کارخانجات لبنی فارس هر روز تحلیل میروند و یکی یکی به لیست کارخانجات تعطیل اضافه میگردند. آن گونه که آمارها نشان میدهد از 49 کارخانه لبنی احداث شده در فارس فقط 22 کارخانه فعال است و مابقی خاک می خورند.
مدیرعامل شرکت تعاونی شیر و صنایع لبنی فارس در این خصوص به «خبرجنوب» گفت: متاسفانه کارخانجات لبنی مدتهاست به ضرردهی رسیده اند و هیچ فکری به حال این وضعیت نمی شود.
ابراهیم معتمدی افزود: کاهش سرانه مصرف لبنیات از یک سو ظرفیت تولید کارخانجات را به حداقل رسانده و از سوی دیگر عدم تغییر قیمت فرآورده های لبنی با وجود افزایش هزینه های تولید باعث شده تا زیان هنگفتی به واحدهای لبنی برسد و در این بحبوحه شاهدیم کارخانجات ظرفیت تولید را ابتدا کاهش داده و سپس یکی یکی تعطیل میشوند.
وی تصریح کرد: متاسفانه در همین چند مدت اخیر یک کارخانه لبنی دیگر در شیراز تعطیل شد و مدیرعامل آن به دلیل بدهی به زندان افتاد.
معتمدی خاطرنشان کرد: قرار بود اول این هفته، قیمت جدید فرآوردههای لبنی از سوی ستاد تنظیم بازار با 15 درصد افزایش اعلام شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد گرچه این افزایش قیمت نمیتواند پاسخگوی هزینههای تولید باشد اما قطعا میتواند بخش اندکی از زیان وارده را پوشش دهد.
به گفته وی شیرخام، حقوق کارگران، هزینههای انرژی، قیمت بطری و درب آن و نیز ظروف یک بار مصرف بارها افزایش قیمت داشته این در حالی است که فرآوردههای لبنی هیچ افزایش قیمتی نداشتهاند.
مدیرعامل شرکت تعاونی شیر و صنایع لبنی فارس با اشاره به افزایش قیمت شیر خام تحویلی به کارخانجات از 1140 تومان به 1320 تا 1400 تومان گفت: به دلیل کمبود شیر خام قیمت این محصول افزایش یافته و لازم است دولت با پرداخت یارانه به گاوداران و دامداران، زمینه را برای افزایش تولید شیر خام فراهم کند.
وی گفت: متاسفانه عمده دامداران، دام خود را به دلیل ضرردهی راهی کشتارگاه کرده که این امر کمبود شیر خام را به وجود آورده و قیمتها را افزایش داده است، ضمن آن که حضور دلالان سایر استانها از جمله استان اصفهان در شیراز که عمدتا شیرهای مرغوب را خریداری و روزانه بیش از 200 تا 300 تن شیر خام را از فارس خارج میکنند به معضل کمبود شیر در فارس دامن زده اند.
به گفته معتمدی، میزان شیرخام تحویلی به کارخانجات لبنی فارس روزانه کمتر از هزار تن است که پاسخگوی ظرفیت تولید کارخانجات نیست.
وی گفت: در فارس 49 کارخانه لبنی احداث شده که 27 کارخانه تعطیل و تنها 22کارخانه لبنی در این استان فعال است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 956013
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.