به گزارش دریافتی دوشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، حسین زارعی به اهمیت وجود دستگاه تونومتر غیر تماسی در درمانگاه چشم پزشکی اشاره کرد و گفت: این دستگاه با مزیت استفاده آسان و سرعت بالا، برای اندازه گیری فشار داخل چشم کاربرد دارد که نوع پیشرفته و به روز آن و قابلیت اندازه گیری ضخامت قرنیه، با هزینه حدود 45 میلیون تومان در درمانگاه چشم پزشکی این بیمارستان به بهره برداری رسید.
یک متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه در بیمارستان شهید آیت الله دستغیب گفت: تونومتری روشی برای اندازه‌گیری فشار داخل چشم ((Intraocular Pressure یا IOP است که با تعیین مقاومت قرنیه در مقابل فشار، اندازه‌گیری می‌شود.
دکتر عادل حمید ادامه داد: در روش تونومتری بدون تماس (Air Puff) هیچ وسیله ای با سطح چشم تماس داده نمی شود و به استفاده از قطره های بی حسی نیازی ندارد و تنها با دمیدن جریان هوای مختصری به قرنیه عمل می کند؛ پاکی متری نیز روشی است که در آن با استفاده از امواج مافوق صوت، ضخامت قرنیه اندازه گرفته می شود.
این فوق تخصص چشم بیمارستان شهید آیت الله دستغیب شیراز گفت: تونومتری به عنوان بخشی از معاینه معمول و منظم چشم ها برای بررسی فشار داخل چشم و غربالگری بیماران استفاده می‌شود زیرا افزایش فشارداخل چشم، افزایش خطر ابتلا به گلوکوم ( آب سیاه ) را به همراه دارد همچنین برای بررسی نحوه درمان گلوکوم و اینکه آیا داروها توانسته‌اند گلوکوم را کنترل کنند یا باید از روش‌های جراحی استفاده شود، به کار می رود.
او پاکی متری قرنیه را نیز به عنوان یک اقدام اصلی پیش از انجام جراحی های عیوب انکساری معرفی کرد که یک آزمون مهم در تشخیص زودهنگام آب سیاه است.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.