همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب رییس هیات مدیره و مدیر عامل آبفا شیراز در یک نشست خبری با هشدار به شهروندان در همین زمینه با اشاره به چالش های خشکسالی و افزایش دمای هوا طی سال های اخیر تا کنون گفت: در خرداد ماه سال جاری دمای هوا در یک روز به 40 درجه رسید در حالی که در خرداد ماه سال گذشته چنین گرمایی را شاهد نبودیم.
نظرپور با اشاره به کاهش بارندگی ها و به ویژه نباریدن برف خاطر نشان کرد: متوسط جهانی بارندگی 750 میلی متر و در آسیا 645 میلی متر است این در حالی است که این رقم در کشورمان بیش از 201 میلی متر نیست.
وی افزود: امسال درصد بارندگی در فارس نسبت به سال زراعی گذشته 65 درصد و نسبت به بلند مدت 50 درصد کاهش داشته است. همچنین در شهر شیراز در سال زراعی جاری میزان بارندگی 152 میلی متر بوده که در مدت مشابه سال قبل این میزان به 335 میلی متر رسیده بود، این ارقام نشانگر کاهش بارندگی در حد 55 درصد است.
وی همچنین اعلام کرد: زمانی در سال 1310 آب تجدید پذیرمان حدود 12 هزار متر مکعب به ازای هر نفر بود که هم اینک این میزان به زیر دو هزار متر مکعب رسیده و وضع نگران کننده ای را به وجود آورده است.
این مسئول در شرکت آبفا رشد جمعیت را عاملی موثر در آلودگی منابع آب دانست و تصریح کرد: یک متر مکعب فاضلاب قادر است 40 متر مکعب آب را آلوده کند.
وی با یادآوری توانمندی های همه جانبه و جاذبه های شیراز که بسیاری از مردم را از نقاط مختلف ایران و حتی سایر کشورها به این شهر جذب نموده است، گفت: این روند با خود پیامدهایی چون آلودگی آب را به همراه دارد زیرا افزایش مصرف آب فاضلاب بیشتری را تولید و در پی آن باعث افزایش آلودگی ها می شود البته نباید از نظر دور داشت که ما اقدامات موثری را در بخش فاضلاب انجام داده ایم که این اقدامات باعث شده در حال حاضر 60 درصد جمعیت این کلان شهر و شهر صدرا از امکانات دفع بهداشتی فاضلاب بهره مند شوند و 40 درصد باقی مانده نیز با اقداماتی که دنبال شده و می شود از این مزیت برخوردار گردند، به عنوان نمونه در سال 95 حدود 140 کیلومتر شبکه فاضلاب را گسترش دادیم و در سال گذشته نیز این روند را با احداث 170 کیلومتر شبکه فاضلاب پی گرفتیم و امیدواریم این اقدامات را در حد وسیع تری در سال جاری نیز دنبال نماییم.
وی در این زمینه توضیح داد: در سال 85 یک تصفیه خانه فاضلاب در مدار قرار گرفته و تصفیه خانه شماره 2 فاضلاب شیراز نیز در سال جاری برای ارایه خدمت به 600 هزار نفر به بهره برداری می رسد. این در حالی است که تصفیه خانه فاضلاب شهر صدرا نیز همین امسال وارد مدار خواهد شد. ضمنا در سال جاری یک تصفیه خانه به ظرفیت صد هزار متر مکعب نیز به مناقصه خواهد رفت که در این حالت می توان گفت برای جمعیت شهری شیراز تصفیه خانه فاضلاب درحد کافی وجود خواهد داشت.
مدیرعامل آبفا شیراز در ادامه این نشست بار دیگر بر ضرورت بازنگری در مصرف آب اشاره و تاکید کرد که در بخش کشاورزی باید تمهیداتی اندیشیده شود و اقداماتی صورت پذیرد تا میزان مصرف آب در این بخش که به حدود 90 تا 92 درصد می رسد با پرداختن به کشت هایی که نیاز به آب کمتری دارند کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: هدایت کشور به سمت صنعتی شدن که صنعت در فرآیند تولید خود به آب کمتری نیاز دارد همراه با استفاده از روش های نوین آبیاری کشاورزی می تواند در کاهش مصرف آب موثر واقع شود.
