ماندانا زارع دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: با توجه به مصرف بالای لوازم آرایشی در جامعه توجه بیشتر به سلامتی و سالم بودن مواد آرایشی بسیار ضروری و نظارت و کنترل هرچه بیشتر آن در دستور کار معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم قرار گرفته است.
وی با اشاره به کنترل لوازم آرایشی قاچاق و بی اصالت افزود: به شکل دوره ای از تمام فروشگاه های عرضه لوازم آرایشی مجوز دار در بازار بازدید صورت می گیرد و با متخلفان به صورت جدی برخورد قانونی می شود.
زارع بیان کرد: کالاهای قاچاق علاوه بر احتمال بروز بیماری های پوستی به دلیل وجود مقدار بالای فلزات سنگین می تواند در صورت مصرف دراز مدت عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به جمع آوری لوازم آرایشی قاچاق در این شهرستان گفت: در بهار 97، معاونت غذا و دارو در این دانشگاه با همکاری گشت ویژه مبارزه با قاچاق کالای سلامت محور توانست 1743 قلم کالای قاچاق جمع آوری کند.
زارع بیان کرد: کالاهای قاچاق پر خطر جمع آوری شده در سطح شهرستان شامل مدادچشم، رژلب، ریمل، پنکیک، رژلب مایع، ریمل ابرو و برق لب بود و ارزش ریالی آنها حدود 44 میلیون ریال برآورد شد.
وی گفت: استنشاق اسپری و ادکلن های قاچاق نیز خطر ابتلا به بیماری های ریوی را افزایش می دهد.
زارع ادامه داد: با توجه به اهمیت سلامت و کیفیت بهداشتی کالاهای آرایشی و بهداشتی وارداتی، سامانه پیامکی 20008822 و آدرس الکترونیکی ttac.ir برای ردیابی و شناسایی کالای قاچاق و اطمینان از ورود و نظارت بر تولید و عرضه بهداشتی کالا در اختیار شهروندان است و کافی است پس از مخدوش کردن قسمت هاشور شده نسبت به ثبت کد 16 رقمی در سامانه پیامکی اقدام شود و مردم از صحت کالا، نام کشور سازنده، تاریخ تولید و انقضای آن اطلاع یابند.
وی بیان کرد: محصولات آرایشی تولید داخل علاوه بر تاریخ تولید و انقضا، آدرس و نام کارخانه و شماره پروانه بهداشتی ساخت سازمان غذا و دارو را باید بر روی برچسب کالا داشته باشند.
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.