رکوردشکنی های سینمای جهان در سال 2019

سال ۲۰۱۹ یکی از موفق‌ترین سال‌ها اخیر در گیشه سینما بود که با جا به جا شدن رکورد پرفروش‌ترین فیلم و انیمیشن تاریخ سینما و ثبت چندین رکورد دیگر همراه بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزاش جی پلاس، امسال جدیدترین قسمت از سری فیلمهای «انتقام جویان» با نام کامل «انتقام جویان: آخر بازی» توانست با فروش ۲.۷۹۷ میلیارد دلاری و پایان دادن به سلطه چند ساله و ۲.۷۸۹ میلیارد دلاری «آواتار»، در صدر فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار بگیرد.

«انتقام جویان: آخر بازی» دنباله «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (۲۰۱۸) و همچنین «انتقام‌جویان» (۲۰۱۲) و «انتقام‌جویان: عصر اولتران» (۲۰۱۵) است و بیست و دومین فیلم در دنیای سینمایی مارول است که برادران «روسو» آن را با فیلمنامه‌ای مشترک از «کریستوفر مارکوس» و «استیون مک‌فیلی» کارگردانی کردند. 

 فیلم-انیمیشن «شیرشاه» که بر اساس انیمیشن کلاسیک کمپانی دیزنی ساخته شده هم توانست با فروش ۱.۶۵۶ میلیارد دلاری، نه تنها پس از «انتقام جویان: آخر بازی» در رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ قرار گیرد بلکه با گذر از «منجمد (۱.۲۹ میلیارد دلار) و بالاتر از «شگفت‌انگیزان ۲» (۱.۲۴۲ میلیون دلار)، «مینیون‌ها» (۱.۱۵۹ میلیارد دلار)، «داستان اسباب‌بازی ۴» (۱.۰۷۳ میلیارد دلار)، «داستان اسباب‌بازی ۳» (۱.۰۶۶ میلیارد دلار)، «منجمد ۲» (۱.۰۴۱ میلیارد دلار)، «من نفرت‌انگیز ۳» (۱.۰۳۴ میلیارد دلار)، «در جست‌وجوی دُری» (۱.۰۲۸ میلیارد دلار)، «زوتوپیا» (۱.۰۲۳ میلیارد دلار)، در رتبه نخست پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما قرار دارد.

«داستان اسباب‌بازی ۴» و «منجمد ۲» هم‌اکنون در رتبه پنجم و هفتم پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما قرار داند. 

جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ سینمای جهان در زیر آمده است: 

رتبه نام فیلم توزیع‌کننده فروش جهانی
۱ انتقام جویان: آخر بازی دیزنی ۲.۷۹۷ میلیارد دلار
۲ شیر شاه دیزنی ۱.۶۵۶ میلیارد دلار
۳ مرد عنکبوتی: دور از خانه برادران وارنر ۱.۱۳۱ میلیارد دلار
۴ کاپیتان مارول دیزنی ۱.۱۲۸ میلیارد دلار
۵ داستان اسباب‌بازی ۴ دیزنی ۱.۰۷۳ میلیارد دلار
۶ جوکر برادران وارنر ۱.۰۶۰ میلیارد دلار
۷ علاء‌الدین دیزنی ۱.۰۵۰ میلیارد دلار
۸ منجمد ۲ دیزنی ۱.۰۴۱ میلیارد دلار
۹ هابز و شاو یونیورسال ۷۵۸ میلیون دلار
۱۰ نه زا بیجینگ انلایت ۷۲۸ میلیون دلار

دیگر رکوردهایی که در سال ۲۰۱۹ جا به جا شد: 

* دنیای سینمایی مارول پس از اکران فیلم «کاپیتان مارول» به اولین سری فیلم با مجموع فروش جهانی ۲۲ میلیارد دلار تبدیل شد. همچنین این اولین مجموعه فیلمی است که ۹ قسمت از آن شامل «کاپیتان مارول»، سه فیلم «انتقام جویان»، «مرد آهنین ۳»، «کلاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، «پلنگ سیاه» به همراه «انتقام جویان: آخر بازی» و «مرد عنکبوتی: دور از خانه» به فروشی بالغ بر یک میلیارد دلار دست می‌یابند. 

* سینمای چین توانست رکورد فروش ماهانه سینمای جهان را در ماه فوریه با ۱.۶۳ میلیارد دلار ارتقاء بخشد، رکوردی که در فوریه سال گذشته آن برای اولین بار توسط سینمای چین شکسته بود. 

* استودیو والت‌ دیزنی به اولین کمپانی فیلمسازی تاریخ تبدیل شده که فروش سالانه محصولاتش در گیشه جهانی از ۱۰ میلیارد دلار عبور کرد. دیزنی همچنین اولین کمپانی است که ۶ فیلمش در یک سال به فروش میلیارد دلاری دست یافته‌اند. 

*«مرد عنکبوتی: دور از خانه» به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ کمپانی سونی تبدیل شد. 

* با فروش ۱.۰۷۳ میلیارد دلاری «داستان اسباب‌بازی ۴»، استودیو پیکسار دیزنی اولین استودیو انیمیشن‌سازی نام گرفت که چهار محصولش شامل «قسمت سوم و چهارم «داستان اسباب بازی»، «در جستجوی دوری» و «شگفت‌انگیزان ۲»، هر کدام به فروشی بالغ بر یک میلیارد دلار دست یافته‌اند. 

* فیلم لبنانی «کفرناحوم» به کارگردانی «نادین لبکی» با فروش جهانی بیش از ۵۰ میلیون دلار، به پرفروش‌ترین فیلم سینمای خاورمیانه تبدبل شد. 

* «جوکر» به کارگردانی «تاد فیلیپس» اولین با درجه سنی بزرگسال نام گرفت که به فروش جهانی بالغ بر یکی میلیارد دلار دست می‌یابد.

* در سال ۲۰۱۹ میلادی، برای اولین ۸ فیلم به فروش میلیارد دلاری دست یافتند و رکورد سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ شکسته شد که با اکران ۵ فیلم میلیارد دلاری همراه بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید