دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اعلام مخالفت جامعه کارگری با واگذاری کارخانجات ورشکسته به سازمان تامین اجتماعی و جدا سازی صندوق درمان از این سازمان گفت: با منحل کردن شورای عالی سازمان تامین اجتماعی عملاً راه برای دست درازی به سرمایه های کارگران باز شد.

علی راستگو در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی فارس افزود: شورای عالی سازمان تامین اجتماعی شورایی برای نظارت بر مدیریت این سازمان با تکیه بر سه جانبه گرایی بین دولت، بخش خصوصی و کارگران بود که متاسفانه با انحلال این شورا در دولت نهم عملاً راه برای هرگونه تصمیمی در برابر سرمایه های کارگران و حیف و میل آن باز شد.

وی با بیان این که احیای مجدد این شورا، یکی از درخواست های ما در هفته کارگر است، افزود: متاسفانه در کشور در حال حاضر هر تصمیمی در سازمان تامین اجتماعی گرفته می شود نظر کارگران لحاظ نمی شود این در حالی است که تمام داشته های سازمان تامین اجتماعی از محل واریز حق بیمه سهم کارگران و کارفرمایان است.

راستگو گفت: متاسفانه هر روز بلایی بر سر این سازمان نازل می شود که آخرین آن تصمیم مجلس برای جداسازی صندوق درمان تامین اجتماعی از این سازمان و واریز وجوه آن به حساب وزارت بهداشت است، درحالی که هیچ ردیف بودجه ای در این خصوص وجود ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس با بیان این که طبق نظر مراجع تقلید، سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بین المللی است سرمایه های آن بیت المال است افزود: هیچ مرجعی نمی تواند راساً و بدون اعمال نظر صاحبان اموال، در قبال این سرمایه ها تصمیم گیری و این اموال را خرج و هزینه نماید.

راستگو با بیان این که کارگران سهامداران اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: سهامداران این سازمان انتظار دارند لابی گری ها و فشارها بر این سازمان کم شود این در حالی است که در برابر مصوبه جدا سازی صندوق درمان از سازمان تامین اجتماعی، حتی از دست وزیر تعاون و کار هم کاری بر نیامد و در نهایت طرح جدا سازی رای آورد.

وی تاکید کرد: شعار اصلی و مطالبه جدی ما در هفته کارگر و روز کارگر، بازگرداندن صندوق درمان به سازمان تامین اجتماعی است و امیدوارم به این دغدغه جدی کارگران توجه بیشتری شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس اشاره ای هم به وضعیت کارخانجات کرد و گفت: متاسفانه برخی کارخانجات وضعیت مساعدی ندارند و باید فکر جدی به حال آن ها شود.

وی که معتقد است برخی کارخانجات دچار سوء مدیریت هستند، افزود: انتظار داریم همان گونه که برای ایرادات و تخلفات کارگری کمیته انضباطی تشکیل می شود برای تخلفات کارفرما نیز کمیته ای تشکیل شود و فکری به حال سوء مدیریت ها گردد نه آن که با دادن مسئولیتی جدید چنین مدیرانی ارتقا پیدا کنند.

راستگو با اشاره به تعدیل نیروهای گسترده در واحدهای صنعتی گفت: یکی از کارخانجات بزرگ هم قبل از عید ده ها نفر را تعدیل کرد و بعد از عید هم همین طور.

وی با بیان این که وضعیت به گونه ای نیست که بتوان با آزمون و خطا، اقتصاد را بچرخانیم افزود: کارگران به حقوق بخور و نمیری که می گیرند رضایت دارند افرادی که بزرگ ترین کارشناس اقتصادی هستند و با حقوق یک میلیون تا یک و نیم میلیونی یک خانواده را می چرخانند.

راستگو با بیان این که حقوق کارگران 63 درصد از استاندارد عقب است، افزود: گرچه حقوق کارگران پارسال 27 درصد و امسال 18/19 درصد افزایش یافت اما هنوز 63 درصد از حداقل حقوقی که می توان با آن یک زندگی را چرخاند و روی خط فقر ایستاد تفاوت دارد، خط فقری که خود دو لتی ها آن را حساب کرده اند و حساب و کتاب ما هم نیست.

