به گزارش ایرنا حجت الاسلام حمید مقامی، شنبه در آستانه یکم ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در جمع خبرنگاران بیان داشت: بر اساس آمار موجود طلاق زیر چهار سال زندگی مشترک در شیراز از 48 درصد در سال 89 هم اینک به 28 درصد رسیده است.
وی افزود: همچنین در مدت مورد اشاره، طلاق زیر یک سال زندگی مشترک از 14.8درصد در شیراز به کمتر از چهار درصد رسیده است.
مقامی، به میزان طلاق هایی که از سال 89 تا کنون در شیراز به ثبت رسیده اشاره ای نکرد.
او گفت: از سال 89 تا سال 96 تعداد 29 هزار نفر و از ابتدای سال 97 تا کنون هشت هزار و 200 نفر، آموزش های قبل از ازدواج را در مرکز تخصصی آموزش و مشاوره خانواده بهار نکو در شیراز فراگرفته اند که این آموزش ها تاثیر بسزایی در دوام زندگی مشترک آنها داشته است.
مقامی بیان کرد: استان فارس، پیشتر در ردیف 10 استان بحرانی در زمینه طلاق بود اما با برگزاری کلاس های آموزشی 6 ساعته از سوی مرکز تخصصی آموزش و مشاوره خانواده بهارنکو، بر اساس ارزیابی های انجام شده، در حال حاضر فارس از مجموع این 10 استان خارج شده است.
وی ادامه داد: از جمله مواردی که مرکز بهار نکو در آن مداخله می کند، کاهش ریسک در ازدواج، بزرگتر بودن زن و با بیش از پنج سال اختلاف سنی با مرد، ازدواج زیر 18سال برای بانوان و زیر 20 سال برای آقایان، اختلاف سنی بیش از 10 سال زوجین، انجام ازدواج مجدد یا رجوع به طلاق مجدد است.
مقامی گفت: در کلاس های آموزشی و مشاوره قبل از ازدواج، این خطرات و ریسک ها به زوجین گوشزد و سعی در کنترل آن می شود.
وی بیان کرد: حدود نیمی از طلاق ها در پنج سال اول زندگی مشترک رخ می دهد و در این مدت زوجین در حال شناخت از ویژگی ها و عادات یکدیگرند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: برخی از مشکلات رایج در سال های اولیه زندگی ناشی از اختلاف ارزش ها، مشکلات مالی و اقتصادی، ارتباط با خانواده و خویشاوندان، و چگونگی روابط زناشویی است.
مقامی اضافه کرد: بسیاری از زوج ها قبل از ازدواج، چشم خود را بر روی اختلاف ها و تفاوت هایی که با یکدیگر دارند می بندند لیکن پس از ازدواج متوجه تفاوت در ارزش ها و عقاید می شوند و دیگر نمی توانند آن را نادیده بگیرند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: تفاوت عقیده در مسایل دینی و مذهبی، سیاست، شغل، نحوه پوشش و مدیریت مخارج، می تواند مشکلات زیادی برای زوجین ایجاد کند و مهمترین وظایف مراکز مشاوره و آموزش در این موارد، روشنگری است.
یکم ذی الحجه که سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است. امسال این روز مصادف با بیست و دوم مردادماه است.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.