آیدا باغبان، پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مرکز مشاوره هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی فسا به عنوان پنجمین مرکز مشاوره هپاتیت کشور در دی ماه سال 96 با حضور رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد و از مبدا زمانی یاد شده تا به حال 203 نفر از مشاوره رایگان کارشناسان این مرکز بهره مند شده اند.
وی بیان داشت: از جمله خدمات مهم این مرکز می توان به درمان موفقیت آمیز 98 درصد از مبتلایان به هپاتیت C با کمک داروی جدید اشاره کرد.
به گفته وی، اطلاع رسانی، آموزش، افزایش پوشش واکسیناسیون هپاتیت B، شناسایی، غربالگری و درمان مبتلایان به این بیماری از جمله اهداف این مرکز است.
او بیان کرد: یکی از اهداف مهم راه اندازی پنجمین مرکز مشاوره هپاتیت کشور در فسا، رسیدن به چشم انداز جهانی حذف بیماری هپاتیت تا سال 2030 میلادی است.
شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
هپاتیت C نوعی عفونت است که عمدتا کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علت بروز این بیماری ویروس (HCV) است.
هپاتیت سی اغلب هیچگونه علائمی ندارد، اما عفونت مزمن موجب زخم شدن کبد می‌شود و پس از چند سال به سیروز کبدی می‌انجامد. در بعضی موارد افراد مبتلا به سیروز کبد دارای نارسایی کبد، سرطان کبد، یا عروق بسیار متورم مری و معده می شوند که مورد آخر می‌تواند منجر به خون‌ریزی تا حد مرگ در بیمار شود.
افراد بیشتر از طریق تماس خونی ناشی از استعمال درون وریدی مواد مخدر، تجهیزات پزشکی ضد عفونی نشده، و تزریق خون به هپاتیت C مبتلا می‌شوند. به صورت تخمینی ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان به هپاتیت Cمبتلا هستند.
هپاتیت B نیز نوعی بیماری عفونی ویروسی در انسان است که عامل آن ویروس (HBV) است.
انتقال این ویروس با قرار گرفتن در معرض خون یا مایعات بیولوژیکی بدن فرد آلوده صورت می‌گیرد. متداول‌ترین شیوه انتشار این ویروس از طریق استفاده از تزریق درون ‌وریدی مواد مخدر، و رفتارهای پُر خطر جنسی است.
بیشترین آسیب این بیماری متوجه کبد است، ویروس این بیماری می‌تواند سبب هر 2 حالت حاد یا مزمن آن شود. در بسیاری از بیماران در ابتدای آلودگی و عفونت اولیه اثری از نشانه‌های بیماری دیده نمی‌شود. در برخی شروع و توسعه سریع بیماری با استفراغ، زردی پوست، خستگی، ادرار تیره و درد شکم همراه است.
این نشانه‌ها اغلب یک تا 2هفته ادامه می‌یابد و به ندرت پیش می‌آید که این عفونت اولیه سبب مرگ بیمار شود. آغاز بروز علائم بیماری هپاتیت Bممکن است ۳۰ تا ۱۸۰ روز به طول انجامد.
9653 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.