وی تاکید کرد: وضع اقتصادی به گونه ای نیست که انتظار داشته باشیم کارفرما همه هزینه های زندگی کارگران را تامین کند و نیاز است بخشی از این هزینه ها با تمهیدات دولت تامین شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برخی کارخانجات خصوصی سازی شده در حال ریزش شدید نیروی کار هستند افزود: انتظار می رود در این کارخانجاتی که خودمانی واگذار شد، وضعیت بهبود پیدا کند حتی پول هم نگیرند و کارخانه تحویل بگیرند اما مدیریت صحیح اعمال شود بهتر از آن است که کارخانه با پول به بخش خصوصی واگذار گردد اما بعد به بهانه بالا بودن هزینه کارگر تعدیل کنند و بعد هم تعطیلش نمایند.

وی بیان داشت: در برخی کارخانجات همه معضلات از ماشین آلات قدیمی و تولید غیر رقابتی را رها کرده اند و تا به معضلی می خورند قبل از هر کاری برای کاهش هزینه ها کارگر را اخراج کرده و آخرین راه مشکل را تبدیل به اولین راه حل می نمایند.

راستگو همچنین در خصوص آخرین وضعیت حقوق بازنشستگان کارگری گفت: همسان سازی حقوق کارگران بازنشسته شده سازمان تامین اجتماعی در حال احصای جداول است تا معلوم شود هر بازنشسته ای چقدر حقوقش افزایش پیدا می کند.

به گفته وی، در کشور 3 میلیون و 200 هزار نفر در فارس 130 هزار نفر و در شیراز 80 هزار نفر در سال های مختلف بازنشسته شده اند و هم اکنون 2 میلیون و 70 هزار نفر نیز بیمه شده تامین اجتماعی در استان فارس هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس در بخش دیگری از مصاحبه خود به برنامه های هفته کارگر از دیروز تا سه شنبه هفته آینده اشاره کرد و گفت: ملاقات با فرمانده سپاه استان فارس، نماینده ولی فقیه و استاندار، غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا، پیاده روی خانوادگی، دیدار با خانواده شهدا و عیادت از بیماران، محفل انس با قرآن و یادواره شهدا، بازدید از کارخانجات و واحدهای تولیدی، دیدار کارگران با مقام معظم رهبری، راهپیمایی و تجمع روز جهانی کارگر به همراه جشن نیمه شعبان و تقدیر از کارگران نمونه، شوراهای نمونه، زنان سرپرست نمونه و مدیران نمونه بخشی از این برنامه هاست.

وی با بیان این که خانه کارگر تلاش می کند حامی جامعه کارگری باشد اضافه کرد: خانه کارگر هر سال 10-8 هزار عضو می گیرد و سالانه به 15 هزار نفر آموزش رایگان در دوره های مختلف می دهد علاوه بر این دانشکده علمی-کاربردی خانه کارگر استان فارس 600 دانشجو در 17 مقطع کاردانی و 9 مقطع کارشناسی که 90 درصد آن فنی است جذب می کند.

وی گفت: در تمامی مقاطع حامی حق و حقوق کارگران هستیم و به آن ها توصیه کرده ایم در صورت بروز مشکل قبل از مراجعه به مراجع قضایی و حل اختلاف به خانه کارگر مراجعه کرده و مشاوره های رایگان دریافت کنند.

راستگو به پیگیری های این تشکل بزرگ برای حل مشکل کارخانجات اشاره کرد و گفت: از جمله این کارخانجات، کارخانه کاشی و سرامیک حافظ است که دو هفته پیش با حضور مدیر عامل و رییس هیات مدیره کارخانه در کمیسیون کارگری استانداری جلسه تشکیل شد و مقرر گردید تا سه ماه آینده تمامی مطالبات کارگران پرداخت گردد و ضمن آن که چندی پیش دو ماه حقوق معوقه کارگران پرداخت شد و یکی از خطوط تولیدی کارخانه راه اندازی گردید.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 908350
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.