست» منتشر شده، به برخی از مهم‌ترین اقتباس‌های ادبی اشاره می‌شود.

 

«چهره‌های پنهان»

«چهره‌های پنهان» قرار است از ششم ژانویه اکران عمومی شود. این فیلم براساس رمانی به همین نام از «مارگوت لی شترلی» ساخته شده و در حال حاضر در سینماهای محدودی به نمایش درآمده. داستان «چهره‌های پنهان» درباره «کاترین جانسون» نابغه ریاضی و دو همکار زنش است که در پروژه‌های فضایی ناسا نقش سرنوشت‌سازی ایفا کردند.

 

«زندگی در شب»

درام جنایی «زندگی در شب» در اصل براساس کتاب «دنیس لاهانی» ساخته می‌شود. این فیلم اقتباسی که در دهه ۱۹۲۰ روایت می‌شود، ۱۴ ژانویه راهی سینماها خواهد شد. کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی «زندگی در شب» را «بن افلک» بر عهده دارد که در این فیلم از هنرپیشه‌هایی چون «زویی سالدانا»، «ال فنینگ» و «سی نامیلر» بازی گرفته است.

 

«من کاکاسیاه تو نیستم»

«من کاکاسیاه تو نیستم» اقتباس از کتابی است که هرگز نوشته نشد! «جیمز بالدوین» به مدیر برنامه‌های ادبی خود گفت که قصد دارد داستان «مارتین لوترکینگ»، «مالکوم ایکس» و ترور «مدگار اورس» را در کتابی بنویسد و این فیلم مستند روایت ماجرای توقف نگارش این کتاب است که قرار بود «این خانه را به خاطر بسپار» نام بگیرد. «من کاکاسیاه تو نیستم» روز سوم فوریه اکران خواهد شد.

 

«قبل از آن که سقوط کنم»

«قبل از آن‌که سقوط کنم» نام رمانی از «لارن الیور» است و روز سوم مارس اقتباس آن در سینماها دیده می‌شود. داستان آن در روز دوم فوریه که به «Groundhog Day» موسوم است، رخ می‌دهد. عوام مردم بر این باورند اگر در این روز هوا آفتابی باشد، یعنی از زمستان شش هفته مانده و اگر ابری باشد، نشانه اوایل بهار است.

شخصیت اصلی «قبل از آن‌که سقوط کنم» زنی به نام «سم» است که جانش در یک سفر به خطر می‌افتد و در حالی که به مرگ نزدیک می‌شود، سعی دارد معنای آن را درک کند. فیلم اقتباسی رمان «الیور» سوم مارس راهی سینماها می‌شود.

 

«حس یک پایان»

«حس یک پایان» رمان‌ پرفروش و برنده بوکر «جولیان بارنز» نویسنده سرشناس انگلیسی است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. فیلمی که براساس این رمان ساخته شده، دهم ماه مارس به نمایش درمی‌آید. داستان رمان «بارنز» درباره گذر زمان و تأثیری است که انسان‌های مختلف در طول زندگی بر ما می‌گذارند. در فیلمی که «ریتش باترا» کارگردانی‌اش را بر عهده دارد، «جیم برادبنت» نقش مردی مسن را ایفا می‌کند که درباره یکی از دوستان دوره جوانی‌اش حقایقی را می‌فهمد.

 

«شگفتی»

فیلم «شگفتی» که با الهام از رمانی به همین نام نوشته «آر.جی. پالاچیو» ساخته می‌شود، هفتم ماه آوریل ۲۰۱۷ به سینماها می‌رود. «جیکوب ترمبلی» بازیگر خردسالی که در فیلم اقتباسی «اتاق» بازی کرد و بسیار مورد توجه قرار گرفت، در این فیلم نقش کودکی را بازی می‌کند که در صورتش دچار نقص ظاهری است. «شگفتی» داستان رابطه این پسر با پدر و مادرش (با بازی «اوون ویلسون» و «جولیا رابرتز») و یاد گرفتن آن‌ها از همدیگر است.

 

«دایره»

در فیلم «دایره» که ۲۸ آوریل اکران می‌شود، «تام هنکس» با «اما واتسون» همبازی شده. این اثر با اقتباس از رمان «دیو اگرز» نویسنده سرشناس آمریکایی ساخته می‌شود. «اگرز» رمان‌نویس و فیلمنامه‌نویسی است که کتاب‌هایش با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شود و جوایز «مدیسی» و «ایمپک دوبلین» را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است.