نظرپور در بخش دیگری از این گفت و گو عنوان کرد: تولید آب برای مصارف مردم در شیراز سالیانه به حدود 143 میلیون متر مکعب می رسد که 23 درصد آن از سد درودزن و حدود 77 درصد از طریق چاه ها تامین می شود.
وی شمار چاه های تامین آب شیراز را 195 حلقه اعلام کرد و با اشاره به کاهش سطح آب در چاه های مزبور درنتیجه کاهش بارندگی ها گفت: در طول یکسال چاه های مجموعه چمران 11 متر، دراک 4 متر، در حوزه قرآن 2 متر، ‌در سبزه پوشان 1 و نیم متر و در ابیوردی 5 متر با کاهش سطح آب رو به رو بوده اند، ضمنا گفتنی است که در 10 سال پیش به ندرت عمق چاه ها به 200 متر می رسید در حالی که هم اکنون عمق چاه های حفر شده در این شهر برخلاف گذشته به بالای 300 متر می رسد و این وضع از نظر کمی و کیفی وضعیت ناگواری را به وجود آورده است.
مدیر عامل آبفا شیراز با اشاره به در اختیار داشتن 5380 لیتر آب در ثانیه در ابتدای سال جاری گفت: برابر پیش بینی ها در تابستان امسال در روزهای گرم تیر ماه و مرداد ماه شیراز به 6240 لیتر آب در ثانیه نیاز دارد و با این حساب با کمبود 890 لیتری آب نسبت به سال قبل رو به رو هستیم که برای جبران این کمبود امیدواریم با همکاری رسانه ها به ویژه در هفته صرفه جویی در آب مردم به صرفه جویی و مصرف بهینه آب دعوت شوند و حداقل با کاهش 20 درصدی مصرف خود سعی کنند تابستانی بی دغدغه و به دور از نوبت بندی را پشت سر بگذاریم.
وی گفت: خدمتگزاران مردم در شرکت آبفا شیراز نیز در کنار مردم عزیزی که دغدغه بی آبی دارند فعالیت های خود را تشدید نموده اند و با عدم وجود آب 8 حلقه چاه را وارد مدار بهره برداری نمود و 9 حلقه دیگر را هم وارد مدار خواهند کرد. همچنین 35 حلقه از چاه های قدیمی را مهندسی مجدد نموده و پمپ های آب را به کف چاه ها منتقل نموده ایم که البته این اقدام چندان مطلوب نبوده ولی به هر حال راه دیگری وجود نداشته است. با این اقدامات تا حدودی میزان آب مورد نیاز تامین شده ولی باز با کمبود حدود 290 لیتر آب رو به رو هستیم که امیدواریم با مدیریت مصرف و همکاری شهروندان بر این مشکل فائق آییم.
نظرپور در بحث اصلاح شبکه آب شیراز اعلام کرد: برای جلوگیری از هدر رفت آب در نتیجه فرسوده بودن لوله ها سالانه حدود 65 تا 70 کیلومتر شبکه آب را ترمیم می نماییم ضمنا میزان آب به حساب نیامده در شیراز 23 درصد است که 12 درصد آن هدر رفت واقعی است البته ناگفته نباید گذاشت که استاندارد آب به حساب نیامده در کشور 25 درصد و در کشورهای اروپایی حدود 5 تا 7 درصد است.
مدیر عامل آبفا شیراز در ادامه این توضیحات با اشاره به قیمت بسیار نازل آب در کشورمان گفت: یک متر مکعب آب در ایران 400 تومان است در حالی که در برخی کشورها این میزان به 4 تا 5 دلار برای هر متر مکعب در نظر گرفته شده که البته ضروری است در مورد نرخ آب تجدید نظر شود.
وی در پایان این نشست به تبیین بسیاری از راه های صرفه جویی در مصرف آب پرداخت و از جمله به این مساله اشاره کرد که در مجتمع های بزرگ لازم است با یک پیش تصفیه معمولی آب حمام و روشویی را برای مواردی چون استفاده در فلش تانک های مخازن آب آتش نشانی و غیره مورد استفاده قرار داد.

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 950274
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.