درست همین چند وقت قبل بود که شهردار شیراز هنگام بازدید شبانه از پروژه تقاطع غیرهمسطح مطهری- امیرکبیر در جمع خبرنگاران از درآمد 170 میلیارد تومانی شهرداری شیراز در 3 ماهه اول سال خبر داد، درآمدی که حتی به اندازه تامین هزینه های جاری شهرداری در طول این مدت نیست چه رسد به تامین بودجه عمرانی چندصدمیلیارد تومانی و انبوهی از پروژه های نیمه کاره سطح شهر. این در حالی است که نایب رییس شورای شهر نیز در گفت وگو با «خبرجنوب» از بدهی 3800 میلیارد تومانی شهرداری شیراز خبر می دهد؛ بدهی که هر روز بیشتر از روز قبل می شود.
ابراهیم صبوری گفت: در حال حاضر شهرداری شیراز تنها هر ماه 65 میلیارد تومان حقوق پرداخت می کند که با احتساب 10 تا 15 میلیارد تومان هزینه های جاری دیگر مانند هزینه آب، برق، گاز و تلفن و سایر موارد، هرماه 80 میلیارد تومان هزینه جاری اداره شهرداری است که این مبلغ بسیار زیادی است و به همین دلیل نیز شورا درخصوص بودجه انتقاداتی به بزرگ شدن بدنه شهرداری داشت.
نایب رییس شورای شهر شیراز درخصوص درآمد 3 ماهه اول سال نیز گفت: درست است که در 3 ماهه اول سال درآمد شهرداری 170 تا 180 میلیارد تومان بوده است اما پس از آن در ماه چهارم و پس از آن توانسته با برخی اقدامات و تمهیدات ویژه در حوزه مالی و درآمد و به کارگیری روش های جدید از جمله تشویق مشتریان در پرداخت هزینه عوارض ساخت وساز، اقدامات خوبی را برای تحقق بودجه انجام دهد و تمامی مناطق توانستند به درآمدی که برای آنها تعریف شده بود، دست یابند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که علاوه بر تشویق مشتریان شهرداری، برای کارمندانی نیز که در کسب درآمد در مناطق و تحقق بودجه موفقیت هایی را کسب کردند موارد تشویقی را در دستور کار قرار داده تا با این کار انگیزه مضاعفی میان کارکنان برای کسب درآمد به وجود آید و به همین دلیل بسیاری از مناطق ما توانستند تیرماه به وظایف درآمدی خود و حتی بیشتر از آن نیز عمل کنند.
وی افزود: همین امر باعث شد تا تیرماه شهرداری از لحاظ درآمد وضعیت بهتری داشته باشد و در کنار آن شهرداری و کمیسیون درآمد به دنبال روش های جدیدی برای کسب درآمدهای جدید و رفتن به سمت درآمدهای پایدار هستند.
صبوری با اشاره به رکود بازار ساخت وساز و تاثیر آن در تامین بودجه شهرداری، افزود: در حال حاضر هنوز از وضعیت رکود خارج نشده ایم و دلیل آن را همه می دانیم، اما شهرداری شیراز علی رغم شرایط مالی حاکم بر بازار و کشور، سعی می کند به سمتی برود که مشکلات خود را حل کند و این مسایل تاثیری بر اداره مناسب شهر نگذارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل اصلی شهرداری، سررسید بدهی گذشته شهرداری است، بدهی که از شهرداری و شورای قبل برای دور جدید شهرداری و شورای جدید به ارث رسیده، به گونه ای که هم اکنون شهرداری 3800 میلیارد تومان بدهی دارد که تقریبا سررسید همه آنها فرا رسیده و این اتفاق بسیار بدی است که برای شهرداری رخ داده است و در ابتدای سال با این همه مشکل روبه رو شده ایم و چون با بانک ها به مشکل برخورده است نمی تواند باز هم از آنها تسهیلات دریافت کند و از سوی دیگر با توجه به سود وام ها، هر روز بر میزان بدهی ها افزوده می شود.
صبوری گفت: در زمینه پروژه های اوراق مشارکتی نیز برای پرداخت سود این پروژه ها، مقدار زیادی وام دریافت شده است، البته ایده اولیه اجرای پروژه های اوراق مشارکتی خوب بوده و هدف از آن جذب سرمایه های خرد جامعه بوده، اما نحوه اجرای آن خوب نبوده است.
نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: در این راستا کاری که در همه کشورهای توسعه یافته و شهرداری شهرهای پیشرفته برای رشد شهرها انجام می شده در اینجا به ابزاری برای حیف و میل سرمایه مردم تبدیل شده و علت آن نیز این بوده که اوراق مشارکت را با سود ثابت فروختند، این در حالی است که باید پروژه هایی را تعریف می کردند که پیوست های اقتصادی قوی داشته و توجیه پذیر باشد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر وقتی قرار است برای این پروژه ها سود 20 درصدی به خریداران اوراق بپردازیم باید هرچه سریع تر و یک ساله پروژه ها را اجرا کرده و بفروشیم نه اینکه ساخت هرکدام از آنها 4 سال طول بکشد و بعد از این مدت برای پرداخت سود اوراق، باز هم از بانک وام بگیریم و این می شود سود روی سود، کاری که در گذشته انجام شده و برای پرداخت سود اوراق مجبور شدند از بانک وام بگیرند.