 

«دخترعموی من، راشل»

«دخترعموی من، راشل» نام رمانی از «دافنه دوموریه» نویسنده رمان «ربکا» است که فیلم اقتباسی آن پنجم می ۲۰۱۷ به سینماها راه می‌یابد. این کتاب پیش‌تر در سال ۱۹۵۲ به فیلمی سینمایی تبدیل شده و مینی‌سریال آن در سال ۱۹۸۳ به روی آنتن رفته است. «راشل ویز» در این فیلم یکی از نقش‌های اصلی را ایفا می‌کند. «دوموریه» در این داستان،‌ از یک قتل مرموز خانوادگی پرده برمی‌دارد و به خوبی از پس خلق داستانی پرپیچ و خم در یک خانه بزرگ و دورافتاده برآمده.

 

«شاه آرتور: افسانه شمشیر»

«شاه آرتور» ۱۲ ماه می آینده به سینماها می‌آید. «گای ریچی» این‌بار به سراغ کاری رفته که هالیوود هنوز هم مشتاق روایت دوباره آن است. نمایشنامه «شاه آرتور» را «سر توماس مالوری» به نگارش درآورده است. «چارلی هانام» نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کند. «افسانه شمشیر» روایتی دیگر از داستان «شمشیر در سنگ» است که در آن «آرتور» پس از پیروزی در مراحل مختلف، به قدرت دست پیدا می‌کند.

 

«برج تاریک»

«برج تاریک» یکی از مجموعه رمان‌های پرفروش «استفن کینگ» نویسنده سرشناس آمریکایی است. بسیاری از کارهای «کینگ» در تلویزیون و سینما مورد اقتباس واقع شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به «مسیر سبز»، «رستگاری در شائوشنک»،‌ «درخشش» و «مه» اشاره کرد.  پروژه «برج تاریک» طی چند سال گذشته بارها خبرساز شده؛ ابتدا قرار بود به سریال تلویزیونی تبدیل شود و حالا اعلام شده اقتباس سینمایی آن در ۲۸ ژولای به روی پرده می‌رود. در این فیلم «ادریس البا» و «متیو مک‌کانهی» ایفای نقش می‌کنند. فیلمنامه اقتباسی «برج تاریک» را «آکیوا گلدزمن» فیلمنامه‌نویس برنده اسکار فیلم «ذهن زیبا» در کنار «جف پینکنر» نوشته و «نیکلای آرسل» دانمارکی نیز آن را کارگردانی می‌کند.

«استفن کینگ» مجموعه‌ هفت‌جلدی «برج تاریک» را ثمره عمر خود می‌داند چرا که نوشتن آن‌ برای او حدود ۲۰ سال زمان برده است. مجموعه اصلی داستان‌های «برج تاریک» شامل هفت کتاب است و یک جلد نیز در سال ۲۰۱۲ به آن اضافه شد که مربوط به ماجراهای بین جلد چهارم و پنجم است و تاکنون ۳۰ میلیون نسخه از این مجموعه داستان‌ در ۴۰ کشور دنیا به فروش رفته است.

 

«کوه بین ما»

«ادریس البا» سال آینده در یک اثر اقتباسی دیگر هم هنرنمایی می‌کند که «کوه بین ما» نام دارد. این فیلم با الهام از رمانی به همین نام نوشته «چارلز مارتین» و با کارگردانی «هانی ابو اسد» فلسطینی ساخته می‌شود. «کیت وینسلت» و «البا» نقش دو قربانی یک سانحه هوایی را در یک منطقه کوهستانی دورافتاده بازی می‌کنند. این فیلم بیستم اکتبر در سینماها نمایش داده می‌شود.

 

«قتل در قطار سریع‌السیر شرق»

کتاب‌های «آگاتا کریستی» هنوز پس از سال‌ها مورد توجه سینماگران قرار دارند و نسخه‌های جدیدی از این داستان‌های پلیسی - جنایی ساخته می‌شود. «کنت برانا» کارگردان «هملت» و «هری پاتر و تالار اسرار»، ساخت این اثر اقتباسی را برعهده دارد و فیلمنامه آن را «مایکل گرین» در دست نگارش دارد. بازیگران سرشناسی چون «پنه‌لوپه کروز»، «جانی دپ» و «دیزلی ریدلی» در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. تاریخ اکران «قتل در قطار سریع‌السیر» ۲۲ نوامبر اعلام شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید