عوارض زایمانی، کنترل و ثبت فرایندهایی از بدو تولد نوزاد است که در مراکز زایمان طبیعی زایشگاه ها و بیمارستان ها وارد و ثبت می شود.
دکتر سید ابوالفضل هاشمی اصل مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کاهش عوارض زایمانی ثبت شده به کمک طرح تحول نظام سلامت و خدمات این طرح، توسعه بلوک های زایمان طبیعی و افزایش خدمات دراین حوزه حاصل شده است.
وی اضافه کرد : طرح تحول در نظام سلامت با سه رویکرد حفاظت مالی و کاهش پرداختی ها از جیب مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات در حال اجراست که از جمله اقدامات این طرح می توان به بهسازی و نوسازی واحدهای زایمان طبیعی و نظارت دقیق تر بر شاخص سزارین اشاره کرد.
مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با نظارت دقیق مسئولان و همت کارکنان مراکز درمانی، عوارض زایمانی ثبت شده در سامانه ایمان، از پنج و یک دهم درصد در سال 94 به دو هفت صدم درصد کاهش یافته است.
هاشمی اصل گفت : ارسال نظرات دسترسی به اطلاعات مهم شامل مرگ و میر، بیماری زایی و بقا نوزادان بستری،ارتقای ارائه خدمات درمانی به نوزادان نارس وخدمات آموزشی به والدین،ارزیابی وضعیت خدمات درمانی در بخش های مراقبت ویژه تخصصی نوزادان با استفاده از شواهد و توسعه ارتباطات بین المللی وهمکاری بابرنامه های بین المللی ثبت اطلاعات نوزادان از جمله شاخص هایی است که در سامانه ایمان اندازه گیری و ثبت می شود.
مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: ایجاد زیر ساخت مناسب برای انجام مطالعات آینده نگر مبتنی بر شواهد، پیگیری وضعیت نوزادان بستری شده در دوران کودکی و نوجوانی و برقراری سامانه مراقبت تخصصی نوزادان از دیگر شاخص های این سامانه است.
استان فارس که تا یک دهه پیش مقام نخست در انجام سزارین های غیر ضروری داشت و بسیاری از مادران باردار دوری از زایمان طبیعی را برای خود یک نوع مُد و پدیده امروزی می پنداشتند، اکنون بیشترین کاهش سزارین را در کشور به دست آورده و برای سالهای متوالی مقام نخست را در کشور از آن خود کرده است.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز مقام برتر ترویج زایمان طبیعی را از سال 93 تا کنون به دست آورده است ، با این موفقیت بیش از 15 درصد انجام زایمان طبیعی در بیمارستان های استان فارس افزایش یافته و به همین میزان کاهش در سزارین به وجود آورده است.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.