صبوری اضافه کرد: اما نکته دیگر در پروژه های اوراق مشارکتی، هزینه بالای ساخت آنها بوده است، به گونه ای که اگر پروژه ای را می شد با 100 میلیارد تومان ساخت، برای آن 150 تا 180 میلیارد هزینه شده و در برخی از این پروژه ها به خاطر مدیریت بد و عدم نظارت بر ساخت، قراردادهای بسته شده پای شهر گران تمام شده و هزینه ساخت آن بیشتر شده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر ما پروژه ای را در میان پروژه های اوراق مشارکتی داریم که 190 تا 200 میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده، اما ارزشش کمتر از 120 میلیارد تومان است و به نظر می رسد شهرداری و آن بخش که مسئول پروژه بوده اند مانند بچه پولدارها خرج کرده اند و این باعث شده بسیاری از پروژه های اوراق مشارکت، زیان ده شوند که امیدواریم شهرداری بتواند با تمهیداتی این پروژه های ضررده را به پروژه هایی سودآور تبدیل کند.
صبوری افزود: اما یکی دیگر از مشکلات شهرداری در حوزه مالی، عدم پرداخت سهم دولت از جمله در حوزه حمل ونقل و به ویژه خرید اتوبوس است که از زمان دولت نهم آغاز شد و از آن زمان دیگر دولت سهم خود برای خرید اتوبوس را پرداخت نکرد و شهرداری ها تحت فشار قرار گرفتند و یکی از دلایل فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهرها نیز همین است.
وی تصریح کرد: اما در حوزه حمل ونقل ریلی، شهرداری در اجرای مترو توانسته از راه های جدیدی برای استفاده از اعتبارات دولتی اقدام کند از جمله از طریق فروش اوراق مشارکت که پرداخت 50 درصد از سود این اوراق به عهده دولت است، اما باز هم شاهدیم که دولت به تعهدات خود در این زمینه عمل نمی کند.
صبوری با اشاره به عمل نکردن دولت به تعهدات خود در زمینه درآمدهای ناشی از عوارض ارزش افزوده نیز گفت: متاسفانه دولت به 70 تا 80 درصد از وظایف خود درخصوص بزرگترین درآمد پایدار شهرداری ها عمل نکرده و این درآمدها را پرداخت نمی کند و از سوی دیگر دولت با تصویب یک آئین نامه داخلی، سهم ارزش افزوده کلانشهرها را میان شهرهای کوچکتر تقسیم می کند و همین موانع بر سر راه تامین درآمدها باعث می شود که شهرداری ها به سمت شهرفروشی بروند.
وی با اشاره به افزایش مطالبات شهرداری ها از دولت و از سوی دیگر ارائه لایحه ای از جانب دولت به مجلس در خصوص اعتبارات مالیات ارزش افزوده، گفت: در صورت تصویب این لایحه، تمامی راه های ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها بسته و شوراها دیگر نمی توانند هیچ گونه عوارضی را وضع کنند.
صبوری با اشاره به برخی آرای دیوان عدالت اداری به ضرر شهرداری ها، از بررسی این موضوع در شورای عالی استان ها خبر داد و اضافه کرد: همین موارد باعث شده که شهرداری ها به سمت تراکم فروشی و شهرفروشی بروند و آینده زیست شهری به خطر بیفتد.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه هزینه شهرداری، جلوگیری از ریخت و پاش های گذشته بود که برخی از آنها نهادینه شده و سخت است چیزی را که عادت شده،‌ حذف کرد و ما توانستیم به نوعی با کاهش هزینه ها به کاهش مشکلات مالی شهرداری کمک کنیم تا شاید بتوانیم با این اقدامات، هزینه های جاری را کاهش دهیم.
نایب رییس شورای شهر شیراز گفت: یکی از مواردی که در هزینه های شهرداری با آن روبه رو هستیم، وجود تعداد زیادی نیروی انسانی است به گونه ای که امروز نیروهای حاضر در شهرداری دوبرابر چارت سازمانی مورد نیاز شهر است، البته در این راه به هیچ عنوان به دنبال تعدیل نیرو نیستیم بلکه به دنبال راه های جدید برای استفاده بهینه تر از نیروها هستیم.

صبوری با اشاره به پیگیری اجرای طرح شهر الکترونیک به عنوان یکی از اقدامات شهرداری در راستای کاهش هزینه ها، گفت: یکی از مواردی که طی 20 سال گذشته در حوزه املاک شیراز انجام نشده، بحث ممیزی املاک شهر است که در دور جدید، عزم ما برای اجرای ممیزی شهر جدی است و زمانی که طرح های تفصیلی یا ممیزی منطبق شود، درآمد بسیاری به سمت شهر می آید و ما می توانیم به راحتی عوارض نوسازی را استحصال کنیم، این در حالی است که هم اکنون تنها 40 تا 50 ردصد از عوارض نوسازی شهر صادر می شود که اکثر آنها هم پرداخت نمی شود و این به آن دلیل است که ممیزی قوی نداریم و با اجرای طرح جامع حوزه شهرداری الکترونیک و ممیزی املاک و آسان سازی روند کار در صدور پروانه و استعلام، شاهد درآمدزایی بهتر شهرداری خواهیم بود.
وی افزود: در حال حاضر 85 درصد مراجعات مردم به شهرداری ها برای دریافت استعلام است که با اجرای طرح جدید تا پایان تابستان تمام استعلام ها یک روزه صادر می شود و این موجب کاهش بخش اعظمی از رفت وآمدها به شهرداری می گردد.

صبوری گفت: یکی دیگر از مشکلات مالی شهرداری در حوزه وصول مطالبات شهرداری از دستگاه های اجرایی دولتی است و چون اکثر این سازمان ها و ارگان ها با مشکلات مالی مواجه هستند، زمانی که شهرداری نیز برای دریافت مطالبات خود اقدامی می کند، شروع به گروکشی می کردند، البته شهرداری همچنان به دنبال وصول این مطالبات است اما هنوز حتی 10 درصد این مطالبات نیز وصول نشده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 976398
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.