بر ایجاد اشتغال برای معلولان در قانون جدید به نحو قابل توجهی تاکید شده به طوری که علاوه بر 3 درصد سهمیه استخدامی معلولین توسط ارگان ها، 30 درصد پست های سازمانی و شرکت های دولتی مانند اپراتور، متصدی دفتری و ماشین نویسی هم باید به افراد نابینا، کم بینا و معلولان جسمی حرکتی تعلق گیرد. عدم رعایت این قانون می تواند به شکایت بهزیستی علیه سازمان متخلف منجر گردد. در همین زمینه اگر چه بهزیستی علاوه بر تسهیل اشتغال برای معلولان، راهکارهایی حمایتی پیش روی کارفرمایانی می گذارد که مددجویان را به کار گیرند اما به نظر می رسد این موارد نیز چندان کارساز نبوده و پیگیری و فعالیت ها در فارس باید جدی تر شود.
معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی فارس در این خصوص به «خبرجنوب» می گوید: بهزیستی فارس امسال تعهد دارد برای 2 هزار و 734 نفر از مددجویان خود به ویژه معلولان اشتغال ایجاد کند.
محمد رضا هوشیار می افزاید: اعتباری که از سوی بانک مرکزی برای مددجویان استان در نظر گرفته شده 32 میلیارد تومان است و امیدواریم با پیگیری ها و جذب این میزان زمینه ایجاد کسب و کار و یا استخدام افراد تحت پوشش بهزیستی در مراکز، کارگاه ها، شرکت ها و موارد مشابه بیش از قبل فراهم شود.
وی می گوید: سقف تسهیلاتی که به این افراد به منظور ایجاد شغل داده می شود 20 میلیون تومان است و به همین میزان به کارفرمایان هم به ازای هر مددجویی که به کار می گیرند به صورت قرض الحسنه وام داده می شود.
این مسئول بهزیستی فارس می افزاید: از کارفرماها خواستاریم توانمندی های معلولان و سایر مددجویان ما را جدی گرفته و به آنها اعتماد کنند.
وی از برپایی نمایشگاه های موقت و دایم برای فروش محصولات تولیدی معلولان و دیگر مددجویان در استان خبر می دهد و می گوید: در این خصوص شهرستان های استان به 5 منطقه تقسیم شده اند و محصولات مربوطه از مناطق مختلف به این نمایشگاه ها ارسال می گردد.
هوشیار یادآور می شود: هدف ما از این اقدام آشنایی مردم با توانمندی های گروه هدف بهزیستی است چرا که برخلاف تصور برخی از کارفرماها و مسئولان، این محصولات قابل رقابت با سایر اقلام بازار می باشد.
معاون اشتغال بهزیستی فارس می گوید: این اقدام اعتماد به نفس و عزت نفس مددجویان ما را نیز افزایش می دهد و آنها نیز با باور توانمندی هایشان به نحو موثری فعالیت هایشان را توسعه می دهند.
هوشیار می افزاید: در حال حاضر 4 موسسه خیریه اشتغالزایی زیرنظر بهزیستی استان اقداماتی را به منظور ورود محصولات گروه هدف بهزیستی به بازار انجام می دهند و در بحث «دانش کار» به آموزش، تولید و فروش محصولات معلولان و دیگر افراد تحت پوشش می پردازند.
وی می گوید: مجتمع دانش کار در شیراز با 8 کارگاه برای 80 نفر از گروه هدف بهزیستی شغل ایجاد کرده به طوری که منبت کاری و دیگر فعالیت های هنری و صنایع دستی جزو این موارد است.
هوشیار می افزاید: سال گذشته نیز تعهد ما برای اشتغال، 2 هزار و 500 نفر بود که برای 3 هزار و 500 مددجو در استان کسب و کار ایجاد کردیم.
در همین خصوص سهم بیمه کارفرمایانی که یک یا چند نفر از این مددجویان را به کار گیرند تا 5 سال توسط بهزیستی پرداخت می شود.
وی می افزاید: به منظور دستیابی به اهداف مطلوب قرار است صندوق حمایت از فرصت های شغلی معلولان در کشور و فارس ایجاد شود و دولت در این خصوص مکلف است اعتبارات مربوطه را تامین کند.
معاون اشتغال بهزیستی فارس در ادامه ضمن ابراز گله مندی از وضعیت سهمیه استخدامی معلولن در برخی سازمان ها می گوید: طبق قانون جدید حمایت از حقوق معلولان، علاوه بر 3 درصد سهمیه استخدامی معلولین در ارگان ها، 30 درصد از پست های سازمانی و شرکت های دولتی مانند اپراتور، متصدی دفتری و ماشین نویسی هم باید به افراد نابینا، کم بینا و معلولان جسمی حرکتی تعلق گیرد و عدم رعایت این امر می تواند به شکایت بهزیستی از سازمان متخلف منجر گردد.
رییس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولین فارس هم در این مورد می گوید: تصویب این قانون پس از کش و قوس های فراوان روزنه امیدی را چه برای جوامع حامی حقوق معلولین و چه مددجویان ایجاد کرد.
سعید فانی می افزاید: اگر اجرای برخی از بندهای این قانون که برای دولت بار مالی دارد و در بودجه سال 97 دیده نشده و خود به خود به سال آینده موکول می گردد، اما برخی مواد قابل اجرا که به اعتبارات چندانی نیاز ندارد از سوی جوامع معلولین به سرعت پیگیری می شود.
وی یادآور می شود: در همین خصوص قرار شده در سطح فارس و شهرستان های استان 2 کمیته پیگیری اجرای قانون جدید حمایت از حقوق معلولین تشکیل شود به طوری که نمایندگان ادارات و دستگاه های ذی ربط در حوزه استان نیز در این کمیته حضور داشته باشند و مطالبات معلولین به طور جدی دنبال شود.
فانی می گوید: افراد تحصیلکرده و حقوقدان معلول نیز برای شرکت در این کمیته دعوت می شوند، ‌تا پیگیری های حقوقی و قضایی امور را انجام دهند. امیدواریم با این پیگیری ها بخشی از مشکلات معلولان استان حل شود.
رییس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولین فارس می افزاید: معلولان فارس مشکلات بسیاری دارند بطور مثال در زمینه تجهیزات توانبخشی به شدت با کمبود رو به رو هستیم و اعتباراتی که دولت به این منظور به استان اختصاص داده جوابگوی نیازهای معلولان نیست به همین دلیل بهزیستی مجبور می شود تنها به عده ای در هر دوره خدمات بدهد که این مساله نارضایتی بسیاری را به همراه داشته است.
فانی یادآور می شود: در بحث اشتغال همچنان قوانین مربوط به استخدام معلولین از سوی بیشتر سازمان ها رعایت نمی شود و بخش خصوصی هم استقبالی از به کارگیری معلولین نمی کند و موارد حمایتی که دولت و بهزیستی برای کارفرماها به منظور استخدام مددجویان به کار گرفته اند هم چندان جذاب و تاثیرگذار نبوده است.
وی می گوید: در حال حاضر 70 درصد معلولان تحصیلکرده فارس شغلی ندارند، درحالیکه برخی به پایین ترین شغل ها هم راضی هستند. به نظر می رسد مسئولان در این خصوص باید به دنبال راهکارهای کارآمدتر باشند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 930479
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.