رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان کازرون، دوشنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این برج تاریخی دیده بانی که به شماره 15320و در بیست و چهارم اسفند سال 84 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده در بلند ترین نقطه تپه مشرف بر دهستان کمارج قرار گرفته است.
محمد رضا معینی افزود: این برج که از مصالح سنگ و گچ ساخته شده از بیرون دایره ای شکل است اما داخل آن به صورت هشت ضلعی و گنبد دار است.
وی در مورد کاربری این برج گفت: در دوره صفویه استان بوشهر از مناطق استقرار و مبادلات کالاهای تجاری و محل بار انداز اینگونه کالاها به کشورهای اروپایی بود و کاروان های حامل محموله های تجاری پس از عبور از استان فارس به سوی بوشهر حرکت می کردند.
وی ادامه داد: برای استراحت کاروانیان، کاروانسراهایی در بین راه ساخته شد و با هدف حفاظت از این مکان ها و همچنین اعضای کاروان ها، برج های دیده بانی بر بلندترین نقطه در این مسیر نیز احداث شد که حرکت و امنیت کاروان ها را رصد می کردند.
معینی ادامه داد: برج های دیده بانی و از جمله این برج در زمان جنگ جهانی اول و دوم برای رصد حرکت قوای بیگانه و اطلاع رسانی به نیروهای خودی نقش عمده ای داشت.
صفویان از سال ۸۸۰ تا ۱۱۰۱ خورشیدی به مدت ۲۲۱ سال بر ایران حکومت کردند. پایتخت این دودمان در زمان فرمانروایی اصفهان، تبریز و قزوین بود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.